DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 19. csütörtök
Motor

Rossi: Veszélyesek ilyen hidegben a gumik

A pole-pozíciós Quartararo száraz futamban bízik, Jack Miller és Marc Marquez azonban a vizes pályán lát több esélyt – abban viszont mindenki egyetért, hogy veszélyesen hideg van Le Mans-ban.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A MotoGP Francia Nagydíjának egész hétvégéjét meghatározza az időjárás: egyfelől folyamatosan változik, hogy esik-e az eső vagy sem, mire rendesen felszáradna az aszfalt, rendre újra elered az eső. Ám ennél is nagyobb gond a versenyzők szerint, hogy kifejezetten hűvös van Le Mans-ban, Valentino Rossi szerint pedig egész egyszerűen nem működnek ilyen körülmények között a Michelin abroncsai, s erre vezethető vissza a kirívóan sok bukás is: „Amikor beszélünk a Michelinnel, általában azt mondják, hogy 20 fokos aszfalthőmérséklet kell ahhoz, hogy biztonságos legyen. Ez 15-16 fokos levegőhőmérsékletet jelent, talán 14-et. Szóval ez az egész hétvége túl veszélyes!” – idézi a mezőny rangidősét a Crash.net szaklap.

rossi-szombat-lemans-petronas



Aleix Espargaro is hasonlóan vélekedik: „Nem tudom, hogy valaki mókásnak tartja-e, hogy bukunk, de nem az. Mindenki elesik. Mind idióták lennénk? Nem, nem vagyunk azok. Nem arról van szó, hogy ne akarnék esőben motorozni. De akarok, ez is a munkám része. De nem 12 fokban. Miért nem rakjuk át a versenyt normál körülmények közötti dátumra? Vagy ha nem, akkor a gumigyártók hajtsuk azért, hogy egyedi gumikat készítsenek Le Mans-ra.”

Felmerülhet, hogy a jövőben más időpontra teszik a Francia GP-t: egyik opció lehet, hogy helyet cserélnek a soron következő mugellói fordulóval, Rossi szerint azonban két hét különbség nem biztos, hogy sokat számít – igaz, azzal ő is tisztában, hogy a június nem jöhet szóba, hiszen akkor rendezik általában a Le Mans-i 24 órás autóversenyt. Ezen a ponton érdemes megjegyezni, hogy a motoros Le Mans-t viszont koronavírus-mentes időkben április közepén szokták futni, amikor nyilván még rosszabbak a körülmények a legendás helyszínen…

quartararo-szombat-lemans-yamaha

De ki szerepelt eddig a legjobban? A pole-pozíciót Fabio Quartararo szerezte meg, akinek szemlátomást nem okoz problémát a másfél héttel ezelőtti alkarműtétje, míg a második helyen gyári yamahás kollégája, Maverick Vinales végzett az időmérőn. A hazai pályán szereplő Quartararo azonban úgy érzi, ha vasárnap is vizes pálya aszfalt várja őket, akkor nem sokáig fogja vezetni a versenyt.

„Jól éreztem magam délelőtt: oké, messze voltunk, de jól motoroztam. Nem éreztem magam lassúnak, és ha így látjuk azt, hogy messze vagyunk, azt nehéz elfogadni” – magyarázta a francia motoros a Motorsport.com hasábjain. „Szeretném látni a többi motort, hogy ők mit csinálnak. Elég egyértelmű, hogy a kigyorsításon veszítünk, de lehet, hogy így viszik át a tempót a kanyarokon vagy ilyesmi. Viszont egyértelmű, hogy bár a pole-ból indulunk, ha esni fog, akkor sajnos nem sokáig maradunk az élen. Amint valaki megelőz, szeretném tanulmányozni, hogy mit csinál másként. Ott van Jack az első sorban, ő az egyik legjobb ilyen körülmények között, és látni akarom, mit csinál másképp.”

miller-szombat-lemans-ducati

A Quartararo által említett Jack Miller a harmadik rajtkockából várhatja a piros lámpák kialvását, s való igaz, hogy a változó körülmények egyik koronázatlan királyának számít: ezen a hétvégén is rendre az elsők között kockáztatott a száradó pályán a slick abroncsokkal. A ducatis ausztrál nem is tagadta, hogy jól érzi magát vízen: „Az esőben, fogalmazzunk úgy, meglehetősen magabiztos vagyok. Úgy érzem, egyből gyors tudok lenni. Meglátjuk, és nem is akarom túlságosan elragadtatni magam.”

Van még valaki, aki bízik benne, hogy a versenyen is bolond lesz az időjárás: Marc Marquez. Egyrészt esőben nyilvánvalóan kevésbé terhelődik a jobb kar, amely még mindig nincs tökéletes állapotban az izomzat szempontjából a nyolcszoros világbajnok, aki másrészt eleve jól szokott szerepelni a trükkös körülmények közepette. A hondás úgy érzi, hogy esőben több esélye lehet:

marquez-szombat-repsol-lemans

„Tény, hogy a vegyes körülményekhez való alkalmazkodás volt az egyik erősségem, és most is kényelmesen érzem magam. Viszont ha például slicken motorozva sok még a nedves aszfalt, és agresszíven bemozog alattam a motor, azt még nem tudom úgy kontrollálni, ahogy szeretném. Viszont ezt leszámítva jól éreztem magam a negyedik edzésen és az időmérőn is. Kár, hogy elsőként kaptam meg a kockás zászlót, mert szükségem lett volna még egy körre. Persze ez nem kifogás, hiszen így is nehéz volt javítani. Az első két sor álomszerű.”

A hatodik helyről induló Marquez csapattársa, Pol Espargaro eközben igencsak mérges volt magára, a Q2 végén ugyanis remek részidőkkel állt, amikor elesett, így végül csak a nyolcadik kockából várhatja a startot. Viszont még így is jobban járt, mint a vb-címvédő és a vb-éllovas, ugyanis Joan Mir a 14., Francesco Bagnaia pedig a 16. pozícióba kvalifikálta magát. A suzukis szerint pedig amúgy nem volt rossz a tempója szombaton, és különben is általában a tizedik helyről szokott rajtolni, így ez nem jelent nagy különbséget számára. Az összetettet Quartararo előtt két ponttal vezető Bagnaia eközben a Q1-es rossz gumiválasztásnak tulajdonítja a korai búcsúját – az olasznak és Mirnek is nagy felzárkózást kell bemutatnia a ma 14 órakor kezdődő futamon.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: