DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd

Michelisz Norbi F1-es emlékei: Senna, Schumacher, Häkkinen

Legutóbbi podcastadásunk vendége a WTCR regnáló bajnoka volt, akit saját sorozata mellett a Formula-1-gyel kapcsolatos első emlékeiről is faggattuk. A vonatkozó részt (meg persze a teljes műsort) az alábbi videóban hallgathatjátok meg:

 

A Formula.hu podcastje az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

yt

buzz3

google-pc

rp 

deezer

sc

 

Zajlik a WEC-prológ: mozgásban a Ferrari, a Toyota és a többiek – videók

A jövő hétvégi szezonnyitó helyszínén, Sebringben tesztel az Endurance-világbajnokság mezőnye: szombaton az első etap során a két Toyota diktálta a tempót, a második szakaszban viszont már egy hajszállal a Cadillac volt a leggyorsabb, miközben a Ferrarik a negyedik-ötödik helyen végeztek. Az alábbi videóban mozgásban is megcsodálhatjuk a hétgyártóssá (Toyota, Peugeot, Ferrari, Porsche, Cadillac, Glickenhaus, Vanwall) duzzadó Hypercar/LMDh-élkategória és persze a többi géposztály versenygépeit (ide kattintva pedig galéria nyílik az elitkategóriáról):

Alonso egyik első villanása

A Formula–1 múltjának legkülönlegesebb mozzanatait bemutató, s a sportág kiscsapatai iránt különös vonzalommal viseltető UnracedF1 Twitter-csatornája Fernando Alonso F1-es karrierjének egyik korai hőstettét elevenítette fel: a sergeghajtó Minardival versenyző spanyol újonc már az időmérőn is remekelt, hiszen mindkét Benettont és az egyik Jaguart is megelőzte, az alábbiakban pedig azt láthatjuk, amint a szezon során még dobogót is szerző Giancarlo Fisichellát kergeti le a pályáról annak a csapatnak az autójával, mely ekkor már több mint másfél éve pontot sem szerzett.

Cancuni Nagydíjat rendezhetnek már 2024-ben?

Sergio Perez édesapja, Antonio (avagy Perez papa, ahogy sokan emlegetik), a Marcának nyilatkozva kifejtette, hogy akár már 2024-ben F1-es nagydíjat rendezhetnek a Mexikó igazi ékkövének számító Cancunban. Az ezzel kapcsolatos pletykák már két évvel ezelőtt felmerültek, s mostanra – legalábbis az idősebb Perez elmondása szerint – már az FIA és az F1 is nyitott a kezdeményezésre.

„A múlt héten találkoztam több mexikói üzletemberrel az ügyben. Előkészítettük a szándéknyilatkozat, szerintem július közepén nyújtjuk be a pálya terveivel együtt, s ekkorra már minden készen fog állni a munka megkezdéséhez” – mondta Perez, majd így folytatta: „A legfontosabb, hogy az FIA és az F1 már elfogadta az elképzelés, kinyitották előttem az ajtót. Ma azt mondanám, 60 százalék az esély a megvalósulásra.

Antonio Perez arról is biztosított mindenkit, hogy a Cancuni Nagydíj nem a mexikóvárosi futam helyére pályázik – azaz e tervek szerint két futamot rendeznének Mexikóban, tovább folytatva az F1 észak-amerikai terjeszkedését.

cancun

Nem maradt el az újonc köszönete

Az F1-es pilóták debütálása és pályafutásuk más mérföldköveik alkalmával jellemzően kifejezik köszönetüket családjuk és a csapatuk vezetői felé. A Williamsszel nagyon szép bemutatkozást produkáló Logan Sargeant sem tett másként, s nem feledkezett meg arról az emberről sem, aki autós pályafutása kezdete óta mellette áll.

sargeant-jacobs

„Feltétlenül meg kell említenem valakit, aki végigcsinálta velem ezt az utazást: a személyi tréneremet, Ben Jacobsot” – mondta Sargeant az ausztrál szakemberről, aki nemcsak edzője, hanem első számú szurkolója is. „Az elmúlt hat esztendőben kulcsfontosságú volt a versenyzői felkészülésemben a közös munka.”

„Persze a megfelelő fizikai formába is ő hoz engem évek óta, de ennél többet is tesz. Nem egy olyan felkészülési időszak volt, ahol mindent megváltoztatott a jelenléte, egy baráté, aki velem utazik, aki mellett komfortosan érzem magam, s a versenyhétvégéken is ő segít nyugodtnak maradnom.”

