DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Rali

Győzelemre készül a Toyota a svéd hómezőkön

A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team nagy reményekkel készül a 2018-as szezon második fordulójára, az e hét végén, február 15-18-án megrendezett Svéd Ralira. A csapat remekül indította az évet, hiszen a múlt hónapban két dobogós helyet is szereztek a Monte-Carlo Ralin, most pedig egy olyan megmérettetés előtt állnak, ahol a Yaris WRC tavaly a legelső győzelmét aratta Jari-Matti Latvala vezetésével. Nem is kérdés, hogy a csapat minden tagja idén is a győzelemre készül.

1973-ban a Svéd Rali volt az egész világbajnokság alapfutama, és ma is ez az egyetlen olyan esemény a versenynaptárban, amit kizárólag téli körülmények közt, havas-jeges utakon rendeznek. A jégpáncélon szöges gumiabroncsok biztosítják a tapadást, és a pilóták a kanyarokban még a hóbuckákat is kihasználják – és mi tagadás, hó aztán akad itt bőven. A szervezők idén is kemény téli időjárásra számítanak. A futam egy szupergyors szakasszal indul Karlstadban csütörtök éjszaka, majd pénteken folytatódik, méghozzá úgy, hogy a mezőny a norvég határt is átlépi majd. Pénteken rendezik a klasszikus svéd szakaszokat (Hagfors és Vargasen), majd újra Karlstad következik és egy ‘sprint’ a Torsby szervizpark közelében. Itt is ér majd véget vasárnap a rally egy Power Stage szakasszal.

Toyota_Yaris_WRC_1



“Svédország olyan hely, ahol erősnek számítunk, ráadásul éppen túl vagyunk egy jól sikerült finnországi havas teszten, ahol minden pilótánk két napon át edzett. De még így nyitva marad egy kérdés: bár tudjuk, hogy milyen sokat fejlődtünk, de vajon mások mennyit fejlődtek? A futamon egyébként teljesen hóborította utakra számítunk, ami nagyon jól fekszik a pilótáinknak. Az autóval mindenki elégedett: Jari-Matti tavaly első lett itt, Ott végig szorosan a nyomában volt, Esapekka pedig mindig is otthonosan mozgott a havon, bár persze kevesebb a tapasztalata, mint a többieknek. Magabiztosak vagyunk, ugyanakkor realisták is: mindig van mód a tudásunk fejlesztésére.” – fogalmaz Tommi Mäkinen a Toyota Gazoo Racing World Rally Team csapatfőnöke .

“A Svéd Rali az egyik kedvencem, és 10 éve itt arattam első WRC-győzelmemet is – bár ez ma már nagyon távolinak tűnik. Szerintem az autónk most jobb, mint tavaly volt: a tesztek során a lassabb és technikásabb szakaszok tökéletesítésére összpontosítottunk, és sikerült is javítanunk ezen a területen. Azt mondják, a verseny idén még keményebb lesz. Szép kihívás lesz túlszárnyalni a tavalyi teljesítményemet, de biztos vagyok benne, hogy esélyesek vagyunk a győzelemre. A hétvégén elindultam a régi Toyota Celicámmal egy havas finn rallyn Juho Hänninennel, ami egyrészt nagyon jó buli volt, másrészt remek felkészülést jelentett.” – teszi hozzá Jari-Matti Latvala, a 10. rajtszámú autó pilótája.

„Még mindig sokat kell tanulnom a Yaris WRC-ről, de amikor a teszt során havon autóztunk, végre megértettem, miért Jari-Matti nyert tavaly Svédországban. A futam első felében csak át kell látnunk, hogyan mennek itt a dolgok, de persze remélem, hogy a dobogós helyekért küzdhetünk majd. Ha nagyon sok lesz a hó – márpedig úgy tűnik, hogy sok lesz –, akkor a második startpozíciónk nem számít túl szerencsésnek, de persze az időjárás még változhat. Egyszerűen csak élvezni akarom a versenyt, és a lehető legjobbat kihozni magamból.” – árulja el a 8. rajtszámú autóval versenyző Ott Tanak.

“Mostanra volt már pár napom, hogy kiheverjem a csalódást, amit az okozott, hogy Monte-Carlóban lecsúsztam a negyedik helyről – de végeredményben ebben is több volt a jó dolog, mint a rossz. A hibámig nagyon szépen autóztunk, és erre törekszem majd Svédországban is. Egy jó teszten vagyunk túl, ahol két nap alatt 400 kilométert autóztunk, és ez nagyon jó érzéssel tölt el. Az autót remekül felkészítettük Svédországra, ami nagyon más lesz, mint Monte-Carlo: Montéban néha önuralom kell ahhoz, hogy az ember elég lassan autózzon, de a svéd utakon egészen más a helyzet. Tavaly nem álltam itt rajthoz, úgyhogy kicsit kiestem a rutinból, de a havon szerencsére mindig elég magabiztos voltam.” – meséli Esapekka Lappi, a 9. rajtszámú autó pilótája.

Statisztikák (Svéd Rali):

Év

Jari-Matti Latvala

Ott Tänak

Esapekka Lappi

2017

1

2

-

2016

26

5

12

2015

DNF

4

-

2014

1

5

-

2013

4

-

-

2012

1

DNF

-

Mi történt a Svéd Ralin tavaly?

A Toyota tavaly a Svéd Ralin aratta első diadalát, azt követően, hogy 17 éven át nem lépett a pódium legfelső fokára, akkor azonban Jari-Matti Latvala megszerezte 17. győzelmét és a Toyota 44. győzelmét. A tavalyi futamon a 41 induló közül 32 autó ért célba. A leggyorsabb szakaszon (SS9) 137,81 km/óra volt az átlagsebesség, a leglassabb rész pedig a Kalstad volt 72,69 km/órával. Ott Tanak, aki most a Toyota színeiben versenyes, második helyezést szerzett.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: