DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 11. péntek

Jön az F1-es időmérő: íme a pénteki program

Ugyan még csak péntek van, de már F1-es időmérőt rendeznek a szokatlan hétvégi lebonyolítás miatt. Íme a mai autósport-menetrend:

Péntek

9:00-10:00 WEC, harmadik szabadedzés

11:15 Formula-3, első futam

13:30-14:30 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

14:00-15:08 WEC, időmérő (Eurosport 2)

15:15 Formula-2, első futam (M4 Sport)

17:00-18:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

A teljes hétvégi program itt található!

f1-ferrari1

 

11 ezred döntött a célban Vettel és Alonso között – videó

A közvetítésben nem láthattuk, de gyakorlatilag célfotó döntött a hatodik helyről az F1-es Japán Nagydíjon: Sebastian Vettel 11 ezredmásodperccel tartotta maga mögött a másodszor is kereket cserélő, így friss intermediate gumikon nagy tempót diktáló Fernando Alonsót. A nézőtéri és Vettel szemből vett arckamerájából is látszik, hogy a spanyol a sikánnál bújt be a német mellé, s az utolsó kigyorsítás elején talán előbbre is járt az Alpine, de végül a Nap versenyzője elismerést is kiérdemlő astonost intették le előrébb:

Alapos vizsgálatot ígér az FIA a traktorincidens ügyében

Hajmeresztő jeleneteket hozott az F1-es Japán Nagydíj eleje, amikor Carlos Sainz balesete után úgy hajtott pályára egy beavatkozó munkagép, hogy közben a mezőny még a biztonsági autó mögött haladt, ráadásul a látási viszonyok is rendkívül rosszak voltak. Pierre Gasly, aki orrkúpcsere miatt a többiektől leszakadva, nagyobb tempóban zárkózott vissza, konkrétan úgy fogalmazott, hogy meg is halhatott volna, de nem is csak ő emelte fel a szavát a Jules Bianchi nyolc évvel ezelőtti tragédiáját idéző események miatt.

Az FIA a futam után rövid közleményben jelezte, hogy a megszokott módon alaposan kielemzik a Suzukában történteket: „Bár megszokott gyakorlat az autók eltakarítása biztonsági autó vagy piros zászló hatálya alatt, az egyedi körülmények, valamint számos versenyző visszajelzését figyelembe véve az FIA alaposan kielemzi az eseményeket, beleértve a beavatkozó munkagép pályára küldését a Japán Nagydíjon. Ez része a megszokott gyakorlatnak és elemzési folyamatnak, amely minden versenyben történt incidenst követ, hogy folyamatosan javíthassunk a folyamatokon és a procedúrákon.”

f1-suzuka-redflag-dppi

fotó: DPPI

Megbüntették Gaslyt, mert túl gyorsan hajtott a piros zászlós jelzés alatt

Már a Japán Nagydíj megszakítása során közölték a felügyelők, hogy vizsgálni fogják Pierre Gaslyt, mivel túl gyorsan vezethetett piros zászlós jelzés hatálya alatt, miután elment az előző körben történt Carlos Sainz-féle baleset helyszíne mellett – ahol heves indulatokat kiváltó módon egy beavatkozó traktor tartózkodott, amikor a francia elhaladt mellette. A stewardok nemrég bejelentették, hogy egy bokszutcai áthajtásos büntetésnek megfelelő 20 másodpercet írnak utólag az AlphaTauri pilótájának idejéhez, amivel a 17. helyről a 18.-ra csúszik vissza, valamint két büntetőpontot is kiosztottak a franciának (ebből már kilenc van neki az elmúlt 12 hónapos időszakban).