Grosjean majdnem a Formula–E-ben folytatta

A Mahindra istálló korábbi vezetője, Dilbagh Gill egy interjúban korábban felidézte, mennyire közel állt Romain Grosjean ahhoz, hogy F1-es pályafutásának lezárását követően a Formula–E-ben folytassa karrierjét. A döntésig azonban nem juthattak el azt illetően, hogy már 2021-ben versenyzői szerződést kapjon e tőlük, hiszen a bahreini baleset közbeszólt, majd mire felvehették volna a fonalat, már megérkezett Grosjean ajánlata az IndyCarból, pedig már egy szimulátoros próbán is túl voltak.

Még felmerült egy közös teszt 2021-ben, ám erre végül nem került sor, mivel a francia egyre inkább az IndyCarra koncentrált. A Formula–E akkori sportigazgatója, Frederic Espinos most elárulta, hogy Grosjeant nagyon komolyan foglalkoztatta 2020 őszén, hogy az elektromos szériában folytassa: „Úgy tűnt, hogy érdekli a dolog, a mérnököket is lenyűgözte, az utcai pályákat mindig szerette, és sikeres is tudott lenni rajtuk. Még a versenynaptár kialakítása is kedvére volt, hiszen jól össze lehetett hangolni a családi élettel.”

„Az időzítés nem volt ideális, előbb a baleset, aztán az IndyCarból érkező ajánlat miatt. Szerintem Romain a világ egyik legjobb versenyzője, hatalmas sztori lett volna, ha összejön.”

grosjean-indycar

Leclerc találkozót kért a Ferrari elnökétől

Az olasz Gazzetta értesülései szerint Charles Leclerc a Bahreini Nagydíjat követően találkozót kért John Elkann Ferrari-elnöktől, hogy átbeszéljék a csapat jelenlegi helyzetét és biztosítékokat kérjen a jövőre nézve. Mint az közismert, a monacói versenyző szerződése 2024 végén jár le a Ferrarival, s az elmúlt hónapokban többször is felmerült, hogy a Mercedes érdeklődik utána.

A legalább négy önhibáján kívül elveszített tavalyi verseny után Leclerc az idénynyitón egy biztosnak tűnő dobogós helyet bukott el a Ferrari meghibásodása miatt.

leclerc-bahrein-2023

Túlélés a hajszáért: Steiner buzgón dedikálja a könyvét

Survive to Drive címmel jelenik meg jövő hónapban Günther Steiner önéletrajzi könyve, melyet az első vásárlók a Haas csapatfőnöke által dedikáltan szerezhetnek meg – az alábbi kép tanulsága szerint az F1 legszabadszájúbb csapatvezetője már buzgón dolgozik e példányokon. A könyv ajánlója egy Steiner-idézettel kezdődik:

"Az emberek arról beszélnek, hogy mekkora a nyomás a futballmenedzsereken. Higgyék el nekem, ez semmi. Az igazi nyomás az, amikor látod az egyik pilótádat 300-zal a korlátba csapódni, majd az autója a szemed láttára robban fel..."

pf-steiner

„A Honda az F1 nélkül egy átlagos cég lesz”

Utolsó Formula-1-es nagydíján vett részt Bahreinben Yasuaki Asaki, aki az elmúlt öt évben a motorprogramot vezette a japán főhadiszálláson. A Hondától áprilisban végleg távozó mérnökkel a The Race lap készített interjút – Asaki a gyártó és a Formula-1 különleges kapcsolatáról beszélt:

„A Honda mindig arról volt híres, hogy különleges mérnökei vannak. Amikor az F1-es projekthez csatlakoztam, a cég kezdett átlagossá válni, unalmas mérnökökkel, akik mindennapi szóhasználattal beszéltek. De amint világbajnokságot nyertünk, újra a különleges mérnökök társaságává váltunk. Azt akarom, hogy a Honda ilyen maradjon” – mondta Asaki, aki a 2021-es motort emlegette: abban az évben, mikor Max Verstappen először világbajnok lett, a gyártó egy kompaktabb erőforrással állt elő, köszönhetően a mérnöki stáb rendhagyó gondolkodásának.

