A MotoGP-szezon eddigi legőrültebb versenyét produkálta a Francia Nagydíj, amely száraz pályán indult, de hamar leszakadt az eső, így a versenyzők motor- és ezáltal gumicserére kényszerültek. A káoszból Jack Miller került ki győztesen, aki így Jerez után ismét nyerni tudott, pedig a bokszutcai sebességtúllépése miatt még dupla hosszúkörös büntetésre is ítélték.
„Hosszú verseny volt, ez egyértelmű” – idézi a ducatist a Motorsport.com szakoldal. „Azt hittem az elején, hogy rendben leszünk, eléggé száraz volt a pálya. De amint Maverick megelőzött, elkezdett szemerkélni. Egyszerre támadtak a Monster Yamahák, Quartararóval közel is kerültünk egymáshoz a 8-as kanyarban, aztán a hátsó egyenesben olyan volt, mintha esőfalba mentünk volna. Csak próbáltam megfékezni a motort, de egyenesen a sóder felé vettem az irányt” – utalt a motorcsere előtti kisebb hibájára Miller.
„Utána nem hittem el a dupla hosszúkörös büntetést. Azon gondolkodtam, mit csinálhattam rosszul. De a jó öreg francia gyorshajtásokba mindig beleesek. Kicsit kockázatos volt, egész hétvégén nem is próbálgattam a hosszúkörös büntetést. Láttam, hogy olyan az aszfalt, mint a régi, azt gondoltam, kicsit csúszós lehet. Másodszorra viszont már gyorsabb volt, nem sok időt veszítettem, és sikerült elkapnom Fabiót” – nyilatkozta Miller, hozzátéve, hogy a hajrában elgondolkodott azon, hogy újra motort cseréljen ezúttal slick abroncsokkal, ám végül úgy döntött, ez túl sok időveszteséggel járt volna.
Miller mögött pramacos márkatársa, Johann Zarco futott be másodikként, aki a végén nagy hajrát produkálva előzte meg honfitársát, Fabio Quartararót. Mindezt annak köszönhette, hogy elölre és hátulra egyaránt közepes keverékű esős gumit raktak a motorjára a cserénél, amely a végén a száradó pályán kifizetődött – ugyanakkor Zarco szerint a győzelem esélye éppen azon ment el, hogy a bokszlátogatása után viszonylag lassan tudta őket működésre bírni:
„Ha a győzelemre gondolok, akkor az szerintem abban a négy körben ment el, amíg a közepes keverékű esős abroncsok elkezdtek működni. Túl sok másodpercet buktam ott. De rossz felfogás lenne, ha csalódott lennék, szóval inkább örülök a második helynek” – fogalmazott a Crash.net hasábjain Zarco, aki ezzel összetettben is 12 pontos hátránnyal a harmadik helyen áll, s úgy érzi, készen áll a vb-küzdelemre: „Úgy vélem, elég tapasztalattal rendelkezem, a Ducatin pedig egyre több is lesz, mert talán ez az apróság hiányzik még, hogy teljesen kényelmesen érezzem magam a nyeregben. De a motor készen áll, a csapat készen áll, és azt mondanám, hogy én is – csak egyre jobban irányításom alá kell vonnom a Ducatit. Ha ez elég gyorsan megtörténik a szezon során, nagy esélyem lesz a címre.”
A dobogót a pole-ból induló Quartararo tette teljessé a Yamahával, akinek szintén eseménydús versenye volt. Szerencsére nem a másfél hete műtött alkarja miatt: ilyen szempontból még örült is a körülményeknek a francia, hiszen esőben a lassabb tempó okán kevésbé is terhelődött a karja. Viszont az M1-es eddig nem volt túl versenyképes esőben és változó körülmények között, most mégis harmadik tudott lenni – pedig egy ritkán látható hiba (a motorcserénél csapattársa, Maverick Vinales garázsrésze előtt állt meg) miatt ő is kapott egy hosszúkörös büntetést.
„Ez volt életem legőrültebb versenye, mert harmadik voltam, amikor elkezdett esni, és Maverick és Jack eleinte eléggé óvatosan ment” – mesélte az összetettben immár újra vezető (egy pont a fórja a ma negyedik Francesco Bagnaia előtt) Quartararo. „Úgy voltam vele, hogy itt az ideje előzni, be is mutattam egy remek manővert a sikánnál, aztán viszont még jobban rákezdett az eső, és nem értettem, miért nem kerültek elő a piros zászlók, de bevillant, hogy ’francba, a MotoGP-ben van második motorunk is’. Láttam a fehér zászlót. A 9-es kanyarban majdnem eldobtam a gépet, mert hatalmas volt a különbség. Óvatos lettem, de aztán rossz motornál álltam meg a bokszban, majdnem Maverickére pattantam fel, viszont aztán átfutottam a sajátomhoz. De ami a legfontosabb, hogy nem számítottunk dobogóra ilyen körülmények között, szóval örülök, hogy előreléptünk ilyen téren.”
Miller, Zarco és Quartararo pezsgőzhetett tehát Le Mans-ban, de könnyen megtörténhetett volna, hogy Marc Marquez sikerével végződik a Francia GP. A kartöréséből egy hónapja visszatérő repsolos szokás szerint remekül érezte a változó viszonyokat, s a motorcserék után az élen találta magát. Ekkor azonban bukott, s bár vissza tudott állni még a versenybe, s remek tempóval a top 10 környékére visszazárkózott, egy második eséssel végleg kiszállt a küzdelemből. Marquez különösen a második baleset és az elszalasztott lehetőség miatt volt dühös magára:
„Tény, hogy nem használtuk ki a lehetőséget, amelyet az időjárás kínált ma számunkra, és emiatt csalódott vagyok” – idézi a nyolcszoros világbajnokot a The-Race.com. „Mérges vagyok magamra, mert a második bukás teljesen szükségtelen volt. Más dolgokon járt az eszem, mint például a motor pozíciója, nem koncentráltam teljesen. Az én hibám volt, talán túl gyorsan mentem, az élmenők lassabbak voltak, mint én az első esésem után. A karomon járt az agyam meg sok más dolgon. Abban a körben jeleztem a csapatnak, hogy bemegyek a bokszba slickekre váltani, mert úgy éreztem, készen áll rá a pálya. A második bukás miatt vagyok csalódott; az első olyan volt, ami előfordul ilyenkor, ma rengetegen buktak.”
Marquez első esése annak is volt köszönhető, hogy Zarcóhoz hasonlóan a közepes keverékű vizes abroncsokra szavazott, a spanyol szerint azonban ez nem volt hibás választás, hiszen a körülmények javulásával ő is profitálhatott volna ebből. A 28 éves motoros hozzátette: ezek a hibák is részei a visszatérés folyamatának.
Marquez mellett a regnáló világbajnok, Joan Mir is nulla ponttal távozik Le Mans-ból. A suzukis éppen a motorcsere előtt esett, nem messze a bokszbejárattól – majd a pillanat hevében a versenygépe nélkül kezdett el szaladni a boksz felé, miközben a szabályok szerint csak akkor folytathatja egy versenyző a második motorjával, ha az elsővel együtt érkezik meg a garázs elé.
„Rendkívül csalódott vagyok. Nem számítottam a bukásra, teljesen kiszámíthatatlan volt minden, rengeteg víz volt a pályán, miközben még slicken voltunk, ezért nem is húztam igazán a gázt, csak tartottam a boksz felé. Egyszer csak elment a motor, nem is tudom, hogy az eleje vagy a hátulja. Aztán az adrenalin vagy nem is tudom, mi miatt elkövettem egy hibát: láttam, hogy nem megy a motor, és elkezdtem a bokszba rohanni, pedig teljesen értelmetlen volt. Tanulnom kell ebből, pedig tudtam, hogy a motorral együtt kell megérkeznem a bokszba, ha folytatni akarom a versenyt” – mondta el Mir. A Suzuki napját az pecsételte meg teljesen, hogy Alex Rins pedig közvetlenül a bokszkiállás után bukott, majd később még egyszer elesett, így a teljes csapat lenullázta magát Franciaországban.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!