DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
WEC

WEC: Audi-győzelem fordulatos futam és bukások után

Izgalmas versenyt futott a WEC mezőnye Spa-Francorchampsban, ahol mindhárom nagy gyártónak volt esélye a győzelemre - végül a négykarikások visszavágtak Silverstone-ért.

Dráma drámát követett a Hosszútávú-világbajnokság hat órás spái viadalán: az első sorból induló Porschék közül a kettes számú autóval már fél órával a start után gondok adódtak, ekkor Porsche-Audi-Toyota volt a sorrend. A négykarikások és a japánok komoly küzdelmet folytattak a második helyért, Lucas di Grassi a füvet is megcsípve próbált keresztüljutni Sebastien Buemin a Blanchimont-ban, de a svájci a Buszmegállóban visszavágott.

A másik Toyota Mike Conway-jel a volánnál közben a negyedik helyről esett vissza, miután ütközött az egyik SMP autóval. A kiállások első fordulója után Sebastian Buemi az élre ugrott, de a pole-t elhódító Timo Bernhard kihasználta a svájci tétlenségét, visszavéve a vezetést. Percekkel azután, hogy az egyes számú Porsche visszakerült az első helyre, a 919-es bal első defektet kapott - az autónak egy teljes kört kellett megtennie a bokszig, ahol a gumicsere után az ötödik helyen hajthatott tovább.



A Porsche drámáját tovább fokozta, hogy az ausztrálnak néhány kör múltán ismét vissza kellett térnie szerelőihez - ugyancsak bal első defekt miatt! A versenyt kezdő Brendon Hartley visszaállt a versenybe, és ekkor történt a verseny első komoly balesete. A dán Nicki Thiim Simon Dolan Gibsonjával találkozott, majd csúszott neki a gumifalnak. Az Aston Martin a tetején átfordulva állt meg a lebetonozott bukótérben, de a versenybíróság nem küldte be a biztonsági autót, csak egész pályás sárga zászlót léptetett életbe.

A sokáig harmadik helyen haladó, hetes számú Audi is bajba került: Treluyer alatt a padlólemez rongálódott meg, ekkor pedig úgy tűnt, hogy miután mindkét gyártó elveszítette legalább egy autóját, a diadal sorsa a Toyota és az Audi között fog eldőlni. A japánok ötös egysége folyamatosan húzott el az Audi nyolcas autójától - amikor Kazuki Nakajima vezette a TS050-es Hybridet, nem sokkal az ötödik óra kezdete után már majdnem egy teljes kör volt az egység előnye.

Ekkor azonban beütött a krach! A japán alatt füstölni kezdett a Toyota, az ötös autót pedig nem is láttuk már a délután folyamán. A nyolcas Audi így megörökölte a vezetést, melyet már nem is veszélyeztettek az ellenfelek. A hat órás küzdelem befejezése azonban nem volt zökkenőmentes, hiszen egy órával a leintés előtt a 66-os Ford GT hatalmas balesetet szenvedett az Eau Rouge tetején, Stefan Mückével a volánnál. A német pilótát mentő vitte be a pályakórházba, de a csapatnál megerősítették, hogy versenyzőjük magánál van, és csak szédülésre panaszkodik.

A biztonsági autónak itt már tevékeny szerep jutott, de a végeredmény már nem változott: bár az Audi mindenkire ráijesztett, amikor a nyolcas autót betolták a garázsba, de Oliver Jarvis hamar visszaállt a küzdelembe, lévén két körös előnye volt az egyetlen állva maradt, kettes számú Porsche előtt. A gyáriak betlijének köszönhetően a futam végén a Rebellion 13-as egysége állhatott a pódium legalsó fokára, négy körrel lemaradva a győztes Auditól, és egy körrel megelőzve a másik R-One-t.

 

A verseny végeredménye:

# Osztály Versenyzők Autó Idő
1 LMP1 L.di Grassi, L.Duval, O.Jarvis Audi 6:00:32.112
2 LMP1 R.Dumas, N.Jani, M.Lieb Porsche 2 kör
3 LMP1 Tuscher, Kraihamer, Imperatori Rebellion/AER 4 kör
4 LMP1 N.Prost, N.Piquet Jr., N.Heidfeld Rebellion/AER 5 kör
5 LMP1 M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer Audi 5 kör
6 LMP1 S.Trummer, O.Webb, J.Rossiter CLM/AER 9 kör
7 LMP2 G.Menezes, N.Lapierre, S.Richelmi Alpine/Nissan 9 kör
8 LMP2 R.Dalziel, L.Derani, C.Cumming Ligier/Nissan 9 kör
9 LMP2 M.Rao, R.Bradley, R.Merhi ORECA/Nissan 9 kör
10 LMP2 R.Gonzalez, F.Albuquerque, B.Senna Ligier/Nissan 9 kör
11 LMP2 R.Rusinov, N.Berthon, R.Rast ORECA/Nissan 10 kör
12 LMP2 S.Dolan, G.van der Garde, J.Dennis Gibson/Nissan 12 kör
13 LMP2 S.Sharp, E.Brown, J.van Overbeek Ligier/Nissan 14 kör
14 GTE Pro D.Rigon, S.Bird Ferrari 15 kör
15 LMP2 T.Graves, W.Stevens, J.Jakes ORECA/Nissan 16 kör
16 GTE Pro M.Franchitti, A.Priaulx, H.Tincknell Ford 16 kör
17 GTE Pro R.Stanaway, F.Rees, J.Adam Aston Martin 16 kör
18 GTE Pro R.Lietz, M.Christensen Porsche 18 kör
19 GTE Am P.D.Lana, P.Lamy, M.Lauda Aston Martin 20 kör
20 GTE Am F.Perrodo, E.Collard, R.Aguas Ferrari 21 kör
21 GTE Am Y.Yamagishi, P.Ragues, P.Ruberti Chevrolet 21 kör
22 GTE Am C.Ried, W.Henzler, J.Camathias Porsche 21 kör
23 GTE Am M.Wainwright, A.Carroll, B.Barker Porsche 22 kör
24 LMP2 V.Petrov, K.Ladygin, V.Shaytar BR Engineering/Nissan 24 kör
25 GTE Am K.Al Qubaisi, D.Hansson, P.Long Porsche 24 kör
26 LMP1 T.Bernhard, M.Webber, B.Hartley Porsche 48 kör
27 LMP1 A.Davidson, S.Buemi, K.Nakajima Toyota 50 kör
- LMP2 D.Cheng, H-Pin Tung, N.Panciatici Alpine/Nissan -
- GTE Pro G.Bruni, J.Calado Ferrari -
- LMP2 Minassian, Mediani, Markozov BR Engineering/Nissan -
- GTE Pro B.Johnson, S.Mucke, O.Pla Ford -
- LMP1 S.Sarrazin, M.Conway, K.Kobayashi Toyota -
- LMP2 N.Leventis, D.Watts, J.Kane Gibson/Nissan -
- GTE Pro N.Thiim, M.Sorensen, D.Turner Aston Martin -
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: