Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Fabio Quartararo úton volt zsinórban harmadik győzelme felé a Spanyol Nagydíjon, amikor váratlanul visszaesett a tempója: elveszítette a vezetést, sőt egészen a 13. helyig hátracsúszott. Mint később kiderült: a versenyzők által csak „arm pumpnak” nevezett jelenség kínozta, amely miatt fájdalmat és gyengeséget érzett a karjában a yamahás. A probléma az utóbbi időben egyre többször felüti a fejét a MotoGP-ben: a Jerez után kés alá fekvő Quartararón kívül műtötték már idén emiatt Jack Millert és Iker Lecuonát, míg Aleix Espargaro a Le Mans-i hétvége után kerít sort ugyanerre.
Az egyértelmű, hogy az orvosi szaknyelvben kompartment vagy rekesz szindrómának hívott problémát a túlzott erőkifejtés váltja ki. A hivatalos szakirodalom úgy fogalmaz, hogy ez „az izomnak és az idegeknek egy olyan, gyakorlat által kiváltott állapota, amely fájdalommal, duzzadással és olykor gyengeséggel jár az adott végtagban”. Bárkinél kialakulhat ez a probléma, de főként fiatal sportolóknál jellemző, akik olyan cselekvést hajtanak végre, amely ismétlődő erőhatással jár – márpedig a motorversenyzés tökéletesen illeszkedik ebbe a képbe, és az sem véletlen, hogy az alkarnál jelentkezik a probléma, hiszen az terhelődik legjobban, különösen a féktávokon.
Annak érdekében, hogy pontosabban is megértsük, mi okozza a gondot, megkerestük Dr. Németh Zoltánt, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Központi Kórház traumatológus-kézsebészét, hogy próbáljon rávilágítani, mi is történik a motorosok karjában, amikor ezzel a problémával szembesülnek. A szakember szerint a jelenséget a legtöbbször valamiféle trauma vagy sérülés – például csonttörés – váltja ki, ám mint a motorversenyzők esetében is, történhet ez pusztán a fokozott terhelés hatására is.
„Ez egy ördögi kör. Azáltal, hogy terhelés alatt van a versenyző karja, arra van szüksége, hogy minél több vér és ezáltal oxigén áramoljon az izmokba” – magyarázta Dr. Németh Zoltán. „Emiatt értelemszerűen az izmok megdagadnak. Az izmok úgynevezett rekeszekben futnak, több izom is fut egy-egy ilyen rekeszben, amelyből kettő-három is van az ember alkarjában. Ezeket az úgynevezett fascia veszi körül, amely egy nagyon erős kötőszövet, és míg az izom képes duzzadni és tágulni, ez a kötőszövet nem. Nem engedi, hogy az izom rendesen kitáguljon, ezáltal úgymond belefeszül a rekeszekbe, emiatt pedig a vér nem tud megfelelően kiáramlani az izomból.”
A fájdalom és a Quartararo által is említett zsibbadásérzet is erre vezethető vissza: „Ahogy megduzzad az izom, elnyomja az ereket és az idegeket, és ezért keringészavar és érzészavar alakul ki. A beidegzési zavarból adódik az igen komoly fájdalom is” – fogalmazott a szakember.
Hogy miképp zajlik egy műtét a rekesz szindrómával küzdő motorosok esetén és miért rejtélyes a fenti magyarázat ellenére is a jelenség, arról az Autósport és Formula Magazin következő, május végén megjelenő számában lehet majd olvasni!