Az indoklás szerint Gasly többször is 200 km/h fölötti tempóval közlekedett, sőt egyszer a 250 km/h-t is elérte a sebessége, miközben a futamot már megszakították. A versenyző a stewardok szerint elismerte, hogy túl gyorsan hajtott, s elfogadja, hogy lehettek volna sportbírók vagy más akadályok a pályán. Mindenesetre a felügyelők azt is figyelembe vették, hogy bár lassúnak nem volt nevezhető a tempója, az így is elmaradt az esőben elérhető maximális sebességtől, valamint azt is, hogy nem sokkal a kihágás előtt „sokk” érhette a franciát azzal, hogy egy traktort látott a pályán.

gasly-suzuka-rb-1

Alonso köszöntötte a kétszeres világbajnokok közt Verstappent

A Japán Nagydíj után Fernando Alonso a paddockban tartott egy rövid monológot, amelyben gratulált Max Verstappennek, aki vasárnap hozzá hasonlóan kétszeres világbajnokká vált – a spanyol, aki 2005-2006-ban szintén egymás utáni években nyert, a holland érdekében reméli, hogy vetélytársa pályafutásának hasonlósága a sajátjával itt véget ér.

„Gratulálok Maxnak és a Red Bullnak, kiemelkedő munkát végeztek ebben az évben. Ha valaki négy versennyel a vége előtt megnyeri a bajnokságot, az azt jelenti, hogy valami kivételest hajtottak végre. Szóval gratulálok és köszöntelek a klubban, és remélem, hogy szerencsésebb leszel ezután, mint én voltam. De remélhetőleg jövőre jobban meg kell küzdened, mint idén, ezen én is rajta leszek” – mondta el Alonso a közösségi médiában fellelhető rövid bejelentkezésben.

Super Mario szerepébe került Yuki Tsunoda

A Japán Nagydíj alkalmából egy igazán mókás videóval rukkolt elő az AlphaTauri csapata. A felvételen Yuki Tsunoda a méltán népszerű Super Mario játéksorozat főszerepébe került, a többi pedig gyakorlatilag már magáért beszél.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia AlphaTauri (@alphataurif1) által megosztott bejegyzés

Sainz összetörte a Ferrarit, Gasly kiakadt egy traktor miatt – videó

Rögtön balesetekkel indult az esőben a Japán Nagydíj: a Sergio Perez által addigra megelőzött és így negyedik helyen haladó Carlos Sainz autója úszott fel a vízen, a spanyol csúnyán összetörte a Ferrarit, amely ráadásul félig a pályára visszaforogva állt meg. Szerencsére egyik versenyző sem találta el, az így a pályára került reklámtáblát viszont összeszedte Pierre Gasly – a két eset videón, a futam élő szöveges közvetítése pedig ide kattintva követhető:

Gasly egyébként a megszakításnál érezhetően dühös volt: mint az kiderült, egy beavatkozó traktor már a pályán volt a Sainz-baleset miatt, miközben ők még ott köröztek. A francia onboard kamerájából látszik is az eset:

Nyck de Vries már a Formula-2-ben is bizonyított

Az F2 és a Formula-E bajnokaként érkezett meg a Formula-1-be Nyck de Vries, aki a Williamsnél álomszerű bemutatkozást produkált az Olasz Nagydíj során. A Monzában látottak sokakat meggyőztek, végül az AlphaTauri pilótájaként szerepelhet a 2023-as idény során. A sportág Twitter-oldalán ebből az alkalomból egy rövidke videóval köszöntötték a hollandot, amiben a korábbi emlékezetes szerepléseit szedték össze az elmúlt évekből.

Halálos baleset történt az Ózd Ralin

Tragikus balesettel ért véget a magyar ralibajnokság idei hatodik futama, az Ózd Rali:

A futamot rendező Hero Kft. a következő hivatalos közleményt adta ki a tragédiáról:

„Az Integra Group Ózd Rally utolsó gyorsasági szakaszán egy ORC mezőnyben versenyző páros balesetet szenvedett, később kiderült, hogy a sportolók személyi sérülés nélkül úszták meg az esetet. Az utánuk érkező versenyzőpáros az ilyen helyzetekre előírt szabályoknak megfelelően megállt, hogy tájékozódjon az esetleges sérültek állapotáról. Sajnálatos módon az őket követő versenyzőpáros hátulról nekik ütközött.

Ennek következtében irányíthatatlanná vált a versenyautójuk, ami elütött egy nézőt. A középkorú férfi a nézők számára kijelölt biztonságos helyet elhagyva a versenypályán igyekezett segítséget nyújtani, de tragikus módon a baleset során életét vesztette. Az események rendkívül gyorsan, néhány tíz másodperc leforgása alatt történtek, ezért a futam megszakítására, leállítására nem volt lehetőség.

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség, a rali szakág, valamint a futamot rendező Hero Kft. valamennyi munkatársa osztozik az elhunyt hozzátartozóinak fájdalmában, részvétét fejezi ki a tragédiával kapcsolatban.”

Kora reggel F1-es Japán Nagydíj, délután DTM-szezonzáró, este NASCAR – itt a vasárnapi program

Már reggel 7-kor indul az autósportos program a hét utolsó napján, hiszen a hétórás eltolódás miatt ekkor rajtol a suzukai Formula-1-es futam, de azt követően sem fogunk unatkozni, hiszen lesz mit néznünk Hockenheimből (DTM), Spából (WRX) és Portimaóból (Superbike) egyaránt, a napot pedig szokás szerint a NASCAR zárja:

7:00 Formula-1, futam (M4 Sport)
9:00-10:00 WRX, bemelegítés és Super Pole
10:00-10:20 DTM, második időmérő
11:00-13:30 WRX, előfutamok
12:00 Superbike, Super Pole futam
13:30 DTM, második futam
15:00 Superbike, második futam (17:30-tól Eurosport 2)
15:00-15:30 WRX, továbbjutó futamok
17:00-17:50 WRX, elődöntők és döntő
20:00 NASCAR, futam (Match4)

suzuka-program-dppi

Egy verseny Tokió utcáin, ahol kosarazni és dekázni is kell – videó

A Japán Nagydíj sem múlhat el Red Bull-os kihívás nélkül: az anyacsapat és az AlphaTauri párosának Tokió utcáin kellett minél gyorsabban végigmenniük, de közben extra feladatokat is kaptak. Így például kiderült, hogy hiába alacsony Yuki Tsunoda, annyira nem rossz kosárlabdában, Max Verstappen viszont jobban tekeri a volánt, mint ahogy dekázik:

DTM: Utolsó körös csata után Lucas Auer diadalmaskodott

Drámai balesetekkel indult a Német túraautó-bajnokság szezonzárójának szombati versenye. Miután rengeteg törmelék került a pályára, így piros zászlóval kellett félbeszakítani a futamot, ami csak jelentős szünet után folytatódhatott. A zöld zászlót követően Lucas Auer került az élre, akit Marco Wittmann és René Rast követett szorosan bő 30 perccel az limitidő letelte előtt. Az élmezőnyben autózók közül utóbbi volt az első, aki kint járt néhány kör elteltével, a Team Abt pilótájának viszont nem a legjobban sült el a kiállása, miután Luca Stolznak, majd később egy nagyobb csatát követően Sheldon van der Lindének is sikerült megelőznie őt. Izgalmas pillanatokat hozott még az élen álló kettős csatája is, miután egyszerre érkeztek meg a friss abroncsokért, náluk viszont nem történt helycsere.  

Néhányan egy eltolt taktikával is megpróbálkoztak, így például a bajnoki esélyesek közül Mirko Bortolotti is, aki elég sokáig az élen tudta tartani a Lamborghinit, ám a terveik nem igazán jöttek be, mivel a kilencedik helyre került, az olasz azonban a későbbiek során nagyszerű tempóra volt képes, ezáltal a hetedik helyig tudott előre lépni, amit a leintésig már nem is engedett ki a kezéből. A kiállások után meglepetésre Dev Gore került a vezető helyre, az amerikait azonban két körrel a vége Auer, Wittmann és az időközben csatlakozó Van der Linde is utolérte, ami látványos csatát eredményezett a négy versenyző között. Az utolsó kör előtt Gore végül hibázott a nyomás alatt, ezt a helyzetet pedig Auer használta ki a legjobban, aki így köszönte szépen és megnyerte a futamot Van der Linde és Wittman előtt. Mostani győzelmével az osztrák összesen kettő pontra csökkentette hátrányát a tabella éllovasával szemben, de papíron Rast is esélyesnek számít még 21 pontos lemaradásával.

Horrorbalesettel indult a DTM-szezonzáró első futama

Matematikailag tíz, reálisan öt bajnokesélyes vágott neki a hockenheimi szezonzáró első napjának: közülük Lucas Auer pole-pozíciót szerzett a délelőtti időmérőn, Mirko Bortolotti harmadik, René Rast nyolcadik helyre kvalifikált, a bajnoki éllovas Sheldon van der Lindére és Thomas Preiningre azonban 10 rajthelyes büntetést róttak ki, mert csapataik tiltott idősávban helyeztek fel gumikat.

A futam rögtön biztonsági autós fázissal kezdődött, miután Arjun Maini Mercedese falnak csapódott, egy másik kontakt után pedig Kelvin van der Linde egyik gumija elszabadult és több autót is eltalált, köztük öccse BMW-jét a szélvédőn, szerencsére nagy baj nélkül. Amint a 7. körben újraindították a versenyt, az első kanyarban újabb tömegjelenet történt, amely során Rolf Ineichen Lamborghinije falba csapódott, Marius Zug szintén kiesett és több autó sérült.

Pillanatokkal később jött a következő baleset: David Schumacher és a 18. helyről startoló Thomas Preining összeütközött és nagy sebességgel a betonfalnak csapódtak – mögöttük egy másik balesetben Dennis Olsen ütközött a túloldali falnak olyan erővel, hogy a Porsche motorja kiszakadt, a kifolyt üzemanyag pedig robbanással égett el. 

A versenyt a második incidens után piros zászlóval megszakították, mivel a pálya roncsokkal telt meg – a megszakítás pillanatában Marco Wittmann vezetett Lucas Auer és René Rast előtt. A hírek szerint minden érintett versenyző jól van, de a futam előtt bajnokság negyedik helyén álló Preining idei esélyei ezzel elúsztak.

Így alakult ki az egyszázados különbség Verstappen és Leclerc között – videó

A 2022-es Formula-1-es szezon legszorosabb időmérőjét hozta a Japán Nagydíj: Max Verstappen egyetlen századmásodperccel bizonyult csak gyorsabbnak Charles Leclerc-nél. Az alábbi videóban a két pilóta legjobb Q3-as körének onboard felvételét rakták egymás mellé, kiemelve a legfontosabb különbségeket. Mint a videó készítője rámutat: a Red Bull nagyobb végsebességet ér el az egyenesben – ami mögött egy felfüggesztéssel kapcsolatos trükk állhat –, Leclerc viszont a legtöbb kanyarban később fékez, mint a holland. A második szektorban összegyűjtött fórjának nagy részét viszont az utolsó sikánban bukja el a ferraris azáltal, hogy a kombináció második részében is belefékezett:

Verstappen biztatta De Vriest, hogy hívja fel Markót

Szombat délelőtt végre bejelentették, hogy Nyck de Vries az AlphaTaurinál fog versenyezni 2023-ban. A korábbi F2-es és Formula-E-bajnok a monzai williamses beugrása és pontszerzése után vált a pilótapiac fő mozgatórugójává: előbb csak a grove-iaknál, majd az Alpine-nál merült fel a neve, később viszont kiderült, hogy a Red Bull-tanácsadó Helmut Markóval is egyeztetésbe kezdett. Mint kiderült, De Vries honfitársa, Max Verstappen biztatta arra a hollandot, hogy tegyen egy kísérletet Markónál – így beszélt minderről, amikor a hírekről kérdezték a regnáló világbajnok véleményét az időmérő utáni sajtótájékoztatón:

