Az M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 január 20-23-án mutatkozik be a Monte Carlo Ralin. Három autó áll rajthoz a 2022-es WRC-szezonban, volánjuk mögött pedig Craig Breen, Adrien Fourmaux és Gus Greensmith ül majd. Ráadásul a kilencszeres rali-világbajnok, Sébastien Loeb is csatlakozik az M-Sport csapatához az idei Monte Carlo Rali futamon, ahol korábban már hétszer is győzelmet aratott.
A 2022-es WRC-szezon egyben a 25. évfordulója is annak a hihetetlenül sikeres együttműködésnek, amelynek során a Ford és az M-Sport hét bajnoki címet és több mint 1500 szakaszgyőzelmet szerzett, olyan legendás rallyautókkal, mint az M-Sport Ford Fiesta WRC és a Ford Focus RS WRC. Partnerségük kezdete óta az M-Sport és a Ford rekordot döntöttek, zsinórban 268 pontot szerezve a gyártók bajnokságában.
Az M-Sport Ford World Rally Team pilótái a Monte Carlo Rali futamon:
Pilóta |
Navigátor |
A pilóta legfontosabb eredményei a WRC-ben |
Craig Breen |
Paul Nagle |
Első futama: 2009 Portugál Rali 22 szakaszgyőzelem 69 futam 288 pont |
Adrien Fourmaux |
Alex Coria |
Első futama: 2019 Monte Carlo Rali 1 szakaszgyőzelem 26 futam 45 pont |
Gus Greensmith |
Jonas Andersson |
Első futama: 2014 Wales Rali 58 futam 91 pont |
Sébastien Loeb |
Isabelle Galmiche |
Első futama: 1999 Katalán Rali 9 bajnoki cím 925 szakaszgyőzelem 180 futam 1727 pont |
“A WRC népszerűségének egyik titka, hogy egyértelműen látható a kapcsolat az ultranagy teljesítményű rallyautók és közúti testvéreik között,” vélekedett Mark Rushbrook, a Ford Performance globális igazgatója. “Ezért is annyira fontos, hogy a WRC új korszaka hűen tükrözi: az autóipar az elektromos jövő felé mozdul. A Fordnál teljes mértékben elköteleztük magunkat az elektromos hajtás mellett, és mivel az M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 a legkeményebb körülmények között versenyez majd, ez sokat segít abban, hogy még izgalmasabb elektromos hajtásláncokat fejlesszünk ki vásárlóink számára.”
A Ford első elektromos hajtású versenygépe, az M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 hibrid rendszere ugyanazon az elven működik, mint a versenygép alapjául szolgáló közúti Puma EcoBoost Hybrid hajtása1. A fékezés és egyenletes haladás közben egyébként veszendőbe menő mozgási energiát az új generációs hibrid hajtáslánc elektromos árammá alakítja, amit a 3,9 kWh kapacitású akkumulátor tárol. Ez az energia arra szolgál, hogy többletteljesítménnyel támogassa az 1,6 literes EcoBoost turbómotor működését; az elektromos rásegítés több alkalommal is három másodpercen át tartó, mintegy 100 kW-ra rúgó teljesítménylöketet jelent.
A kifinomult plug-in hibrid hajtás ugyanakkor arra is alkalmas, hogy az autó károsanyag-kibocsátás nélkül, kizárólag a villanymotor erejével haladjon át a falvakon, városokon, a szervizállomásokon és az egyes versenyszakaszok között. Az akkumulátor a kijelölt szevizpontokon külső áramforrásról is feltölthető, méghozzá alig 25 perc alatt.
A FIA WRC Rally1 kategória versenyzői a 2022-es évadban már kőolajszármazék-mentes üzemanyagot használnak; a szintetikus és bio alkotóelemekből összeállított hajtóanyag 100 százalékban fenntartható forrásokból származik.
“Nagy munka volt felkészíteni az autókat és a csapatot a jövő hétvégi Monte Carlo Rallyra és a 2022-es Rally Világbajnokság kezdetére, de megérte a fáradságot,” nyilatkozta Richard Millener, az M-Sport Team csapatfőnöke. “A Ford munkatársainak támogatásával – akik a világ minden pontjáról segítettek nekünk – sikerült egy fantasztikus autót építenünk, és már alig várjuk, hogy megmutassuk a benne rejlő potenciált. Hatalmas köszönet minden résztvevőnek, amiért sikerült tartanunk a szoros határidőket! Rendkívül büszkék vagyunk rá, hogy ilyen fontos lépéssel ünnepelhetjük meg együttműködésünk 25. évfordulóját!”
M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 műszaki adatok:
Hajtómű |
Belsőégésű motor |
Ford 1.6 EcoBoost turbótöltésű, soros négyhengeres benzinmotor |
Max. teljesítmény: 380 LE |
||
Max. forgatónyomaték: 420 Nm |
||
Szűkítő: 36 mm |
||
Akkumulátoros elektromos rendszer |
Max. rásegítés: 100 kW |
|
Max. energia-visszanyerés: 30 kW |
||
A rásegítés leghosszabb időtartama: 3 másodperc |
||
Max. energiatöbblet gyorsításonként: 250 kJ (a FIA által meghatározva a szakasz hossza és az útburkolat fajtája alapján) |
||
Tömeg: 95 kg |
||
Hűtés: Folyadék- és léghűtés |
||
A benzinmotor és az elektromos rendszer együttes adatai |
Max. teljesítmény: > 500 LE |
|
Max. forgatónyomaték: > 500 Nm |
||
Erőátvitel |
Ötfokozatú szekvenciális manuális sebességváltó |
|
50/50 arányú nyomatékmegosztású négykerékhajtás |
||
Elöl és hátul mechanikus, részlegesen önzáró differenciálművek |
||
Zárható középső differenciálmű |
||
Kéttárcsás, szinterezett kuplung |
||
Fékek |
Murva: 300 mm-es, léghűtésű féktárcsák |
|
Aszfalt: mm-es, léghűtésű féktárcsák |
||
Négydugattyús féknyergek |
||
Teljesítmény |
Gyorsulás aszfalton és murván: kb. 3,2 másodperc 0-100 km/órára |
|
Méretek és tömegek |
Legkisebb tömeg: 1260 kg |
|
Tengelytávolság: 2600 mm |
Az M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 versenyautó is azt példázza, hogy a Ford mindent feltesz a villamosításra. A vállalat tavaly bejelentette, hogy 2026 közepére minden európai személyautója kínálatában szerepel majd valamilyen nulla károsanyag-kibocsátásra képes, tisztán elektromos hajtású vagy PHEV változat, 2030-ra pedig a teljes modellpalettán elektromos hajtásláncok szerepelnek.