DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 24. szerda
Formula+

Vélemény: mi lesz a Mercedes és a Red Bull trükkjével?

Miről szól a történet és miért nem olyan egyszerű, hogy tiltsák be és kész? Gobodics Tamás véleménycikke a 2025 végét uraló motorbalhéról.

A karácsony előtti egy hetet a Mercedes (és a Red Bull) motortrükkje dominálta az F1-es hírek terén, erről is beszélgettünk a szokásos hétfő esti Pitwallban, amit megtekinthettek YouTube-csatornánkon . 

Ott elmondtam a véleményemet az ügyről, és bár közben innen-onnan szivárognak ilyen-olyan információk, egy-két dolgot írásban is jó rögzíteni.

 

A botrány valós

Aki szerint ez kacsa, vagy képzelgés, esetleg uborkaszezon, azt nem nagyon lehet komolyan venni – Christian Menath és a Motorsport-Magazin komoly újságírói munkával, rengeteg forrásból visszaellenőrizve hozta le a sztorit, ráadásul felhívám a figyelmet arra is, hogy senki nem cáfolta a sztorit azóta sem, sőt, minden mérvadó sajtóoorgánum hozzá is tette azóta a saját kis infómorzsáit.

 

Ez egyelőre nem csalás

Még egy verseny-, vagy tesztkilométert sem futott senki ezekkel a motorokkal, majd ha elrajtolnak velük, és bebizonyosodik, hogy szabálytalan, akkor lehetne ilyenről beszélni. Egyelőre senki nem csal semmivel, senkinek, sehol. Azt sem tudjuk, hogy az érintett gyártók (a Mercedes, és jó eséllyel a Red Bull) valóban előnyben lesznek-e a motorjaikkal, vagy hogy a trükktől függetlenül esetleg megelőzi-e őket valaki – ez is elképzelhető, hiszen 10-15 lóerőről beszélünk a számítások szerint, de az energiamenedzsmenttől kezdve minden annyira új lesz mindenkinek, hogy legalábbis kezdetben ekkora eltérések még elképzelhetőek.

 

Miről szól az ügy?

Az egyik érv az, hogy az FIA mérésein megfelel ez a motor, mert hideg állapotban így jó, és a trükk valószínűleg az, hogy meleg motornál, működés közben, hő hatására ez megváltozik. Hogy más anyagból készül-e (ezt egyébként nagyon szilárdan szabályozzák, nem lehet akármit használni) a dugattyú, vagy esetleg a kialakítása, formája teszi lehetővé azt, hogy másképp viselkedik melegen, esetleg magas hőmérsékleten, magas fordulatszámon maga a motor működik másképp, az egyelőre kérdéses.

De a mérésen megfelel, tehát jelenleg nem lehet bebizonyítani, hogy szabálytalan, ergo szabályos.

A másik érv viszont az, hogy a szabálykönyvben szerepel az a mondat is, hogy az autó minden alkatrészének végig szabályosnak kell lennie minden megtett kilométer során. Tehát ha bizonyítható, hogy ez nem így van, akkor lehet jogalapja a felháborodásnak.

motor 2026



A Mercedes és a Red Bull álláspontja szerint igazából kiskapuról sincs szó, hiszen a méréseken tökéletes a motor, az pedig teljesen normális, hogy hő hatására, vagy menet közben ez-az módosul – ahogy egyébként rengeteg más alkatrésznél, szárnyaknál, gumiknál, stb. így van.

Viszont az pontosan szerepel a szabálykönyvben, hogy mennyinek kell lennie a sűrítési viszonynak. Márpedig ha pontosan benne van ez a számadat, akkor annak mégis csak meg kellene felelni mindig, akár jó az FIA előírt mérésén, akár nem? De ha úgy szól a mondat, hogy ennyinek kell lennie, viszont ezen és ezen a mérésen validálják az adatot? Ez adhat alapot egy esetleges óvásra, vagy jogi kivizsgálásra, hogy most akkor pontosan mit szabad és mit nem.

