A pénteki hírösszefoglaló középpontjában természetesen az F1-es időmérő áll: a sprinthétvége miatt ezen az délután rendezték azt a kvalifikációt, ami a vasárnapi nagydíj rajtsorrendjét határozza meg. Az esemény pedig meglepetést hozott: idén először nem egy Red Bull, hanem egy Ferrari szerezte meg a pole-t, miután Charles Leclerc egy szenzációs kört repesztve megelőzte Max Verstappent és Sergio Perezt. Az időmérő beszámolója itt elolvasható!
Maga a pole-t érő kör ezen a linken megtekinthető, de érdekesség, hogy Dr. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója szerint ennek titka a Ferrari bődületes motorereje volt, ami egy körön kijött, a verseny(ek)en viszont már reményei szerint nem használhatják ilyen teljesítményen az erőforrásokat a maranellóiak.
Leclerc természetesen rendkívül boldog volt a számára is bravúrként ható kör után, de ő is sietett leszögezni, hogy a versenytempójuk aligha lesz olyan, mint a Red Bullé. A program mindenesetre szombat délelőtt egy újabb időmérővel folytatódik még, majd következik a sprintfutam, és végül vasárnap a nagydíj, úgyhogy ezt-azt még kitalálhatnak az olaszok.
A másik Ferrarival Carlos Sainz csak a negyedik helyre jött be, de ennél is fájóbb neki a nyolc tizedmásodperces lemaradás Leclerc-hez képest. A spanyol egész nap szenvedett az autóval és az érzéssel, hibázgatott is, és a sűrű menetrend miatt azt sem tudja, hogy hogyan tudnának javítani a helyzeten: mint mondta, csak saját magában kereshesti a hiba okát, neki kell javulnia.
A Red Bullok nem voltak túl boldogok, de igazán elégedetlenek sem a kvalifikáció után: Max Verstappen a második, Sergio Perez pedig a harmadik rajtkockába állította az RB19-est. A holland szerint igazából csak Leclerc-t kell megelőznie a verseny során, és minden rendben lesz, Perez viszont csalódottabban értékelt: szerinte több volt számára ebben a kvalifikációban a harmadik helynél.
Verstappen azt is elmondta, hogy min úszott el a pole-ja: másképp melegített gumit a felvezető körön, és saját bevallása szerint a gyorskörön sem volt igazán magabiztos. Egyébként ő és Sainz is kiemelte, hogy Ferrari ide vagy oda, Leclerc egészen elképesztően gyors ezen a bakui pályán, ami most is megmutatkozott.
Teljességgel az erdőben van viszont a Mercedes, amely igazából nem hozott új fejlesztést erre a hétvégére (azt Imolában veti majd be), de így sem igazán érti, hogy mitől teljesít ennyire gyengén. George Russell egy hiba miatt a Q3-ba sem jutott be, míg Lewis Hamilton ugyan tizedikként becsúszott, de ott esélye sem volt a jó helyekre - sőt, végül elégedettnek kell lennie az ötödik rajtpozícióval. Russell szerint fogalmuk sincs arról, hogy min kellene változtatniuk, Hamilton és Toto Wolff pedig arról beszélt, hogy igazából három kanyarban veri agyon őket a Red Bull és a Ferrari.
Nem volt jó napja Fernando Alonsónak: az Aston Martin spanyolját egy DRS-hiba hátráltatta, ami az ő meglátása szerint több tizedmásodpercébe került, enélkül jó eséllyel Sainz előtt, negyedikként zárhatott volna, míg így hatodik lett. Alonso elkenődve azért nem volt, szerinte ez a probléma megoldható, már a szombati időmérőn is jobb lehet, de a versenytempóval kapcsolatban is bizakodó.
Kifejezetten jól teljesített a McLaren, amely Lando Norrisszal a hetedik, Oscar Piastrival pedig a tizedik helyre kvalifikált, idei legerősebb időmérőjét hozta a csapat. Norris azonban mégsem volt elégedett: „Azt hiszem, a mai nap előtt kérdés nélkül aláírtuk volna ezt az eredményt. A fejlesztések nagyszerűen működtek, akárcsak az autó, emellett úgy érzem, én is jobban vezettem. Mindazonáltal sokkal jobb eredményt kellett volna elérnünk, szerintem a negyedik helyet kellett volna elcsípnünk, tehát őszintén szólva egy kicsit csalódott vagyok” – mondta.
Ha már fejlesztések: Formula Plusz rovatunkban összegyűjtöttük, hogy melyik csapat milyen frissítéseket hozott a tavaszi szünet utáni első hétvégére, és valóban a McLaren volt az egyik legszorgalmasabb ezen a téren. Az összegző cikk ezen a linken olvasható!
Napi hírösszefoglalónk végén térjünk még ki az F1-en kívüli eseményekre is. Egyrészt a WEC spái futamának időmérőjét is ma rendezték, és kis híján itt is Ferrari-pole-t láthattunk: Antonio Giovinazzié lett a leggyorsabb kör, de ezt végül elvették tőle pályaelhagyásért, így Kamui Kobayashi és a Toyota lett az első. A beszámoló itt olvasható! Az F2-es pole-t is Ferrari-akadémista, nevezetesen Oliver Bearman szerezte meg, de magyar sikerről is beszámolhatunk: az eddigi legjobb részeredményét produkálta a Varga Racing Team párosa a 2023-as Morocco Desert Challenge rövidített, hatodik szelektív szakaszán. Varga Imre és navigátora, Toma „Csimpi” József az autós kategória 11. helyére repítette a Toyota Hilux Overdrive-ot.