Michelisz: Nem vagyok hajlandó feladni a harcot!
https://formula.hu/parc-ferme/26902
„Azt reméltem, hogy nagyobb mértékben tudom csökkenteni a hátrányomat a bajnokság első helyezettjéhez képest a Slovakia Ringen, de annak ellenére, hogy sokkal jobban is alakulhattak volna a dolgok, mégis alapvetően pozitívnak értékelem a mögöttünk hagyott hétvégét. Felszabadító volt újra azt érezni, hogy nemcsak szenvedünk az autóban, hanem képesek vagyunk a mezőny elejében harcolni” – írta Michelisz Norbert az Indexen vezetett blogjában a WTCR szlovákiai hétvégéjéről.
Az első versenyen kockázatott, ami nem jött be, a másodikon okosan kimaradt egy balesetből, a harmadikon viszont a vezetésért csatázva lökték meg. „A pole-ból induló Berthon elé kerültem, enyém volt a belső ív, és már Catsburg volt mellettem kívül. Tudtam, hogy semmi más dolgom nincs, mint a második kanyarban is a belső íven folytatni, mert utána a harmadikban már nem tud mellettem maradni kívül. Csakhogy a második kanyar előtt hátulról éreztem egy lökést, ami enyhén kibillentett az egyensúlyból, majd egy-két másodperc múlva egy újabbat, ami után keresztbe csúszott az autóm. Örültem, hogy nagy szerencsével meg tudtam fogni, és nem lett baleset a vége, mert oldalról kaphattam volna további ütéseket, ami a legkiszolgáltatottabb helyzet. Miután megfogtam az autót, hamar alábbhagyott az örömöm, mert már azon bosszankodtam, hogy mennyire hátraestem. Pedig jó eséllyel enyém lett volna az első hely az első három kanyar után, onnantól pedig a győzelemért mehettem volna. Kicsit dühből is vezettem ezután, mentem előre.”
A Slovakia Ring után most a hazai forduló következik Michelisz számára, erről így írt: „Az erőviszonyokat és a teljesítményt tekintve azt kaptam a Slovakia Ringtől, amit vártam, és azért vagyok pozitív, mert a Hungaroringen is ugyanide várom a Hyundait, tehát a top ötbe. Egy szlovákiai győzelemmel most sokkal komfortosabban érezném magam, de még mindig több futam van előttünk, mint mögöttünk, úgyhogy megvárnám, mi történik Magyarországon. Nem vagyok hajlandó feladni a harcot!”
„Már azelőtt vége volt a versenyünknek, hogy elkezdődött volna” – Hülkenberg a rajthibájáról
https://formula.hu/parc-ferme/36676
Szokatlan hibát követett el Nico Hülkenberg az F1-es Katari Nagydíj startja előtt. A német a 14. helyre kvalifikálta magát a pénteki időmérőn, ám Carlos Sainz, aki pedig 12. lett, az üzemanyagrendszer hibája miatt nem tudott rajthoz állni. Mivel a Ferrari a problémát a hivatalos rajtrács kiadása után észlelte, a spanyol rajtkockájának üresen kellett maradnia – Hülkenberget azonban ez megzavarta a felvezetőkör végén, így tévedésből Sainz pozíciójába állt be. A Haas versenyzőjét ezért tíz másodperces büntetéssel sújtották.
„Már azelőtt észleltem, mielőtt megálltam, de nem kapcsolhatok hátramenetbe, így már megtörtént a baj, úgyhogy ez nyilván hatalmas hiba volt a részemről. Ezzel már azelőtt vége lett a versenyünknek, hogy elkezdődött volna” – mesélte a történtekről a kockás zászlót a 16. helyen meglátó pilóta a csapata közleményében.
Ocon két körön át hányt, így lett hetedik
https://formula.hu/parc-ferme/36675
Esteban Oconnak rendkívül nehéz versenye volt Katarban: már a futam első szakaszában a sisakjába hányt, de így is be tudta hozni az Alpine-t a hetedik helyre. A francia versenyző a leintés után beszélt megpróbáltatásairól: „A 15-16. körben hánytam, szerintem úgy két körön át. Megtörtént, és azt gondoltam, basszus, ez így hosszú lesz. Mentálisan tartanom kellett a kontrollt, és megpróbálni arra koncentrálni, amit csinálok.”
„Sosem történt velem ilyen korábban” – folytatta Ocon. „Mindig képes voltam két versenytávot is lenyomni az autóban, folyamatosan erre edtek, de ma a forró levegő és a mögöttem lévő forró motor ezt okozta. Nem hiszem, hogy elég jól el vagyunk szigetelve, az autóban volt vagy 80 fok. Örülök, hogy jövőre decemberben jövünk ide.”
Russell ájulásközeli helyzetben volt a Katari Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/36678
A GPDA igazgatói posztját betöltő George Russell az F1-es Katari Nagydíj leintését követően beszélt a pokoli körülményekről, melyek következtében Logan Sargeant kiállt a versenyből, Esteban Ocon a sisakjába hányt, a versenyt követően pedig több versenyző önként jelentkezett az orvosi központban, s egyes hírek szerint ketten-hárman közülük el is ájultak.
„Egészen brutális volt, fizikailag a legmegterhelőbb verseny, amit valaha futottam” – kezdte Russell, aki Hamiltonnal történt ütközése ellenére beért a negyedik helyre. „Közel álltam ahhoz, hogy elájuljak verseny közben, ilyen még sosem éreztem. Arra kértem a mérnökömet, hogy biztasson, és próbálja elterelni a figyelmemet róla.”
„Rengeteget edzek szaunában, hogy feszegessem a testem határait, de néha egyszerűen ki kell jönnöd onnan. Valahogy így éreztem magam a 20. körtől kezdve. Az egész versenyen nyitogattam a rostélyomat, de csak forró levegő jött be, viszont ez is jobb a semminél” – mondta a Mercedes brit versenyzője.
Horner: El kell beszélgetnünk Checóval
https://formula.hu/parc-ferme/36677
Miközben csapattársa idei 14. futamgyőzelmét aratta, Sergio Perez a bokszból rajtolva mindössze a 10. helyen tudott célba érni, többek között annak köszönhetően, hogy alaposan meggyűlt a baja a pályahatárokkal, és több büntetést is begyűjtött emiatt. Utóbbit Christian Horner csapatfőnök sem tudta szó nélkül hagyni, és határozott üzenetet fogalmazott meg versenyzője felé: nagyon gyorsan össze kell szednie magát.
„Beszélnünk kell Checóval, hogy miért okoztak neki ekkora problémát a pályahatárok” – mondta Horner a versenyt követően. „Nehéz versenyen és nehéz hétvégén van túl. Továbbra is támogatjuk abban, hogy visszatérjen a csúcsformája. Szerencsére Lewis nem szerzett pontot, és Fernando sem gyűjtött sokat, így még mindig második. De sürgősen meg kell találnia a formáját.”
Alonso megúszta egy megrovással a visszatérést
https://formula.hu/parc-ferme/36674
Fernando Alonso tőle ritkán látható hibát követett el az F1-es Katari Nagydíjon: a trükkös körülmények rajta is kifogtak, lesodródott a pályáról, de szerencséjére sikerült keresztülvágnia a sóderágyon és egy menekülőúton keresztül visszatérnie a pályára. A spanyol épp Charles Leclerc elé vágott be, amiért a stewardok előtt kellett felelnie, de végül megúszta egy megrovással az esetet.
Az indoklásban ez áll: „A 14-es autó a 2-es kanyarban elhagyta a pályát, a bukótérben továbbhajtott és nagy sebességgel épp a 16-os autó előtte tért vissza a versenybe. Bár a 16-os autó nem kényszerült kitérő manőverre, a stewardok úgy ítélték meg, hogy a 14-es autó visszatérési sebessége és szöge miatt nem biztonságos módon tért vissza a versenybe.”
A stewardoknak egyébként számos dolguk volt ma: összesen 51 körben történt négykerekes pályaelhagyás, amiért jó néhány 5 másodperces büntetést is ki kellett szórniuk.
