DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 23. hétfő
F1

Ilyen trükk áll a Red Bull végsebessége mögött

Míg a korábbi években az energiaitalosok egyik gyenge pontjának számított, idén a fő erőssége az RB18-asnak az egyenesbeli tempó: lapértesülések szerint egy régi trükk áll a fordulat mögött.

A 2022-es szezon elejétől megfigyelhető tendencia a Formula-1-ben, hogy bár a Ferrari is szinte minden téren versenyképes, az egyenesbeli végsebességet illetően a Red Bull egyértelműen a rivális és az egész mezőny fölé magasodik. Ezért láthattuk sokszor, hogy az RB18-assal könnyedén lehetett előzni, Max Verstappenék mellett azonban szinte lehetetlen volt elmenni az egyenesekben.

Az Auto Motor und Sport összegzése szerint idén az eddigi 17 nagydíjból 9 alkalommal a Red Bullé volt a legnagyobb végsebességérték – csak a Williams tudott egyáltalán a közelükbe kerülni négy elsőséggel. Fontos különbség persze a két autó között, hogy a Red Bull mindeközben a kanyarokban is gyorsnak bizonyult.

redbull-hatulja-trukk-2022



Pedig az energiaitalosok számára az előző években inkább gyenge pontnak számított az egyenesbeli tempó, ez azonban idénre megváltozott. Sebastian Vettel pedig, aki a múlt hétvégi Szingapúri Nagydíj egy részében Verstappen ellen védekezett, egy érdekességre mutatott rá: „Nem lehet védekezni a Red Bull ellen. Leengedik az autójuk hátulját, és elrepülnek melletted” – fogalmazott a négyszeres világbajnok.

A német szavai arra utalnak, hogy a Red Bull valahogy lejjebb tudja ültetni az autója hátulját egy bizonyos tempó felett. Az Aston Martin egyik képviselője is úgy nyilatkozott az AMuS-nak, hogy az RB18-as végsebességét nem lehet pusztán aerodinamikai hatékonysággal magyarázni, mivel csak az egyenesek második felében tesznek szert előnyre, de hasonlóan vélekedett a nagy rivális Ferrarinál vezető Charles Leclerc is: „Ez nem csak aerodinamika. Kell lennie valami mechanikus részének is” – mondta el a monacói.

Az Auto Motor und Sport szaklap szerint a „trükk” a Red Bull felfüggesztésének mechanikus kialakításában rejlik, amely lehetővé teszi, hogy nagy tempónál lejjebb kerüljön az autó hátulja. A trükk persze nem új a Formula-1 világában, viszont a hidraulikus futóművek betiltása óta nehezebb kivitelezni.

Érdekesség, hogy 2021-ben épp a Mercedes volt kiemelkedő a végsebesség terén az egyenesek második felében. A Red Bull korábban nem igazán tudott élni ezzel a megoldással, mivel úgynevezett high-rake koncepció mentén tervezte az autóit, azaz nagyobb szögben dőlt előre a versenygépük, mint például a Mercedesé. Csakhogy az idei ’ground-effect’ autókkal megváltozott a helyzet, s így már a bikák is képesek kiaknázni a lejjebb kerülő hátsó rész előnyeit.

A Mercedes egyik szakembere a német lapnak arra is rámutatott, hogy mindez a megoldás persze pénzbe kerül, ráadásul komoly súlytöbbletet is jelent. Márpedig emlékezhetünk rá, hogy a Red Bull az idény első fázisában éppen a plusztömegtől szenvedett, jócskán a minimumsúly fölötti volt az RB18-as, amin aztán a szezon előrehaladtával sikerült jócskán faragniuk, miközben a megoldásból származó előnyüket nem veszítették el.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: