Hat motorszállító adta be hivatalos regisztrációját az FIA-hoz a 2026-os motorszabályokra: köztük szerepel a Honda is, annak ellenére, hogy eddigi partnerei, a Red Bull és AlphaTauri a Ford erőforrásával folytatják. A Hondának tehát új csapattal kell szövetkeznie – ez volt az egyik központi téma a Japánban tartott sajtótájékoztatón, melyre a Formula.hu is meghívást kapott virtuális formában.
„Miután regisztráltunk, több Formula-1-es csapat is kapcsolatba lépett velünk” – mondta Koji Watanabe, a Honda Racing Corporation elnöke. Ugyanakkor még nem kőbe vésett, hogy a Honda tényleg ott lesz 2026-ban: „Egyelőre szeretnénk szoros szemmel tartani, merre halad a Formula-1, hogyan alakulnak a dolgok. Jelen pillanatban nincsen konkrét döntés arról, hogy valóban csatlakozni fogunk-e a Formula-1-hez vagy sem. De a technológiai fejlődést tekintve úgy vélem, segít minket, ha a Formula-1 része vagyunk.”
Hogy miért döntött úgy a Honda, regisztrál 2026-ra, mikor 2021 végén egyszer már formálisan kiszállt, így válaszolt Watanabe: „A Formula-1 az elektromosság felé tendál. A karbonsemlegesség vállalati szintű cél a Hondánál, és azt gondoljuk, a Formula-1 jövőbeli iránya egyezik a mi célkitűzésünkkel.”
McLaren: Közel a megállapodás?
Az emlegetett opciók közül a legvalószínűbbnek a McLaren tűnik – nemrég elemző cikkben fejtegettük, miért lehetne sikeres az a szövetség, amely 2015 és 2017 között kudarcot vallott. Bár a wokingiak jelenleg a Mercedes partnerei, Zak Brown nyíltan beszélt arról, számba veszik az opciókat 2026-ra. A Honda-sajtótájékoztatón nem mondták ki a McLaren nevét, csupán arról beszéltek, figyelik a lehetőségeket, de a Formula.hu értesülése szerint közel van a megállapodás a felek között.
Kelletlen válasz a Formula.hu kérdésére
A sajtótájékoztatón hangsúlyozták, a következő három szezonban folytatódik a szoros munka a felek között, a Honda változatlan elkötelezettséggel gyártja és készíti fel a Red Bull motorjait, miközben a csapat erőforrásrészlege már a Forddal karöltve dolgozik a 2026-os projekten. Az együttműködés formailag még erősebbé is válik: míg az erőforrás 2022-ben még RBPT néven futott, és csak matrica formájában szerepelt a Red Bullon előbb a HRC, majd a Honda neve, 2023-ban már Honda-RBPT lesz a két csapat erőforrásának elnevezése – ez az FIA nevezési listájából már korábban kiderült, de a sajtótájékoztatón is megerősítést nyert.
Amennyire hangsúlyozzák a jelenlegi együttműködés szilárdságát, annyira nem szívesen beszélnek a Hondánál a Red Bull-lal történt szakításról. A Formula.hu tette fel a kérdést, hogyan reagálnak Christian Horner kijelentésére, miszerint „túlságosan bonyolult” lett volna a kooperációt az új motorszabályciklusban folytatni.
„Ahogy korábban is elmondtam, a Red Bull-lal állandó a kommunikációnk, sok területen dolgozunk együtt. Ők hozták ezt a döntést, erről nem mondhatok többet” – hangzott Watanabe udvarias, de tömör válasza. A szavaknál azonban beszédesebb volt a metakommunikáció: a HRC-elnök lesütött fejjel, bosszúsnak érződő hangon válaszolt. (Igaz, a sajtótájékoztató japán nyelven folyt – de mindenképpen ezt a benyomást keltette.)
„Ezt sosem tekintettük kudarcnak” – beszélt ugyanerről egy másik kérdésre válaszolva Watanabe. „Technikai partnerként állandó kapcsolatban vagyunk a Red Bull-lal, sok témáról egyeztettünk. Ettől a dialógustól függetlenül született a döntés, hogy a partnerség nem folytatódik 2025 után. 2026-tól a Red Bull és a Ford lép partnerségre, de a Honda és Red Bull együttműködéséről szóló értesítést 2025-ig már megkaptuk. Továbbra is fennáll a bizalom és a kiváló kapcsolat, célunk 2025-ig bajnoki címeket nyerni.”
„2026-tól a Red Bull partnere a Ford lesz, és nem vagyunk abban a pozícióban, hogy erről bármit is mondjunk. Más versenysorozatokban partnerségben állunk a Red Bull-lal, így a közös munka folytatódni fog” – beszélt arról még, hogy más bajnokságokban megmarad az együttműködés, függetlenül a Formula-1-től.
Távozik a Honda egyik kulcsembere
A sajtótájékoztatón részt vett Yasuaki Asaki, a HRC autós részlegének ügyvezető igazgatója is, akire sokszor a Honda F1-es főnökeként hivatkoznak. Asaki bejelentette visszavonulását: márciusban lemond erről a posztról, áprilisban pedig elhagyja a Hondát a vállalatnál töltött öt év után. Utódját már megtalálták Ikuo Takeishi személyében.