Elégedett az F1-ben idén debütált Andrea Kimi Antonelli eddigi teljesítményével a Mercedes szakvezetője, Toto Wolff, aki a Hungaroringen adott exkluzív nagyinterjút a Formula.hu-nak (ennek első része itt olvasható).
„Nagyon!” - válaszolta Wolff, amikor arról kérdeztük, hogy az évad első félidejében látottak alapján mennyire győzte meg a márka juniorprogramjában pallérozódott Antonelli, aki minden idők harmadik legfiatalabb versenyzőjeként 18 éves és 203 napos korában debütált az F1-ben az idei Ausztrál Nagydíjon.

Noha Antonelli a juniorszériákban kimagaslóan teljesített, a közvélemény jelentős része túlságosan korainak vélte a mélyvizet, azt, hogy a fiatal olasz rögtön a nagycsapatnál kap lehetőséget. Bár a legtöbben azt tanácsolták, hogy először máshol, például a Williamsnél kellene állomásoztatni, ahogyan tették azt George Russell-lel is, Wolff tántoríthatatlan maradt és a Mercedeshez igazolta le a fiatal versenyzőt.
„Tudtuk, hogy mivel jár az, hogy egy 18 éves fiatalt ültetünk az autóba. Tudtuk, hogy ez roppant ígéretes, de azt is, hogy nagyon komoly nyomással jár majd. Egy 18 éves srác korábban soha nem debütált olyan autóban, amellyel futamokat lehet nyerni. Tudod, rögtön az elején azt mondtam, hogy lesznek napok és hétvégék, amikor lesírjuk a hajunkat a fejünkről, de lesznek fénypontok is. Pontosan ez történik. Tanul, tanul, fejlődik, néha hibázik, de ugyanakkor roppant gyors. A Kimi Antonelli fejlesztési projekt állása teljesen a tervek szerint halad” – fogalmazott Wolff.
„Igazi fiatal versenyállat”
Antonellit tesztek tucatjaival, korábbi F1-es autók volánja mögött teljesített tesztkilométerek ezreivel készítették fel a kihívásra, az olasz pedig rögtön az első futamán csodás benyomást tett mindenkire – a kritikusokra is. A kaotikus időjárási körülmények között megtartott melbourne-i nyitányon azonnal villantott és pontot szerzett: ezzel igazolta a döntés jogosságát és levegőhöz is jutott, hiszen a bírálók lecsendesedtek egy időre.

A csapatnak megvannak a gondjai, hiszen az autó csak alkalomadtán versenyképes, az olasz is vívja a harcait nap mint nap, az viszont az ingadozó eredmények ellenére sem kérdés már senki számára, hogy valóban különleges tehetség, aki megérdemli azt a lehetőséget, amit kapott.
„Szerintem nem férhet kétség a tehetségéhez. Igazi fiatal versenyállat, de ezek az autók roppant komplikáltak. A gumik kezelése más és az elmúlt két-három hónapban nem biztosítottunk olyan neki és George-nak olyan stabil alapot, amelyen magabiztosak lehettek volna. Ez talán mindkét versenyző számára nehéz volt. George talán a tapasztalatainak köszönhetően néha jól ki tudta vágni magát a helyzetből” – mondta a szakvezető.
Antonelli versenyzőcsalád sarja, édesapja, a futamokon is rendszeresen jelenlévő Marco GT-versenyzőként és csapattulajdonosként jól ismeri a versenyzés világát. Az édesapa és a család mindig ott van a háttérben, hogy támogassák a fiatal versenyzőt, aki szépen beilleszkedett a Mercedes istállóba.
„A szülei támogatóak és csodás körülményeket biztosítanak. Megfelelő a balansz a nyomás és az érzelmek között. Csúcskategóriás fiatal, soha nem kételkedtem benne. Számomra soha nem volt kétség. Ő az a fiatal srác, aki a junior sorozatokban a legjobb eredményeket érte el sebesség és rekordok tekintetében” – mondta Wolff.

Harmonikus kapcsolat
Az idény első tizennégy futama után Antonelli 64 ponttal a tabella 7. helyén állomásozik, a hátránya 108 pont a 4. pozíciót elfoglaló csapattárshoz, Russellhez képest. Az olasz a Miami Nagydíj sprintjén pole-t szerzett, és a Kanadai Nagydíjon már a dobogót is megjárta és más látványos megmozdulásai is voltak a szezon során.
„Egy tanulási folyamat zajlik, de gondoljunk csak vissza Melbourne-re, hogy mennyire csodálatos ment az esőben. Az az előzés Albon ellen, a külső íven… Ez része a kraftnak!” – mondta a szakvezető, aki a Magyar Nagydíj szombati napján folytatott beszélgetés során a tanulási folyamat nehezebb részét a Hungaroring-i kvalifikációs példával illusztrálta.
Antonelli legjobb Q2-es körét pályaelhagyás miatt törölték, így nem jutott tovább a Q2-ből: „Ma például nagyon gyors volt, ott lehetett volna, ahol George. Csupán egyetlen kör volt, amikor az autó nem volt száz százalékos, a helyzet egyre rosszabb és rosszabb lett, ezért esett ki a Q2-ben. A pályahatárok átlépése a fiatal pilóták hibája és ez is a tanulási folyamat része.”

Wolff szerint a két versenyző között harmonikus a kapcsolat: „Van egy kölyök és van egy tapasztaltabb pilóta. A tapasztaltabb pilóta felismeri a kölyökben rejlő potenciált, ő pedig azt, hogy van egy csapattársa, aki a legjobbak közé tartozik.”
A szakvezető rámutatott: az olasz újonc több alkalommal okozott már kellemes meglepetést azoknak is, akik mindig bíztak benne. Ezt egy olyan példával szemléltette, amely a mogyoródi pénteken és szombaton történt: „Kimi jobban boldogult az autójával, míg George azt mondta, hogy ’nem vezetek elég jól, ez nem a legjobb volt’. George számára fontos volt, hogy lássa, milyen lehet az autó, szóval George autóját Kimi tapasztalatai alapján változtattuk meg.”
Jó úton a jövő felé
Ha megpróbálná, Wolff vélhetően akkor sem tudná leplezni, hogy élvezi az Antonelli-projektet és lenyűgözi a fiatal tehetség fejlődése, valamint a csapat abban vállalt szerepe. Amikor a Formula.hu arról kérdezte, hogy elégedett-e és továbbra is hisz-e abban, hogy a jövő egyik nagy világbajnokát nevelik, az 53 éves szakember sejtelmes választ adott.
„A magánéletemben nagyon boldog, a szakmai életemben mindig szkeptikus és morcos vagyok. Ez soha nem is fog megváltozni. Mivel mindig pesszimista vagyok, nálam a pohár mindig félig üres, soha nem félig tele. Úgy gondolom azonban, hogy Kimivel nagyon jó úton haladunk a jövő felé.”