Ocon már a verseny első szakaszában belehányt a sisakjába
https://formula.hu/parc-ferme/36673
A dobogósokon is látszott, mennyire megviselte az F1-es versenyzőket a Katari Nagydíjon a hőség, de volt, aki még rosszabbul járt, mint a szemlátomást fáradt Max Verstappen, Oscar Piastri, Lando Norris trió – mindenekelőtt persze Logan Sargeant, aki kénytelen volt kiállni a versenyből. Mint az a leintés utáni rádiózásból kiderült, a végül hetedikként befutó Esteban Ocon már a futam korai szakaszában nem volt jól, a végén ugyanis ez a beszélgetés játszódott le a mérnöke és közte:
Mérnök: Gondolom, most vágysz némi folyadékra, haver.
Ocon: Nem mondtam neked, de a 15. körben hánytam.
Ocon tehát úgy ért célba a hetedik helyen, hogy belehányt a bukósisakjába. De más is rosszul lett: George Russell saját bevallása szerint közel járt az ájuláshoz a fináléban, Lance Strollt és Alexander Albont pedig a hírek szerint az orvosi központba is kellett szállítani, annyira megviselte őt a forróság.
Hivatalos: Sainz kihagyja a Katari Nagydíjat!
https://formula.hu/parc-ferme/36672
A Ferrari percekkel ezelőtt megerősítette, hogy az üzemanyagrendszer meghibásodása miatt Carlos Sainz nem vesz részt a ma este magyar idő szerint 19 órakor kezdődő F1-es Katari Nagydíjon – helyszíni források egészen pontosan üzemanyagszivárgásról szólnak. A spanyol versenyző 2015 óta tartó karrierje során másodszor jár így: a 2020-as Belga Nagydíjon McLarenje erőforrásproblémái miatt nem állhatott rajthoz.
Így (legföljebb) 18 autó lesz a rajtrácson, miután Sergio Perez tegnapi balesete következtében bokszutcai rajtra kényszerül.
Rally Hungary: Ostberg nyert Vincze előtt, Csomós hibázott
https://formula.hu/parc-ferme/36671
Mads Ostberg nyerte a 2023-as rali Európa-bajnokság zárófutamát, a Rally Hungaryt, mely egyúttal az idei országos ralibajnokság záróverseny is volt. A Citroennel versenyző norvég pilóta 12,8 másodperccel előzte meg a legjobb magyar versenyzőt, Vincze Ferencet, míg a harmadik helyen a lett Martins Sesks végzett.
A Barum Ralin második helyen záró Csomós Miklós az utolsó előtti szakaszon hibázott, pedig a 10. gyorsaságit követően még 15 másodperc feletti előnnyel rendelkezett Ostberg előtt. Az ERC-ben most debütáló Michelisz Norbert a 15. helyen zárta a ralit.
"Lesodródtunk egy balos kanyarban, ahol egy kis fa belógott és felborított minket. Pedig próbáltuk biztonságosan lehozni ezt a két szakaszt. Nagyon csalódott vagyok" – nyilatkozta Csomós Miklós.
"Sajnáljuk Csomós Mixiéket, mert nagyon megérdemelték volna a győzelmet, de ez mindig benne van a raliban. Mi hibamentesen zártuk a versenyt, és a körülményekhez képest sikerült jó tempót is diktálni, amiért köszönettel tartozom a csapatnak, hiszen remek autót kaptunk" - összegzett a futam végén Vincze Ferenc.
Forrás: EWRC, MTI
Vizsgálat: Perez komoly büntetést kaphat
https://formula.hu/parc-ferme/36670
A katari sprinten a Red Bull mexikói F1-es pilótája, Sergio Perez Estaban Oconnal és Nico Hülkenberggel ütközött, melyet a stewardok utólag versenybalesetnek minősítettek. Az ütközés súlyosan károsította a Red Bull oldaldobozát és padlólemezét, s a Red Bull arra kényszerült, hogy egy másik karosszériát használva építse újra az RB19-est, amit harmadik autó használatának minősíthetnek – ráadásul a parc fermé szabályt is megszegték ezzel.
A stewardok beidézték a Red Bull képviselőit, s bár e sorok írásakor még nem született döntés, a Japán Nagydíjon történt precedens (Logan Sargeant szombati balesetét követően hasonló eset állt fent) azt sugallja, hogy a mexikói nem csupán a bokszutcából kényszerül majd rajtolni, de egy tíz másodperces időbüntetést is kaphat.
