DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek

Hatalmasat borult és kiesett a Finn Ralin a WRC második helyezettje – videó!

A hétvégén a Finn Ralival folytatódik a WRC idénye, a vb-összetettben második helyen álló Ott Tanak számára azonban már a péntek reggeli második szakaszon véget ért a viadal. Mint az a lenti videón is látható, Tanak lesodródott az útról, borulás közben pedig egy fának csapódott. A Hyundai Motorsport közleménye szerint a versenyző jól van, a navigátort, Jarveoja Martint viszont további vizsgálatok céljából kórházba szállították.

A vártnál is fordulatosabb – itt a Spanyol Nagydíj összefoglalója

Simának tűnő Leclerc-győzelemből Ferrari-dráma, küszködő támadóból futamgyőztes és bajnoki éllovas, és még néhány technikai és személyi hiba – a spanyol forróság tartogatott izgalmakat! A legjobb pillanatokat összefoglaló videó a képre kattintva indul.

Mandulagyulladással küzdött Norris

A McLaren fiatal britje a Spanyol Nagydíj teljes hétvégéjén küzdött az egészségével: elmondása alapján szénanátha kínozta, ami torok-és szemproblémákat okozott elsősorban. A versenyt végigcsinálta, ráadásul a 11. helyről a pontszerzők közé kapaszkodott, négy világbajnoki egységet begyűjtve, a leintés után azonban az interjúzóna helyett az orvosi stáb felé vette az irányt. Végül mandulagyulladást diagnosztizáltak nála, így a Monacói Nagydíjig hátralévő néhány napot egészen biztosan pihenéssel tölti majd.

Pezsgő helyett Red Bullt locsolt Verstappen

Nagy volt az öröm az újabb kettős győzelem után a Red Bullnál, olyannyira, hogy a megszokottól eltérő módon ünnepelték. A csapatfotó ezúttal nem a pitlane-en, hanem a paddockban készült el, ráadásul utána nem is pezsgőt, hanem nevükhöz híven Red Bullt locsoltak egymásra a csapattagok. Az energiaitalosok így energiaitallal örvendtek annak, hogy a címvédő nemcsak győzött, de idén először az élre is állt a bajnoki tabellán.

Már csomagol is az F1 – helyszíni képek

Dupla hétvége van, így a Formula-1 menetrendje a szokottnál is kötöttebb: alig ért véget a Spanyol Nagydíj, a csapatok munkásai már el is kezdték lebontani a motorhome-okat, hogy aztán az összes szükséges felszerelést időben eljuttathassák Monacóba. Szerdán már készen kell állnia az ottani paddocknak… Helyszínen tartózkodó kollégánk készített néhány életképet, milyen is ez a sietős csomagolás.

Több mint ötven kiállás volt a Spanyol Nagydíjon

Miután a szezon korábbi öt versenye közül hármon is az egykiállásos stratégia volt a nyerő, a Spanyol Nagydíjon akkora volt a forgalom a bokszutcában, amekkorát utoljára Bahreinben láttunk. Max Verstappen három kiállással győzött, sőt az első öt helyezett mindegyike ennyiszer volt bokszban – összesen 13-an háromszor cseréltek kereket háromszor, a csúcstartó Alexander Albon pedig négyszer is.

Ez összesen 53 bokszkiállást jelentett a nagydíjon, míg Miamiban és Imolában 25-25 (összeadva is kevesebb), Melbourne-ben 22, Dzsiddában pedig mindössze 18 kerékcsere volt. Egyedül Bahreinben számolt a Pirelli több bokszkiállást, mint most Barcelonában, 58-at, de hozzá kell tenni, azon a futamon a késői szakaszban járt a pályán a biztonsági autó, így sokan beiktattak plusz kiállást, míg Spanyolországban nem volt SC-fázis.

