Sainz-pole Verstappen és Norris előtt
Természetesen a szombati nap fő eseménye a Formula-1-es Mexikóvárosi Nagydíj időmérő edzése volt, amely Carlos Sainz idei első pole-pozícióját hozta. A Ferrari spanyolja a két vb-esélyest, Max Verstappent és Lando Norrist előzte meg, őket Charles Leclerc és a két Mercedes követte a sorban, míg Oscar Piastri és Sergio Perez már a Q1-ben elvérzett – beszámoló és végeredmény itt.
Sainz úgy érzi, Austin óta előrelépett, célja pedig a győzelem lesz vasárnap, ami a konstruktőri vb-harc szempontjából is lényeges lehet; Verstappen a zaklatott kezdés és a törölt első Q3-as kör után nem érezhető elérhetőnek az első rajtsort; Norris pedig annak ellenére is elégedett volt, hogy kikapott fő ellenfelétől.
A két nagynevű Q1-es búcsúzó közül Piastri elismerte: „nagyon gyenge” és ostoba hibát követett el, viszont Norris tavalyi hasonló felzárkózásából inspirálódna a futamon. Perezt eközben saját bevallása szerint fékgondok sújtották a kvalifikáción.
Pole-t szerző csapattársával szemben csalódott a másik ferraris: Charles Leclerc megérezte a kihagyott első szabadedzést, onnantól pedig nem találta meg az összhangot az autóval, lassú volt a kvalifikáción – a versenytempóban azonban nagyon bízik.
A Mercedesnél eközben újabb fejlesztési mizériát látunk kibontakozni: Russell balesetei miatt kénytelen volt Miamiban használt padlólemezre visszaváltani, Hamilton azonban úgy érzi, még ez is jobban működik, mint az ő autója a legfrissebb fejlesztéssel.
Tudósítónk, Mészáros Sándor videós bejelentkezése a helyszínről ide vagy a képre kattintva érhető el:
Változhatnak az F1-es versenyzési irányelvek
Ami a pályán kívüli történéseket illeti, még mindig Verstappen és Norris austini csörtéjének utózöngéi vitték a prímet. Péntek késő este derült ki, hogy a felügyelők elutasították a McLaren felülvizsgálati kérelmét, amellyel a wokingiak nem értettek egyet: a konstruktőri vb-éllovas alakulat szerint igenis jelentős új bizonyítéknak tekinthető az ítéletről szóló dokumentumban fellelt téves állítás – az ügy részleteiről itt írtunk hosszabban.
Norris büntetése tehát marad, amiben viszont változás jöhet, az az F1-es versenyzési irányelvekről szóló útmutató. Sajtóértesülések szerint ugyanis hosszas megbeszélést folytattak Mexikóvárosban a pilóták és az FIA az USA Nagydíjon történtek kapcsán, és végül arra jutottak, hogy módosítanak az irányelvek szövegezésén, ráadásul már idén bezárhatják a Verstappen-féle kiskaput a belső íven kései fékezéssel való védekezést illetően – bővebben ide kattintva.
Alonsóval is egyeztettek Perez üléséről
A nap egyik érdekes megszólalása Christian Hornertől számazott, aki elárulta: Fernando Alonsóval az idei év elején is egyeztettek egy esetleges Red Bull-os átigazolásról: „Akkoriban Sergio szerződését még nem hosszabbítottuk meg, Fernando pedig egy tapasztalt versenyző, aki mindig ismerni akarja az összes lehetőségét. Ő és a sok éve vele dolgozó Flavio, aki a menedzsere, a tanácsadója, mindig áttekintik a piacot, ez is csak azt mutatja, hogy mennyire éhes és versengő típus” – fogalmazott a csapatfőnök.
A 400. nagydíjhétvégéjét teljesítő Alonso amúgy eközben maga arról beszélt, hogy karrierje kezdeti szakaszában azt gondolta, már 2009 végén vissza fog vonulni az F1-től: amikor aláírta hároméves szerződését a McLarennel, úgy gondolta, hogy ez lesz az utolsó kontraktusa, utána pedig „normális” életet fog élni.
De visszatérve még a Red Bullhoz és Perez üléséhez: Helmut Marko ismét egyértelmű üzenetet küldött a mexikói felé, jelezve, hogy nem szabad visszacsúszniuk a konstruktőri világbajnoki értékelés harmadik helyére.
Ha Perezt a szerződéshosszabbítása ellenére elküldik 2025-re, sajtóhírek szerint úgy is kiforoghatja magát a mozgás az energiaitalosoknál, hogy a Visa RB-től előlépő pilóta – Tsunoda vagy Lawson – helyére Franco Colapintót szerzik meg. Marko nem is tagadta, hogy megkereste az argentint, de nem is tulajdonított ennek nagy jelentőséget: „Az F1-ben mindenki mindenkivel beszélget. D ez a probléma vele, hogy hosszú távú szerződése van a Williamsszel.”
Amúgy a szóba került Tsunoda kapcsán immár Horner is megerősítette, hogy „már jó ideje megállapodtak” arról, hogy a japán az évadzáró Abu Dhabi Nagydíj utáni gumiteszten végre vezetheti majd a Red Bull F1-es autóját.
MotoGP: Bastianini-siker és növekvő Martin-előny
Végezetül egy kis MotoGP: Enea Bastianini a rajt utáni Jorge Martin–Francesco Bagnaia csatát kihasználva élre állt és megnyerte a Thaiföldi Nagydíj sprintjét, míg a két vb-aspiráns közül a pramacos végzett előrébb, így újabb két ponttal növelte az előnyét – beszámoló és eredmény itt.