FRISSÍTVE: Az FIA honlapjára felkerült dokumentumok szerint Perez a szezonra kiszabott limiten felüli turbót, MGU-H-t, MGU-K-t és vezérlő elektronikát kap a futamra.
Amint döntés születik, beszámolunk róla.
Fotó: DPPI
Tisztázták a mai különleges szabályokat
https://formula.hu/parc-ferme/36669
Az FIA nemrég hivatalosan is megerősítette, hogy a Katari Nagydíjon egy szett abroncson legföljebb 18 kört lehet megtenni. A helyszínen tartózkodó tudósítónk a Pirelli képviselőjétől, Luca Colajannitól a különleges szabályok tisztázását illetően a következőket tudta meg:
– A rajtrácsra kivezető kör(ök), a felvezető kör(ök) és a levezető kör nem számítanak a 18 körös limitbe.
– Biztonsági autós fázis esetén nem nő a maximálisan megtehető körszám, azaz a safety car mögötti körök is a limit hatálya alá tartoznak.
– A csapatok nem kapnak figyelmeztetést a kötelező kerékcsere előtt.
FRISSÍTVE:
- A hétvége korábbi részében már használt gumik esetében a korábbi körök is beszámítanak ebbe a limitbe, de a körszám kettővel csökken. Azaz egy 7 körön át használt keveréket 18 mínusz 5, azaz 13 körig lehet még használni a nagydíjon.
- A csapatok minden egyes gumiszettüket illetően hivatalos állásfoglalást kapnak arról, hogy hány körön át szabad használni az adott szettet.
Ez a következőképp néz ki az egyes versenyzők esetében.
Amennyiben további tájékoztatást kapunk, frissítjük ezt a bejegyzést.
Helyszíni: Kötelező a három kiállás, fekete zászló terhére
https://formula.hu/parc-ferme/36668
A Formula.hu helyszíni értesülése szerint a szombati gumik vizsgálata alapján megszületett a Pirelli és az FIA döntése: legfeljebb 18 körös etapokat lehet teljesíteni az 57 körös F1-es Katari Nagydíjon. Hivatalos bejelentés még nem történt – bármelyik pillanatban várható –, de forrásunk az FIA-nál már megerősítette a hírt.
A csapatok számára vasárnap kora délután tartott tájékoztatón pont került a Katari Nagydíj gumiügyének végére. A biztonságra hivatkozva, hogy elkerüljék az abroncsok sérülését, amely a pénteki tapasztalatok szerint 20 kör után keletkezett, döntés születetett az etapok hosszának maximalizálásáról.
Egy etap az esti futamon legfeljebb 18 körig tarthat (korábban 20-22 körről esett szó), függetlenül a gumikeveréktől – ez azt jelenti, hogy kötelező lesz három alkalommal is kiállni a Katari Nagydíjon. A felső határt átlépő versenyzők büntetése kizárás lesz.
Az utolsó előtti gyorsaságin esett ki a Rally Hungary vezető helyéről Csomós Miklós
https://formula.hu/parc-ferme/36667
A hazai győzelem reménye az utolsó előtti szakaszon foszlott szerte: az Európa-bajnokság magyar fordulóját vezető Csomós Miklós sima vezető pozícióban törte össze a Skodát.
Magyar helyett így norvég vezetés a Rally Hungaryn, Mads Ostberg lépett az első pozícióba Vincze Ferenc előtt az utolsó gyorsaságira.
Mi zajlik az Audinál? – F1-es Katari Nagydíj, szombat
https://formula.hu/parc-ferme/36666
Max Verstappen visszafogottan értékelte 3. F1-es világbajnoki címét, Oscar Piastri és Mark Webber ünnepelt, a Pirelli gondban van, de az Audiról is vannak exkluzív információink: Mészáros Sándor, a Formula.hu helyszíni tudósítója számolt be a bajnokavatást hozó szombati napról a Katari Nagydíj paddockjából.
13 órakor dől el, kötelező lesz-e a három kiállás Katarban
https://formula.hu/parc-ferme/36665
Csupán pár órával a szombati sprintszétlövés előtt tett rendkívüli bejelentést a Pirelli – a pénteken használt abroncsok ellenőrzése során részleges leválást fedeztek fel a 20 körnél tovább használt abroncsokon. A defektek kockázata miatt módosították a pályahatárokat a 12-13-as kanyarban, ahol a gumikat terhelő magas rázókövek találhatók, valamint beiktattak egy 10 perces ismerkedő gyakorlást az elhalasztott szétlövés előtt.