Büntetőpontok hulltak a Spanyol Nagydíj után

A stewardok sem unatkoztak a Spanyol Nagydíj alatt, akadt néhány vizsgálandó esemény. Rögtön a rajt után Lewis Hamilton és Kevin Magnussen összeakadását még versenybalesetnek minősítették, ám Pierre Gasly és Lance Stroll találkozója felett ­– ami a kanadai megforgását eredményezte – már nem hunytak szemet. A francia, aki a futam közben öt másodperces büntetést is kapott, utólag még két büntetőpontot is begyűjtött, így összesen négynél jár. Annak ellenére, hogy a versenybírák szerint is a tapadás hiánya okozta a csetepatét, Gasly elismerte a felelősségét.

Alex Albon leheletnyivel enyhébben úszta meg azt, hogy rendszeresen nem figyelt a pályahatárokra: a fekete-fehér zászló csak a kezdet volt, a futam után ő is gazdagabb lett egy büntetőponttal és öt másodperccel. Mivel azonban az utolsó helyen végzett, ez érdemben nem befolyásolja a pozícióját.

Robotok segítségével találkoztak rajongóikkal a pilóták

Furcsa szerkezetek tűntek fel a barcelonai paddockban: fekete gépek, tetejükön egy képernyővel, amelyek önállóan fedezték fel a terepet. Mint azt az F1 a Twitter-oldalán ismertette, ők nem mások, mint Awabot névre keresztelt robotok, akiknek az a feladatuk, hogy szerencsés rajongókat és az F1-es pilótákat összekössék. Több versenyzőnek is láthatóan elnyerte a tetszését ez a fajta modern kommunikáció.

Szénanátha nehezíti Norris dolgát

A fiatal britnek nincs egyszerű dolga a Spanyol Nagydíj hétvégéjén. Nemcsak az autóval nem találta a hangsúlyt az időmérőt a 11. helyen záró mclarenes, de az egészségével is szenvedett a volán mögött ülve. Szezonális allergia kínozza. „Most jobban érzem magam, de őszintén szólva egész hétvégén nem igazán voltam rendben. Szenvedek a torkom és a szemem miatt, alig látok, ami nincs a segítségemre. Hosszú idő óta most a legrosszabb az energiaszintem is. Nem most vagyok a legjobb formámban” – nyilatkozta az időmérő után.

F2: Gumivarázslat, a tizedik helyről duplázott Drugovich

A barcelonai főverseny rajtja után úgy nézett ki, a pole-pozíciós Jack Doohan kiváló tempót diktál, amely elég lesz pályafutása első győzelméhez. Felipe Drugovich azonban, habár ugyanúgy lágy abroncson kezdett, mint az ausztrál, sokkal jobban bánt a gumikkal: a 18. körig húzta kiállását, másfélszer akkora távot tett meg vele, mint Doohan.

Az MP Motorsport rossz kiállása három-négy másodpercébe és helyezésekbe került, de a tizedikként startoló brazil így is visszatért a virtuális harmadik helyre. Gumielőnyéből fakadón aztán megelőzte Frederik Vestit, az alternatív stratégián levő versenyzőket, majd végül könnyűszerrel elhúzott Doohan mellett is. A Virtuosit lehagyva több mint 5 másodperccel győzött – a különbség azért fontos, mert a bokszkiállást a futam után vizsgálják a felügyelők, egy lehetséges büntetés is a pakliban van. A spanyol hétvége sprintfutamán és főversenyén is nyert, a szezon során már harmadszor győzött.

A második Doohan és a harmadik Vesti egyaránt első dobogóját szerezte az F2-ben. Logan Sargeant negyedik lett vasárnap, az alternatív stratégiát teljesítő, lágyra végén váltó versenyzők közül az ötödikként befutó Clement Novalak volt a legeredményesebb. A futam elején egy biztonsági autós fázis is volt: Jehan Daruvala autója az aszfaltcsík közepén állt le műszaki hiba miatt.