„A régi idők Hondája, amelyet megszerettem, mindig az F1-ben volt. Nem volt egy átlagos cég. Talán az F1 nélkül a Honda átlagossá válik. De remélem, hogy a régi, a különleges Honda megmarad” – beszélt arról, hogy távozása ellenére is bízik benne, a Honda folytatja az F1-ben 2025 után.

Fotó: Red Bull Content Pool

Ricciardo és Vettel távozásával hiány van az egyéniségekből az F1-ben?

Ezt állítja a Sky Sports bokszutcai riportere, Ted Kravitz: álláspontja szerint a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel és a kétszeres vb-bronzérmes Daniel Ricciardo személyében nem csupán két eredményes versenyző került ki a mezőnyből, de két egyéniség is.

A riporter elmondása szerint már a versenyhétvége nulladik napján érződött a két versenyző hiánya. „Csütörtöktől éreztem ezt és most is érzem, hiányoznak ezek a srácok. Nagy karakterek voltak” – mondta saját műsorában. Úgy érzi, a jelenlegi rajtrácson hiány van a hasonló egyéniségekből, ezért a mezőny jelenlegi tagjainak össze kell kapniuk magukat, hogy pótolják az űrt.

„Ha az F1 változatlanul népszerű akar lenni, akkor ezeknek a versenyzőknek fejlődniük kell, hogy elég nagy egyéniségek legyenek és pótolják a srácokat, akiket elvesztett a sport. Biztos vagyok benne, hogy képesek lesznek rá, az F1-ben mindig így történt, de azért jelzi, mekkora forma volna Danny Ric és Seb, hogy azt érezzük, hiányoznak” – fogalmazta meg Kravitz.

„Beletelik néhány évbe, mire lesz női F1-es versenyző” – Susie Wolff

Idén indul útjára a Formula-1 saját női tehetségkutató bajnoksága, az F1 Academy, amely a kezdő lépcsőfokot kívánja megadni a feltörekvő hölgypilóták számára. Összesen 15 versenyző állhat rajthoz a hét egyenként háromfutamos állomás során, amelyek közül az elsőt április végén a Red Bull Ringen rendezik majd. A széria főnökévé nemrég Susie Wolffot, a Mercedes-vezér Toto Wolff feleségét nevezték ki, aki maga is csapatvezetőként tevékenykedett néhány évig a Formula-E-ben, s aki máig az utolsó női pilóta, aki nagydíjhétvége keretein belül F1-es autót vezethetett (a 2014-es Német Nagydíj szabadedzésén ülhetett be a Williamsbe). Susie Wolff szerint türelmesnek kell lenniük, mivel évekbe telhet, mire az F1-be juttathatnak egy hölgyversenyzőt (futamon egyébként 1976-ban állt rajthoz utoljára nő Lella Lombardi személyében – 1992-ben Giovanna Amatinek három próbálkozásból egyszer sem sikerült a kvalifikáció):

„Tudom, hogy lehetséges egy nő számára ilyen szinten versenyezni, és ilyen szempontból fontos a tapasztalat, főleg átadni azt a fiatalabb generációnak. Úgy gondolom, hogy az, hogy az F1 teljes mértékben az F1 Academy mögött áll, azt jelenti, hogy a megfelelő emberek és döntéshozók támogatnak minket abban, hogy a tehetségek megérkezzenek. De kezelnünk kell az elvárásokat: ez időbe fog telni. Fontos bővíteni a merítési lehetőséget a tehetségek terén, tudatosabbá tenni és inspirálni a következő generációt, valamint elérhetőbbé tenni a sportot azok számára, akik beszállnának. Egyértelmű, hogy ez bele fog telni néhány évbe. Szerintem lehetnek sikereink rövid távon is, de ahhoz, hogy találjunk egy sikeres lányt, aki a Formula-1-ben versenyezhet, közép távon kell gondolkodnunk, ezt pedig azt jelenti, hogy türelmesnek kell lennünk.”

susie-wolff

Két és fél évtizede nem kezdett olyan dominánsan csapat az F1-ben, mint most a Red Bull