A 19 körös, három biztonsági autós fázissal is megszakított sprinten sem voltak látható problémák, de az igazán kritikus a nagydíj 57 körös távja a gumik számára. A Pirelli ezért a szombati adatok alapján folytatta a vizsgálódást, kilátásba helyezve, hogy korlátozásra lehet szükség a futamon: ebben az esetben az abroncsok használhatóságát 20 (használt gumik esetében 22) körben limitálják és három kötelező kiállást írnak elő.
A végső döntés csak vasárnap születik meg és délután kerül nyilvánosságra. Helyi idő szerint 14:00-kor – azaz nálunk 13 órakor – tart tájékoztatót az FIA a csapatoknak a Pirelli vizsgálatának eredményéről és a döntésről, ezt követően kap hírt a nagyközönség.
Fotó: DPPI
Sajtó: Maradhat a Pirelli az F1 gumigyártója – de utoljára
https://formula.hu/parc-ferme/36660
Egybehangzó sajtóértesülések szerint a korábbi pletykáknak megfelelően eldőlt, hogy a Pirelli nyerte (függetlenül a Katarban felmerült problémáktól) a 2025-től 2027-ig tartó időszakra – 2028-as hosszabbítási opcióval – kiírt tendert a Formula-1 hivatalos és egyedüli gumibeszállítói pozíciója kapcsán. Az olasz cég maradását elvileg a Motorsport Világtanács is jóváhagyta, ami az utolsó szükséges lépés volt, így a várakozások szerint jövő héten megtörténhet a hivatalos bejelentés is.
Az FIA még év elején írta ki a tendert, amelyre a Pirelli mellett a Bridgestone is jelentkezett, méghozzá sajtóhírek szerint kereskedelmileg is roppant erős ajánlattal, amely miatt egy ideig a japánok visszatérésére is mutatkozott esély állítólag. A Motorsport.com szerint az első akadályt sikerrel is vette a Bridgestone azzal, hogy az FIA zöld jelzést annak kapcsán, hogy adottak a technikai feltételek. Ami végül a Pirelli felé billenthette a mérleg nyelvét, az a jelenlegi autókkal való tapasztalat, valamint az, hogy a Bridgestone-nak úgy kellett volna megérkeznie 2025-ben az F1-be, hogy rögtön egy évvel később új abroncsokkal kellett volna előállnia az új technikai szabályok miatt. Így a stabilitás lehetett a döntő érv a Pirelli maradása mellett, amely egyúttal a Formula-2-re és a Formula-3-ra is szerződhet Stefano Domenicaliékkal.
Viszont úgy fest, ez lesz az utolsó megállapodás a Pirellivel: mivel 2028 végéig immár 18 éve fogja betölteni a Formula-1 hivatalos gumibeszállítói szerepkörét, az olaszok a hírek szerint úgy érzik, nem tudnak már igazán újat elérni a márka építése szempontjából – ez pedig azt jelentheti, hogy 2029-től valóban új gumipartnere lesz a száguldó cirkusznak, ami újabb esélyt adhat a Bridgestone-nak vagy egy másik érdeklődő gyártónak.
Döntöttek a felügyelők a vb-címet végleg eldöntő hármas ütközés ügyében
https://formula.hu/parc-ferme/36664
A sprint után vizsgálták a stewardok Esteban Ocon, Nico Hülkenberg és Sergio Perez hármas balesetét, amelynek mindhármuk kiesése és ezzel Max Verstappen vb-címének biztossá válása lett az eredménye. Mint a felügyelők megállapították, Ocon és Hülkenberg egymással harcolt az 1-es kanyarban, aminek köszönhetően Perez külső íven melléjük ért, így a 2-es előtt hárman voltak egymás mellett. A bal oldalon lévő Alpine ugyan valóban a pálya közepe felé húzódott a kanyarhoz közelítve, de nem láthatta, hogy a Haas mellett ott van már a Red Bull is, márpedig a stewardok úgy ítélték meg, hogy ez esetben lett volna elegendő hely a két autónak. A felügyelők így arra jutottak, a trióból egyik pilóta sem hibáztatható túlnyomórészt az incidensért, így azt versenybalesetnek minősítették és senkit sem büntettek.