„Tudtam már, hogy jönni fog. De természetesen ez hihetetlen számára. Hosszú ideje hajtott keményen ezért, és végül megkapja a lehetőséget, ami lenyűgöző. Szerintem Monza után már nem nagyon volt miről beszélni. Helmut olyan, aki ha valakit kedvel, be meri ültetni az autóba, míg más csapatok talán kicsit óvatosabbak lennének” – fogalmazott Verstappen, akinek vélhetően a saját évekkel ezelőtti szerződtetése is példaként juthatott eszébe. „Ez nagyszerű hír. Jó barátok is vagyunk, a Monza utáni napon pedig együtt vacsoráztunk, és mondtam neki, hogy csak próbálja meg felhívni, sosem tudhatjuk, mi fog történni. És ez volt a megfelelő pillanat is a hívásra, Marko valószínűleg még izgatott volt hétfőn a vasárnapi verseny után. Úgyhogy ez jól sikerült, és nagyon örülök neki.”

devries-dppi-2022-f1

fotó: DPPI

Megrovást kapott Verstappen, megtarthatja a pole-t

A Japán Nagydíj időmérője után még nem lélegezhetett fel teljesen Max Verstappen a pole-pozíció megszerzése után, a stewardok ugyanis vizsgálták a Q3-as incidensét Lando Norrisszal. A Red Bull versenyzője szerint a britnek nem kellett volna már előznie a pálya azon szakaszán, a McLaren pilótája azonban egyértelműen büntetést adott volna a hollandnak.

Nos, a felügyelők némileg másképp látták: a második vb-címének bebiztosítására hajtó Verstappen végül megúszta egy megrovással az esetet (ez az első ilyen figyelmeztetése a címvédőnek a 2022-es szezonban). A felügyelői dokumentum szerint Verstappen éppen akkor gyorsított ki, amikor Norris is előzni készült, a hideg gumik miatt pedig kissé megcsúszott. Norris a stewardok szerint szerencsétlen esetnek nevezte a történteket, de azt is hozzátette, hogy a pilóta felelőssége, hogy mindig irányítása alatt tartsa az autót. A felügyelők az indoklásukban kiemelték: az összes korábbi precedens során ugyanilyen büntetés járt a vétkes félnek, ezért adtak Verstappennek is megrovást. A holland így megtarthatja a pole-t Suzukában.

verstappen-pole-dppi

Videón a Norris–Verstappen incidens, amit a felügyelők is vizsgálnak

A Japán Nagydíj időmérőjének utolsó szakaszában történt egy igen necces pillanat Lando Norris és Max Verstappen között: a holland épp a gumikat melegítette, de megcsúszott, amikor nagy tempóban érkezett mögötte a McLaren pilótája, akinek emiatt a fűre is le kellett hajtania félig. A felügyelők vizsgálni fogják az incidenst, helyi idő szerint 17 órára idézték be a később pole-t szerző Red Bull-ost és a britet. Íme, Norris fedélzeti kamerájából a kis híján balesetet eredményező megmozdulás:

 

Már csak két kiadó hely maradt a 2023-as F1-es rajtrácson

Szombaton bejelentették, amit egy ideje már sejteni lehetett: Pierre Gasly megy az Alpine-hoz, a helyét pedig Nyck de Vries veszi át jövőre az AlphaTaurinál. Ezzel a húszból már tizennyolc ülés elkelt a jövő évi mezőnyben: egyedül a Haasnál és a Williamsnál kiadó még egy-egy hely Kevin Magnussen és Alexander Albon oldalán. A Haas esetén egyelőre csak annyit tudni, hogy Günther Steiner nem szeretne ismét újonccal dolgozni, de felmerült már a neve Antonio Giovinazzinak, Nico Hülkenbergnek, sőt még Daniel Ricciardónak is (bár esetében a mercedeses tesztversenyzői állás tűnik a legvalószínűbbnek) – de természetesen teljesen Mick Schumacher maradását sem lehet kizárni. A Williamsnél Logan Sargeant tűnik az elsődleges favoritnak, nála azonban csak az F2 Abu Dhabiban esedékes idényzáróján dől el, hogy megszerzi-e az induláshoz szükséges szuperlicenszpontokat vagy sem. Mindenesetre Jost Capito nemrég elismerte, hogy Schumacher náluk is opció lehet.

Így fest tehát pillanatnyilag a 2023-as Formula-1-es mezőny:

Red Bull: Max Verstappen, Sergio Perez

Ferrari: Charles Leclerc, Carlos Sainz

Mercedes: Lewis Hamilton, George Russell

McLaren: Lando Norris, Oscar Piastri

Alpine: Esteban Ocon, Pierre Gasly

Alfa Romeo: Valtteri Bottas, Guanyu Zhou

Aston Martin: Fernando Alonso, Lance Stroll

AlphaTauri: Yuki Tsunoda, Nyck de Vries

Haas: Kevin Magnussen, ???

Williams: Alexander Albon, ???

f1-grid-versenyzok-2022-dppi

Közös gyerekkori fotóval köszönti honfitársát az Alpine-nál Esteban Ocon

Szombat délelőtt az Alpine bejelentette, hogy Pierre Gasly lesz a távozó Fernando Alonso utódja 2023-tól kezdődően. Ezzel összeáll a francia álomcsapat, hiszen két F1-es futamgyőztes hazai versenyzője lesz az alakulatnak – akik között viszont köztudottan nem volt felhőtlen a viszony az utóbbi években. Az Alpine vezetősége ennek ellenére sem számít drámára közöttük, és talán Esteban Ocon közösségi médiás posztja is arra utal, hogy nem annyira háborút a hangulat Gasly és közte. „Csak két normandiai srác voltunk egy lehetetlen álommal. Üdv az Alpine családjában, Pierrot, tegyük büszkévé a csapatunkat és a hazánkat” – írta Ocon egy közös gyermekkori és nemrégi fotó mellé.

Korán kell kelni, 5:00-kor kezd az F1, íme a szombati program

Az időmérő 8 órakor kezdődik, de egész nap lesznek programok: íme a szombati menetrend!

Szombat

5:00-6:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

8:00-9:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

9:00-14:00 WRX, szabadedzés, Super Pole és előfutamok

10:00-10:20 DTM, első időmérő

10:00-10:30 Superbike, harmadik szabadedzés (Aréna4)

12:10-12:25 Superbike, Super Pole (Aréna4)

13:30 DTM, első futam

15:00 Superbike, első futam

15:00-15:30 WRX, továbbjutó futamok

17:00-17:50 WRX elődöntők és döntő

19:00-20:00 NASCAR, időmérő

A teljes hétvégi menetrend ezen a linken megtekinthető!

-00122041_550

 

fotó: dppi

Újra IndyCar-versenyzők tesztelték a tavalyi McLarent

Tovább zajlik a McLaren tesztsorozata a 2021-es MCL35M-mel. Miközben a versenyistálló Suzukában van, a tesztcsapat a Red Bull Ringen rendezkedett be, csütörtökön a McLaren IndyCar-pilótája, Pato O’Ward körözgetett. Szintén vezette az autót Spielbergben a 2021-es IndyCar-bajnok, Alex Palou, aki szerződéses mizériája folytán 2023-ban a Ganassi csapatnál marad, de közben a McLarennel tesztel.

A páros csupán három héttel ezelőtt szintén privát gyakorláson vett részt, O’Ward és Palou akkor Barcelonában hajtották a McLarent.