Könnyed kettős győzelmet aratott a múlt vasárnapi évadnyitó Formula-1-es Bahreini Nagydíjon a Red Bull Max Verstappennel és Sergio Perezzel: a harmadik helyezett Fernando Alonso már 38,637 másodpercet kapott a győztes hollandtól. Ennél nagyobb fölénnyel legutóbb 25 éve, 1998-ban indított egy csapat: akkor Melbourne-ben a McLaren úgy aratott kettős diadalt Mika Hakkinen és David Coulthard révén, hogy a harmadik Heinz-Harald Frentzen kört is kapott a Williamsben. Az azóta eltelt két és fél évtizedben 2004-ben és 2015-ben indult hasonlóan dominánsan egy istálló számára az adott évad: mindkétszer 34 másodperccel nyert Michael Schumacher, illetve Lewis Hamilton a harmadik Alonso, illetve Sebastian Vettel előtt a Ferrari, valamint a Mercedes színeiben. Aggasztó lehet a szoros vb-küzdelemben reménykedők számára, hogy 2004-ben és 2015-ben is tükörsimán lett világbajnok a szezonnyitó győztese – igaz, 1998-ban viszont csak az évadzárón húzta be az elsőséget Hakkinen Schumacherrel szemben.

f1-verstappen-perez-redbull-bahrein-2

„Norris Verstappen és Leclerc szintjén van”

Bár a bő négy Formula-1-es szezonja során a futamgyőzelem még nem jött össze neki, Lando Norrist így is generációja és az egész mezőny egyik legjobbjának tartják. Így van ezzel a korábbi kétszeres világbajnok Mika Hakkinen is, aki az Unibetnél vezetett rovatában írt a fiatal britről: „Egy nagyon gyors versenyző, aki már sokat elért, vagy inkább legalábbis folyamatosan meggyőző eredményeket szállít. Elképesztően tehetséges, ez nem is kérdés. Ugyanolyan szinten van, mint Leclerc, Verstappen és Sainz. Nagyon komoly szintet képvisel sebesség tekintetében.”

A fentiek miatt is kérdéses sokak számára, hogy vajon meddig marad türelmes az idén is borzalmas idénykezdetet produkáló McLarennel a pilóta. Norrist 2025-ig köti szerződés a wokingiakhoz, s eddig rendre kifejezte hűségét a csapat iránt – ám Hakkinen is úgy érzi, hogy az áttörésre még várnia kell a britnek: „Nem gondolom, hogy a McLarennek nagy várakozásai lennének erre az évre. Tudják, hogy a szponzoraik és partnereik mind technológiai óriások. Élvezi a csapat a támogatásukat, de az eredményekre még pár évet várni kell. Hosszú távon terveznek és jó partnereik vannak ehhez. Lehet, hogy lesznek eredményeik idén is, de szerintem az igazi teljesítményt néhány év múlva láthatjuk majd tőlük.”

f1-norris-mclaren-2023

fotó: DPPI

Sajtó: Rendkívüli megbeszélés és ultimátum a Mercedesnél?

Csalódáskeltő szezonkezdésen van túl a Mercedes: mindössze az ötödik és hetedik helyen értek célba a Bahreini Nagydíjon, ráadásul az Aston Martin előrelépésével már csak a negyedik erőnek tűnnek jelenleg az F1-ben. Toto Wolff és Andrew Shovlin egyaránt arról beszélt a versenyhétvégét követően, hogy radikális változtatásokra van szükség a W14-esen, amely ugyan már nem pattog, mint az elődje, de számos más problémát megörökölt tavalyról, s összességében is hiányzik a leszorítóerő – ami némi kritikát ki is váltott Lewis Hamiltonból, aki szerint csapata nem hallgatott rá.

Az olasz Formu1a.uno értesülései szerint a halovány bahreini produkció és Hamilton kritikája odáig vezetett, hogy a Mercedes egy válságmegbeszélést tart arról, hogyan menthetnék meg a 2023-as idényüket. A lap ráadásul úgy tudja, hogy Mike Elliott technikai igazgató „ultimátumot” is kapott.

Fontos azért hangsúlyozni, hogy ez csak sajtóhír, s egy ilyen ultimátum egyáltalán nem illene bele a Mercedes filozófiájába, amely Wolff irányítása alatt látványosan sosem keresett bűnbakokat az esetleges melléfogásokat vagy rossz szereplést követően.

f1-hamilton-mercedes-bahrein-2

Fotó: DPPI

„Unalmas szezon lesz” – a Ferrari is esélytelen Schumacher szerint

A Mercedesnél már az első verseny után lemondtak a 2023-as szezonról: George Russell és Toto Wolff is arról beszélt, nem lesznek világbajnokok idén, sőt a Red Bull minden futamot meg fog nyerni. A Ferrari náluk egy fokkal optimistább, elsősorban az időmérős tempó alapján bíznak abban, hogy az RB19 legyőzhető idén. Ralf Schumacher szerint azonban az évad már el is dőlt:

„Nem gondolom, hogy a Ferrari kihívást jelent a bajnoki címre. Túl sokáig tartana felzárkózniuk, addigra pedig a Red Bull elhúz, hacsak nem lesz balszerencséjük műszaki fronton. Örülnék, ha nem így történne, de attól félek, ez egy viszonylag unalmas szezon lesz, csak két egymással küzdő csapattás lesz a téma” – fejtette ki a Formel1.de-nek Ralf Schumacher, emlékeztetve rá, hogy a Red Bull-pilóták csatája még érdekessé teheti a szezont akkor is, ha más csapatnak nem lesz esélye velük szemben.

Bevallottan átverés volt az Alfa Romeo bemutatóautója

Mikor februárban a hinwili csapat bemutatta új modelljét, a C43-at renderelt képeken, egy különleges részleten akadt meg a megfigyelők szeme – a fűrészfogakra emlékeztető padlólemezszegélyen, ahol kilenc-kilenc pengeszerű terelőelem sorakozott. Már akkor felmerült (mi is foglalkoztunk vele), hogy ez a megoldás vélhetően nem a valós kialakítás, a padló ugyanis gyanúsan bonyolult volt, valamint vita tárgyát jelentette, egyáltalán szabályos-e a megoldás.

Az már a C43 első bejáratása óta nyilvánvaló, hogy a padlókialakítás nem tükrözte a valóságot – a témát most előásó Autosport szaklap cikke szerint azonban már az Alfa Romeo magas rangú (meg nem nevezett) vezetői is beismerték, teljes mértékben kitaláció volt a fűrészfogas padló, amellyel csak szórakoztak a riválisokkal, arra késztetve őket, találgassák, mi lehet a funkció.

Egyébként a C43 bemutatója nem csupán a padló tekintetében zavart össze mindenkit. A renderképeken szereplő autó és a bemutatón szereplő, elárverezett fizikai autó mind a padlólemezben, mind a felfüggesztésben eltért más részletek mellett. Az igazi C43 padlója végül egy harmadik verzió volt, a felfüggesztés pedig tolórudas, a renderhez hasonlóan és a fizikai autótól eltérően.

Két F1-es világbajnok is indul a NASCAR-ban – Austinban debütál Button

A 2009-es világbajnok 43 évesen újabb versenysorozatba kóstol bele: három versenyre vállalkozott a NASCAR Cup Seriesben a Rick Ware Racing #15-ös rajtszámú, Mobil 1 szponzorált Ford Mustangjával. Button Austinban teljesíti bemutatkozását az amerikai szériában, majd Chicagóban, az új utcai versenyen és Indianapolisban áll rajthoz. A március 26-i texasi verseny egészen különleges lesz F1-es szemmel: ugyanerre a hétvégére nevezett be Kimi Raikkönen, akinek már van tapasztalata a sorozatban.

 

„Nem csupán a szórakozás miatt csinálom, versenyképes akarok lenni, és tudom, hogy ehhez idő kell. Ezért lesz hasznos három futamon is rajthoz állni” – mondta Button, kiemelve, a Mustang más lesz, mint az összes autó, amelyet korábban vezetett: nagyobb tömeg, kisebb motorerő, leszorítóerő hiánya és szekvenciális váltó jelentik a különbséget.

Jenson Button az elmúlt években csak szórványosan versenyzett: 2020-ban a brit GT-bajnokságban, 2021-ben az Extreme-ben, 2022-ben a Nitro Rallycrossban tűnt fel – mindenhol csupán egy-egy futamra. A 2023-as az elmúlt évek legbővebb versenynaptára lesz számára, hiszen a Le Mans-i 24 óráson is indul, átalakított NASCAR-autóval az 56-os garázsban.