Persze így sem maradtunk utólagos szankció nélkül: mint arról már írtunk, Charles Leclerc és Lance Stroll is öt másodperces büntetést kapott többszörös pályaelhagyásért.
Three cars don't go into one!#QatarGP #F1Sprint pic.twitter.com/zsjs6C7SkR
— Formula 1 (@F1) October 7, 2023
Verstappen az F1 hetedik szombati világbajnoka
https://formula.hu/parc-ferme/36663
Max Verstappen egyik specialitása a különleges bajnokavatás: első trófeáját máig sokat vitatott körülmények között szerezte, a második suzukai bebiztosítását szabályértelmezési kérdések vették körül, és gyakorlatilag az interjú közben tudta meg, hogy matematikailag is övé a 2022-es cím, míg idén olyasmi történt, ami 40 éve soha: szombaton lett világbajnok.
Az F1-ben korábban hat alkalommal fordult elő, hogy szombaton dőlt el a világbajnoki cím: Juan Manuel Fangio 1955-ös (Brit Nagydíj), Jack Brabham 1959-es (USA Nagydíj), Graham Hill 1962-es (Dél-Afrikai Nagydíj), Nelson Piquet 1981-es és 1983-as (Caesars Palace, illetve Dél-Afrikai Nagydíj), valamint Keke Rosberg 1982-es (Caesars Palace Nagydíj) végső győzelme szintén szombaton vált biztossá.
Piquet egyébként egyszer sem biztosította be a címét vasárnap: harmadik győzelme 1987-ben a Japán Nagydíj pénteki napján vált biztossá Nigel Mansell balesetét követően, melyben a brit oroszlán megsérült, és ki kellett hagynia a szezon hátralévő részét.
F1: Verstappen fenomenális volt idén
https://formula.hu/parc-ferme/36662
Természetesen a Formula–1 szervezeti szinten sem hagyhatta szó nélkül a tényt, hogy Max Verstappen bebiztosította karrierje harmadik világbajnoki címét, és az F1 történetében tizenegyedikként triplázni tudott. A Formula One Group elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali a személyes gratuláció mellett hivatalos közleményben is köszöntötte az új bajnokot:
„Hatalmas gratuláció Max Verstappennek a hihetetlen idei teljesítményéért, akárcsak a Red Bull csapatának, akik mindannyian fáradhatatlanul dolgoztak azért, hogy megnyerjék a versenyzői és a konstruktőri bajnoki címet ebben a szezonban. Max hihetetlen tehetség, amit idén csinált, az fenomenális volt” – áll a közleményben.
„Helyesen döntöttünk a karrierje elején, most már rajta múlik” – Jos Verstappen fia harmadik címéről
https://formula.hu/parc-ferme/36661
Max Verstappen a Formula-1-es Katari Nagydíj sprintjén elért második helyével bebiztosította karrierje harmadik világbajnoki címét, ezzel Jack Brabhammel, Jackie Stewarttal, Niki Laudával, Nelson Piquet-vel és Ayrton Sennával került egy polcra ebben a tekintetben a holland. A fia pályafutását a kezdetektől egyengető, az F1-et ugyancsak megjárt édesapja, Jos Verstappen is természetesen jelen van a hétvégén, s így értékelt a Sky Sports F1 kamerái előtt:
„Természetesen megbecsüljük ezt, de azt is, amilyen domináns volt ebben az évben. Nagyon jól teljesített, mi pedig roppant büszkék vagyunk erre. Én régóta tudtam már ezt, amikor még gokartos volt. Úgy gondolom, helyes döntéseket hoztunk a karrierje elején, és azt kell mondanom, most már rajta múlik, mit csinál. Ahogy csinálja, amilyen erős és ahogy ezért dolgozik, ezért mind Maxé az érdem” – fogalmazott idősebb Verstappen. A helyes döntéssel alighanem arra utalt Max apja, hogy annak idején a Mercedesszel is tárgyaltak, de végül a Toro Rossónál egyből F1-es ülést kínáló Red Bull kötelékeibe kerültek.