F3: Hazai győzelem után visszavágott a bajnoki éllovas

Új győztest avattak a Formula-3-ban szombaton: ráadásul a Campos spanyolja, David Vidales révén hazai csapat és versenyző sikere született Barcelonában. Az újonc Vidales korábbi legjobb eredménye nyolcadik volt a szériában, de a fordított rajtrácsos pole-pozícióból Spanyolországban győzelmet szállított. Az eredmény egy darabig lógott a levegőben, mivel a futam során Vidales a gyanú szerint kiszorította a pályáról a másodikként célba érő Jak Crawfordot. A spanyolt végül felmentették a stewardok.

Ezen a versenyen a bajnokság éllovasa, Victor Martins műszaki probléma miatt kiesett, így Arthur Leclerc átvette a ponttabella vezetését, de csak egy nap erejére. Vasárnap az Alpine protezsáltja megszerezte az elsőséget, már a második kanyarban átvéve a vezetést Roman Stanektől – a cseh lett végül a második. Ezúttal Leclerc-nek nem volt jó futama, Vidalesszel ütközve büntetést kapott, végül pedig csak a 14. helyen ért célba, így Barcelonából távozva is a francia vezeti a tabellát.

A mezőny magyarja, Tóth László erősebb eredménye 24. hely volt a második futamról.

Kigyulladt egy Ferrari a DTM-ben, a versenyző kezdte el oltani

A német bajnokság Red Bull-fényezésű autója, az újoncként remeklő – Portimaóban második helyet szerző – Felipe Fraga gépe gyulladt ki a vasárnapi időmérő edzésen a Lausitzringen. A hatalmas lángokat látva a brazil gyorsan reagált: félrehúzódott a 488 GT3 Evóval, majd rögtön segítségért rohant. Mikor látta, hogy a poroltóval szaladó sportbíró nem tartja vele a lépést, kikapta kezéből a tűzoltókészüléket, és ő kezdte el oltani a Ferrarit, amíg meg nem érkezett a felmentősereg.

Az eset miatt piros zászlóval megszakított időmérőt a szombati futamgyőztes, Sheldon van der Linde nyerte, a háromszoros bajnok René Rast pedig idén először villant meg, a második rajthelyre kvalifikált.

Így szerezte meg Leclerc a pole-t Barcelonában

Megérkezett a szezon hatodik időmérő edzésének az összefoglalója, melyeken már negyedszer szerezte meg Charles Leclerc az első rajtkockát. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Grosjean újoncként a top 12-ben, VeeKay bombaidővel nyerte a szombati kvalifikációt

Szombaton rendezték a 2022-es Indy500 időmérőjének első szakaszát, amely a második kvalifikációba jutó 12 versenyzőről, valamint a 13-33. rajthelyről döntött. Az eső miatt egy órával megrövidült edzésen a holland Rinus VeeKay remekelt, négykörös etapjában 233,655 mérföld per órás átlagtempót hozott össze – a második Pato O’Ward átlaga 233,037 volt, ehhez képest innen hátrafelé az átlagos különbség a helyezések közt egy-két tized mérföld per órát tett ki. Ez az átlagtempó annyira erős, hogy az 500 mérföldes kvalifikációinak történetében a harmadik legjobb időt jelenti: csak 1996-ban voltak nála gyorsabbak ketten, Arie Luyendyk és Scott Brayton, a nyitott kerekű érában, nagy hengerűrtartalmú turbómotorral.

A legjobb 12 közé jutott újoncként a hatodik Jimmie Johnson és a kilencedik Romain Grosjean, akik tavaly kihagyták az Indy500-at. A címvédő, Alex Palou, Marcus Ericsson és a kétszeres Indy-győztes Takuma Sato szintén a továbbjutók közt van. Kiesett viszont a 14. helyen Josef Newgarden, a 20. helyen végző 2016-os győztes, Alexander Rossi, valamint a tavaly nyertes Helio Castroneves, aki csupán a 27. lett.

Az első időmérő legjobb 12 helyezettje:

  Versenyző Cspaat Motor Átlagempó (mérföld/óra)
1 Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevy 233.655
2 Pato O'Ward Arrow McLaren SP Chevy 233.037
3 Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevy 232.775
4 Alex Palou Chip Ganassi Racing Honda 232.774
5 Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Honda 232.625
6 Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing Honda 232.398
7 Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevy 232.397
8 Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 232.275
9 Romain Grosjean Andretti Autosport Honda 232.201
10 Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 232.151
11 Will Power Team Penske Chevy 231.842
12 Takuma Sato Dale Coyne Racing w/RWR Honda 231.708

 

Jön a futamok napja, mutatjuk a vasárnapi programot

A Formula-1-es Spanyol Nagydíj mellett több fontos nemzetközi szériában rendeznek versenyt vasárnap - íme a menetrend.

10:05-10:55 Formula–3, második futam (M4 Sport)

10:05-10:25 DTM, második időmérő

11:35-12:40 Formula–2, második futam (M4 Sport)

12:00-12:20 Superbike, Super Pole futam (Aréna4)

13:30-14:30 DTM, második futam

15:00-15:40 Superbike, második futam (22:45-től Aréna4)

15:00-17:00 Formula–1, futam (M4 Sport)

22:00-23:30 Indy500, második és harmadik időmérő

pf1_24

fotó: dppi

 

Pénzbüntetést kapott az Aston Martin

A barcelonai hétvége egyik főszereplője eddig is az Aston Martin istállója volt, és bizony még a kvalifikáció után is róluk kell, hogy szóljanak a hírek. Ugyanis a csapat még a Q1-ben ráengedte Lando Norrisra Lance Strollt a garázsból, amit a képviselőik el is ismertek, így 5000 eurós pénzbírságot kell befizetniük az FIA felé. Strollék hétvégéje nem balhéktól mentes, hiszen a fejlesztéseikkel igencsak a Red Bullra hajaz az AMR22-es, ami miatt a Red Bull részéről meg is indult a vizsgálódás, most kaptak egy pénzbüntetést, ráadásul a pályán sem vigasztalódhatnak, hiszen mindkét autójukkal kiestek már a Q1-ben. Valószínűleg  Norrist sem vigasztalja az Aston büntetése, mivel a McLaren versenyzője a Q2-ben vérzett el egy pályaelhagyás miatt.

F2: Vips a kavicságyban, Drugovich a dobogó tetején

Drugovich már a rajtnál az élre tört az első barcelonai F2-es futamon, mögötte Iwasa és Sargeant fordult el, a negyedik helyre pedig Hughes esett vissza. A hatodik körbern a Red Bull juniorja - aki pénteken először próbálhatott ki egy F1-es autót - Jüri Vips ásta el magát a négyes kanyarnál található kavicságyban, így jöhetett a biztonsági autó. Négy körrel később folytatódott a versenyzés, azonban jó idei semmi említésre méltó nem történt, mígnem Daruvala megelőzte Hughest, így feljött a negyedik helyre az indiai.

Hughes ezt követően komoly gumikopási problémákkal nézett szembe, s miután egészen a 9. helyig visszacsúszott, kénytelen volt bejönni új abroncsokért, amivel elszálltak a pontszerzési esélyei, végül pedig fel is adta a versenyt. Drugovich győzelméhez kétség sem férhetett, a második helyet Iwasa szerezte meg, míg a dobogó legalsó fokára Sargeant állhatott fel.

Nyirádon versenyez a Ralikrossz Európa-bajnokság, szombaton jól mentek a hazaiak

Elkezdődött a Magyarországra 2013 után visszatérő Ralikrossz Európa-bajnokság hétvégéje. Szombaton két előfutamot tartottak az RX1 és RX3 számára, összesen nyolc magyarral. Az Eb-cím nagy favoritjának tartott Anton Marklund mindkét futamot megnyerte az RX1-ben, a 2017-es Európa-bajnok svéd mögött mindkétszer Enzo Ide zárt a második helyen. A magyarok között a mezőny állandó tagja, Kárai Tamás hatodik helyet szerzett az első menetben, a másodikon azonban hátul végzett. Itt a csak Nyirádra nevezett Kiss László és Koncseg Zoltán végeztek legelöl, hetedik-nyolcadik helyen a 20 fős mezőnyben. Rajtuk kívül Mózer Attila és Mózer Márk is jelen van, a hétvégére nevezett Luigi azonban hiányzik.

A jóval kisebb, mindössze 11 fős RX3-ban a cseh Jan Cerny és a belga Kobe Pauwels nyerte a futamokat. Az elsőben Szíjj Zsolt előkelő negyedik helyet szerzett, de az audist kizárták a másodikban. Itt Répási Róbert hatodik helyen végzett, egy pozícióval a kategória harmadik magyarja, Ferjáncz András előtt. A géposztály magyar bajnoka, Körmöczi Balázs még a verseny előtt visszalépett a hétvégétől.

Az akció java vasárnapra marad Nyirádon. Idén a világbajnokságon is bevezetett új formátum szerint csak három előfutamot tartanak, viszont megtartják a Progression névre hallgató kört, amelyen az előfutamok sorrendje alapján az elődöntőkbe jutás a tét. A megszokott hat helyett öt-öt fő vesz részt a két elődöntőben és döntőben.

W Series: Chadwick zsinórban ötödször nyert

A szezonnyitó hétvégén tartott első két futamot követően Barcolonában is Jamie Chadwick látta meg a kockás zászlót, így a Williams kötelékébe tartozó versenyzőhölgy jó úton halad újabb bajnoki címe felé a W Seriesben, ráadásul ez már zsinórban az ötödik győzelme volt. Mögötte Pulling és Powell harcoltak nagyot az utolsó körökben a második helyért, amelyet végül előbbinek sikerült megtartania, mögöttük pedig Kimilainen végzett a negyedik, Visser pedig az ötödik helyen.

50 ezer eurót ért Bottas feneke

A Miami Nagydíj után Valtteri Bottas a coloradói Aspenbe utazott, ahol megmártózott egy hegyi patakban – úgy, ahogyan világra jött, nem első alkalommal mutatva meg a nagyközönségnek pucér hátsó felét. A fotó bejárta az internetet, de Bottas Barcelonában elárulta: jótékony célért mutatta meg magát.

"Ez igazából jó célt szolgált, 24 óráig árultunk belőle nyomtatott fotókat és ötezer ember vásárolta meg gyakorlatilag a hátsómat. Ez 50 ezer eurót hozott, amit jótékony célra fordítunk. Szóval jót tettem a hátsómmal" - mondta erről Bottas.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Sainz megkérdőjelezi, hogy Leclerc-nek mi szüksége volt a monacói Historic-versenyre

Charles Leclerc elindult a monacói Historic-GP-n nemrég Niki Lauda korábbi Ferrarijával és összetörte a legendás autót - csapattársa, Carlos Sainz nem is igazán érti, hogy erre mi szükség volt, elmondása szerint ő pont ezért nem vesz részt ilyeneken szezon közben.

"Nekem is voltak lehetőségeim, hogy történelmi autókat vezessek, mindig betekintést enged az ilyen esemény abba, hogy milyen is volt a sport pár éve vagy sok éve. Viszont ilyenkor felteszem magamnak a kérdést, hogy miért kockáztassak? Egy világbajnoki címre esélyes szezon közepén vagyunk a Ferrarival, miért kockáztassam, hogy olyan helyzetbe kerüljek, mint ő? Minden alkalommal ott van a fejemben ez, amikor régi F1-es autóba ülök. Ha autóba ülök, nyomni fogom, de egy baleset bármikor megtörténhet és az további kérdéseket vethet fel" - idézi Sainz szavait a RacingNews365.

sai_3

fotó: dppi