 

Miért nem tiltják be csak úgy?

Egyrészt a fentiek alapján egyelőre nem lehet 100%-osan kijelenteni, hogy a megoldás szabálytalan lenne, hiszen a Mercedes és a Red Bull érvelhet azzal, hogy ők az előírt mérésekhez tervezték a motorjukat, azon pedig megfelel az alkatrész, úgyhogy a leírtak szerint szabályos.

Másrészt az FIA nem mondhatja azt egyik napról a másikra, hogy jó, akkor most máshogy fogunk mérni jövő héttől, hiszen eddig, a szabályrendszer kiadásakor ezek voltak a mérések, nem mondhatjuk azt, hogy holnaptól másképp csináljuk, ehhez idő kell. Ráadásul teljesen új mérést kellene kitalálni ahhoz, hogy használat közben, üzemmeleg motornál egészen pontosan, minden kétséget kizáróan meg lehessen mérni valamit, és mire kitalálják ezt, addigra akár a csapatok erre a mérésre is fel tudnak készülni...

És az idő a legfontosabb: nincs már elég idő arra, hogy akár ez a két gyártó, akár az összes többi alapjaiban áttervezze a motorját, márpedig ehhez ez kellene. A 2026-os Ausztrál Nagydíjig 2,5 hónap van hátra, az első tesztig egy hónap (!), nem lehet újratervezni a motorokat sem itt, sem ott.

Ez viszont így ebben a formában megágyazhat annak, hogy akármilyen döntés is születik, valamelyik oldal jogi útra tereli az ügyet, de a szezon attól még elrajtol. Egyébként: elvileg hat csapatnak lehet "trükkös" motorja, és ötnek "trükktelen", többségben vannak azok, akiknek érdekük az, hogy minden maradjon így...

 

Mérnöki zsenialitás, vagy...?

Az F1 mindig erről szólt. Vannak fix pontok, ezek az FIA előre ismertetett, elfogadott, hitelesített, bejelentett mérései, amelyeken meg kell felelni az autónak, és hogy innentől merre, hogyan hajlítják a megoldásaikat a gyártók, az a mérnöki verseny, a mérnöki zsenialitás.

Ezért érnek sokat az Adrian Newey-k és a Rob Marshallok, és ezért foglalkoznak külön részlegek a szabálykönyv minden betűjének jogi értelmezésével. Ez az F1.

Ha valami a mérésen jó, és amúgy zseniális megoldással kijátszik egy nem fekete-fehérre színezett, nyitva hagyott kiskaput, az mindig előnybe került a sportág története során. A kérdés itt az a fentiek alapján, hogy a "mérésen jó", és a szabálykönyv egyéb mondatai hogyan aránylanak egymáshoz.

f1-mercedes-2025

Egyébként lehet lehetőség felzárkózni. A motorfejlesztések nem lesznek teljesen befagyasztva, akik hátrányban vannak, kapni fognak lehetőséget ennek ledolgozására, már a hatodik hétvége után meghatározzák, hogy ki mennyit és hogyan fejleszthet az erőforrásain, aztán a 12. futam után ismét, majd a 18. után megint. Persze addigra elmehet a szezon, ha tényleg akkora különbséget jelent ez a megoldás. De nem fordult már elő ezerszer hasonló? Hogy egy megoldás bajnoki címet ért, mert mire utolérték, már az adott év elúszott?

A kérdés itt az, hogy ez egy nyitva hagyott, szürke zónás kiskapu, vagy egy olyan megoldás, amellyel egész egyszerűen meg kell békélnie mindenki másnak, és elfogadni, hogy ők nem gondoltak rá.

Ha az előbbi, akkor reális forgatókönyv az, amiről egyes sajtóorgánumok már írtak is: el kell fogadni, hogy ez a trükk belefért a leírtakba, és 2026-ban már nem lehet vele mit kezdeni, legkorábban 2027-re lehet átszövegezni úgy a technikai szabályokat, hogy kizárhassák ezt a megoldást.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: