DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Formula+

Exkluzív: így látja a jövőt az F1 fővezére

A McLarent aligha fenyegeti veszély, de a szezon tartogat még izgalmakat – vélekedett a Formula.hu-nak adott exkluzív interjújában az F1 fővezére, Stefano Domenicali, aki azt is elárulta, hogy mit vár a sportág 2026-os megújulásától. A főnöknek érdekes magyarázata van arra, hogy miért panaszkodnak jó előre a pilóták…

Már a 2025-ös idény félidejére nyilvánvalóvá vált, hogy az idei vb-harc nagy valószínűség szerint egy különmeccs lesz a McLaren-páros, Oscar Piastri és Lando Norris között. Noha 2024-ben a szezon első felében mutatott dominancia után Max Verstappennek és a Red Bullnak mindent ki kellett préselnie magából az újabb címvédéshez, hasonló fordulatra most aligha lehet számítani. 

Ezen véleményen van a Formula One Group elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali is, aki a Formula.hu-nak adott exkluzív interjújában elárulta: nem számít fordultra, de biztos abban, hogy az év hátralevő részében lesznek még érdekes eredmények a versenypályán. 

f1-domenicali-potts



„Részemről a válasz egyértelmű, nem látom azt, hogy a bajnokságban bárki veszélyt tudna jelenteni a McLarenre vagy a pilótáikra. Látok viszont esélyt arra, hogy néhány másik csapat és a versenyzőik nyerjenek néhány futamot. A bajnokság nyitott, az időmérő edzések például roppant szorosak. Érdekes futamokat fogunk látni egészen a szezon végéig, ebben teljesen biztos vagyok” – felelte lapunk érdeklődésére Domenicali, amikor a szezon hátralevő részére vonatkozó meglátásairól, a nyári szünetet követő esetleges fordulatról kérdeztük.

2025-ben rekordszámú újonc szerepel az F1-ben, ami a sportági vezetőt elégedettséggel tölti el, mert – mint fogalmazott – „ez azt támasztja alá, hogy az F2 és az F3 megfelelő környezetet biztosít a versenyzők, a bajnokok fejlődéséhez”. 

A fiatalokkal kapcsolatban az olasz szakvezető kifejtette: a sportág vezetése izgatottan figyeli a 2023-ban életre hívott női bajnokság, az F1 Academy hatását, amelytől azt remélik, hogy hamarosan hölgytagja is lehet a királykategória mezőnyének. 

„Nagyon keményen dolgozunk azon, hogy a hölgyek világából is legyenek olyan lányok, nők, akik jól teljesíthetnek ebben a kategóriában. Ez újabb komoly löketet jelenthetne. Sokat fektettünk ebbe és türelmesen várjuk a visszajelzéseket, az igazságot. Ez megint olyan lehetne, amely fontos a sportág számára” – fogalmazott a sportág vezetője.

 

2026: a megújulás éve

Jövőre a sportági történelem egyik legnagyobb átalakulása megy végbe az F1-ben. A ground effect padlólemezeket egyszerűbb megoldás váltja fel, a DRS helyett pedig jönnek az aktív aeroelemek, a keskenyebb és kisebb, de mozgó első és hátsó szárnyak. Az autók kisebbek és 30 kilogrammal könnyebbek lesznek, a hajtóerőről pedig új hajtáslánc-formula gondoskodik majd. Az új szabályok sava-borsának számító hajtásláncban a 1,6 literes, V6-os alaperőforrás marad, az energiavisszanyerő rendszerek közül viszont a hőenergia-visszanyerő (MGU-H) eltűnik, a kinetikus (MGU-K) pedig hatékonyabb lesz. A belső égésű motor – amely fenntartható üzemanyaggal üzemel majd – és a hibrid rendszer fele-fele arányban adja majd az autók hajtóerejét.

A vélemények megoszlanak az új szabályokkal kapcsolatban, ráadásul különféle teóriákban sincs hiány. A pletykacunami hétről hétre mást tart jó előre a változások nyertesének, s vannak olyan hangok is, amelyek szerint azt, aki előnybe kerül az újítások bevezetésekor, sokkal nehezebb lesz behozni a többieknek. Domenicali az egyre hevesebb indulatok ellenére a Formula.hu-nak leszögezte: bizakodó az új szabályokkal kapcsolatban.