Mateschitz halálával megváltozott a Red Bull

Jövő hónapban már a 80. születésnapját ünnepli a Red Bull „véleményvezére”, a mindig mindenről markáns véleményt megfogalmazó Helmut Marko, aki a Speed Weeknek adott interjújában többek között arról is beszélt, hogyan változtak meg a dolgok a cég alapítója, Dietrich Mateschitz halála után.

mateschitz

„Többé már nem teszek jelentést telefonon minden egyes edzés és verseny után. A közvetlen, személyes, baráti kapcsolat már nincs meg. Didi egy látnok volt, voltak érzelmei, most viszont már nem érzem ugyanezt” – mondta az egykori autóversenyző, aki e nyilatkozattal finoman oda is szúrt az új vezetőnek, Oliver Mintzlaffnak, akivel elmondása szerint eddig csak kétszer találkozott.

„Azt még nem tudjuk, hogyan viszonyul majd a saját elképzeléseinkhez, a Red Bull Racing ugyanis mindig nagyon is független volt” – tette hozzá Marko, s arról is szót ejtett, hogy vajon meddig marad még a csapat közelében. Mint elmondta, semmilyen szerződés nem köti a céghez: „Szabad ember vagyok, ha már nem élvezem, bármikor abbahagyhatom.”

Vad pletyka: A Mercedes az Astont fogja támogatni?

Egészen érdekes felvetéssel állt elő spanyol forrásokra hivatkozva a brit Express, melynek értelmében a Mercedesnél rövidesen fontolóra vehetik, hogy a gyári csapattal szemben motorpartnerüket, az Aston Martint részesítsék előnyben, ha a következő két hétvége alapján úgy tűnik, hogy a silverstone-i istálló nagyobb eséllyel veheti fel a harcot a mezőny előtt járó Red Bull Racinggel, mint a sokszoros világbajnok Ezüst Nyilak. Ez azt takarná, hogy a brixworth-i gyárból érkező erőforrások elosztásánál prioritást élvezne a szezont szenzációs formában kezdő alakulat, ha Szaúd-Arábiában és Ausztráliában is hasonló erőviszonyok rajzolódnak ki.

Ez természetesen egyelőre még nem több pletykánál – abból is a vadabb fajta –, az viszont tökéletesen leírja a Mercedes jelenlegi helyzetét, hogy már a szezonnyitót követően effajta szóbeszédek kelnek szárnyra – s azon is elgondolkodhatunk, hogy eljöhet-e az a pont, amikor tényleg egy ilyen döntés elé kerül majd az anyacég…

alonso-2023-bahrein

A népszerűség kulcsa: Kardashianok négy keréken

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a Bloombergnek adott interjújában hangsúlyozta a Drive to Survive hatalmas szerepét az F1 amerikai térhódításában. Bár úgy fogalmazott, hogy a sorozat „néha egy kicsit olyan, mint a Kardashianok négy keréken”, nem lehet elvitatni, hogy mennyire fontos a sportág és a résztvevői számára a széria által elért új közönség:

„Hatalmas növekedést láthatunk azáltal, hogy a Drive to Survive egy egészen új közönséggel ismertette meg az F1-et, egy fiatal és nagyon is amerikai közönséggel. A sorozat szenzációs munkát végzett a sport elmagyarázásával egy új rajongótábornak számára, köztük egy új női rajongói bázissal is, mivel megismertette őket a szereplőkkel és a versenyzés színfalak mögötti részével.”

jenner

Az Aston Martin az új mérce a középmezőnyben – Norris is őket utánozná

Rémes teszten és szezonnyitón túl a McLaren, amely problémák hegyét követően kieséssel és utolsó helyezéssel kezdte 2023-at – az istálló a következő két versenyről gyakorlatilag lemondott, és csak az Azerbajdzsáni Nagydíjon érkező első fejlesztési csomagban bízik, amely kapcsán Lando Norris azt mondta, eleve azokkal az alkatrészekkel kellett volna kezdeniük a szezont. Norris mást is mondott Bahreinben, az Aston Martin téli ugrásával (valamint a Ferrari egy évvel korábbi felzárkózásával) illusztrálta, milyen nagy fejlődés lehetséges a McLaren részéről is a szezon közben:

„Egyértelműen láthattuk, mekkora lépést tett meg az Aston Martin egyik évről a másikra, és mekkorát ugrott a Ferrari 2021-ről 2022-re” – idézi a Racingnews365 Norrist. „Tudom persze, hogy mindkettő fejlődés a tél folyamán történt, és talán akkor nagyobb is a lehetőség ekkora változásra, de nem látom okát, hogy az 50-75 százaléka ne lenne megvalósítható a szezon folyamán is.”

Fotó: McLaren