„Mint mindig, alkalmazkodunk a korhoz, amelyben élünk. Technológia terén szerintem helyesen döntöttünk, amikor ezer százalékban elköteleztük magunkat a fenntartható üzemanyag mellett. Ezért van az, hogy soha ennyi gyártó még nem volt jelen a sportágban, mint most. Soha. Most, hogy mobilitás vonatkozásában nagy válság van, még inkább ezért vannak itt.” 

MP0_8302_resize

„Igen, nagyobb különbségekre számíthatunk az autók között, ez normális. De a csapatok és az FIA által még kidolgozás alatt álló szabályok, amelyek rendkívül fontos alapvető elemei ennek, úgy vannak kialakítva, hogy ha különbségek alakulnak ki, azok gyorsabban behozhatók vagy csökkenthetők legyenek.  Nem kell félnünk vagy aggódnunk emiatt. Ez minden fejlesztés természetes velejárója ebben a sportágban. Tudom, hogy mindenki azt mondja: miért változtatják meg a szabályokat most, amikor minden olyan szoros? Nos, először is, ha nem változtattuk volna meg, az új gyártó nem lépett volna be. Ha a változtatás nem történne meg, nem lennénk relevánsak a technológiai oldalon. Tehát a döntés, amely megszületett, talán nem teljesen tökéletes, de mindenképpen helyes volt” – vélekedett a szabályváltozásokról Domenicali.

Az elmúlt hónapokban több versenyző is utalt arra, hogy az új szabályok szerint készülő versenyautók vezetése a szimulátor alapján messze nem tűnik annyira élvezetesnek, mint a jelenlegiek vagy a korábbiak. A versenyzést, a pilóták világát, a versenyzői lélektant korábbi csapatfőnökként kívülről-belülről ismerő F1-fővezér szerint kár pánikba esni az első visszajelzések után, szerinte a versenyzők csupán „taktikai” panaszkodást folytatnak.

„Nem, mert ez elég sokat változott az utóbbi két hónapban” – felelte Domenicali, amikor a Formula.hu arról kérdezte: aggódik-e a versenyzők kezdeti panaszai miatt. 

„Ha most kérdezzük őket, már látják, hogy jó irányba haladunk. Biztos vagyok benne, hogy minden, amit a technikai oldalon meg kell oldani, meg is lesz oldva. Jómagam egyáltalán nem aggódom. Ne felejtsük el azt sem, hogy egyes ügyek vagy viták mögött taktikai okok állnak. Ezek taktikai panaszok. Ez része, velejárója ennek a sportnak, szerintem felesleges túlságosan sokat foglalkozni vele. Ez része a játszmának. A teljes képet nézve viszont látnunk kell, hogy amennyiben valamit meg kell oldani, az meg is lesz oldva annak a remek együttműködésnek köszönhetően, ami az FIA és a csapatok között fennáll.” 

 

 

Jövőre bővül a mezőny, de utána nem?

Az F1 körül évek óta teljes az őrület, amely idén szintet lépett a mozikba került nagyjátékfilmmel. Az alkotás vélhetően tömegeket vonz be, hatalmas szponzorok is a sportág mellé álltak a közelmúltban, ráadásul jövőre nemcsak a szabályok változnak, hanem a mezőny is átalakul. 

MP0_8319_resize

A Stake/Sauber immáron Audi néven, teljes egészében gyári csapatként áll rajthoz, s az éveken át tartó huzavona után megtörténik a mezőnybővítés is, hiszen tizenegyedik alakulatként érkezik a Cadillac alakulata. Domenicali természetesen örül az F1 körüli felhajtásnak és utalt rá: újabb érdeklődőkben sincs hiány. Igaz, bár már tizenkettedik csapatról is hallani, a sportági vezető szerint további bővítés egyelőre nincs tervben.

„Így igaz, hatalmas a felhajtás. Van néhány másik gyártó is, akik figyelnek, próbálják megérteni a dolgokat, de még nem állnak készen arra, hogy teljes mértékben érdeklődjenek a belépés iránt. Őszintén szólva manapság már nem a mennyiség a kérdés, sokkal inkább az, hogy milyen a bajnokságban résztvevők minősége. Ezért nagyon örülünk a jövő évi rajtrácsnak, és erre kell összpontosítanunk. A jövőre vonatkozóan soha ne mondd, hogy soha, de rövid távon nem látom, hogy bármi is történne azon túlmenően, ami jövőre történik majd” – fogalmazott meg egy burkolt utalást a sportág első embere.

 

******

A Stefano Domenicalival folytatott exkluzív beszélgetésünk első része a Magyar Nagydíjról itt olvasható!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: