DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Formula+

Exkluzív: A Hungaroring a minta az F1-vezér szerint

Magyarország példát mutat a világnak a Hungaroring felújításával – jelentette ki a Formula.hu-nak adott exkluzív interjújában Stefano Domenicali, a Formula One Group elnök-vezérigazgatója. A sportág vezetője elárulta: nem látja akadályát annak, hogy elkezdődjenek a tárgyalások a 2032 utáni időszakról.

A több lépcsőben megvalósuló, több éven át tartó kivitelezési folyamat eddigi leglátványosabb változásával, új főépülettel és főtribünnel fogadja a Hungaroring az F1-et a hétvégén esedékes 40. Magyar Nagydíjon.

A sportág első embere, Stefano Domenicali már nagyon várja, hogy szemügyre vehessen az újításokat, a Formula.hu-nak a Belga Nagydíj hétvégéjén adott exkluzív interjújában pedig megerősítette: kiemelt jelentőségű, hogy a mogyoródi versenypálya és a magyar kormányzat belevágott az 1986-ban megnyitott sportkomplexum modernizálásába.

„Nagyon, nagyon izgatott vagyok” – mondta Spa-Francorchamps-ban Domenicali, aki eddig csak képeken és videókon látta a Hungaroring átalakulását. 

 f1-domenicali-potts



„Magyarország mindig különleges helyszín volt számunkra, több okból is. Csodás a kapcsolatunk, Budapest egy remek város, Európa egyik leggyönyörűbb fővárosa, ahol az emberek nem csak a motorsportot élvezhetik, hiszen a város turisztikai tekintetben is sokat kínál. Ez nagy figyelmet kelt és fontos összetevője a sikernek, ráadásul a kormányzat megértette a Formula-1 jelentőségét, azt, hogy ez az esemény tökéletes névjegykártya ahhoz, hogy megmutassák, milyen is Magyarország valójában.”

„Ez ráadásul egy olyan időszakban történt, amikor az európai sajtó többször is felvetette nekem, hogy ’ahh, Európában válság van, senki nem akar invesztálni’. Erre mindig az a válaszom, hogy ’szerintem ti nem látjátok a teljes képet’. Magyarország a tökéletes példa arra, hogy amikor azt kértük, próbáljanak meg gondoskodni az ide látogató szurkolók és közösség jobb kiszolgálásáról, a kormányzat és a promóter válasza is az volt, hogy ’oké, csináljuk!’ A kormányzat és a promóter a megfelelő időben szánta el magát a munkálatokra, így idén megcsodálhatjuk ennek az eredményét, amihez ezúton is szeretnék gratulálni!”

 

Az F1 nem kételkedett

A Hungaroring többlépcsős felújítása egy roppant komplex feladat, hiszen az F1-es nagydíjak közötti időszakban, gondos tervezéssel zajlanak a munkálatok, ráadásul az első perctől kezdve fontos kritérium a világbajnoki sorozat részéről, hogy a futam idején a létesítmény nem keltheti munkaterület látszatát, hiszen az rosszul festene a televíziós közvetítésben. Amikor a tavalyi futam után néhány nappal elbontották a régi épületet és főtribünt, természetesen voltak szkeptikus hangok azzal kapcsolatban, hogy az új létesítmény elkészül-e időre, Domenicali azonban hangsúlyozta: nem voltak kétségei a feladatok sikeres elvégzéséhez, a határidők betartásával kapcsolatban.

„Folyamatosan kapcsolatban voltunk, figyelemmel kísértük a munkálatok alakulását. Ariane Frank-Meulenbelt, a promóter néhány hónapja átküldött pár fotót és biztosan mondhatom, hogy soha összesen annyi darut nem láttam Budapesten, mint azokon a felvételeken. Az a rengeteg daru jól megmutatta az elkötelezettséget és megmutatta azt a tényt is, hogy a motorsport szépsége nagyon egyszerű. Mire a lámpák zöldre váltanak, az autónak készen kell állnia” – monda az F1 vezére.

 f1-domenicali-potts

Az olasz szakember a szigorú határidőkkel kapcsolatban rámutatott:

„Amikor van egy eseményünk, ott mindennek tökéletesnek és makulátlannak kell lennie. El kell mondanom, hogy nálatok, Magyarországon is mindig ugyanezt a hozzáállást tapasztaltjuk, amiért mérhetetlenül hálásak vagyunk és boldogok vagyunk miatta. A hangulat mindig remek, a rajongók imádnak Magyarországra menni és ismét teltházas lesz a hétvége, ami jól mutatja, hogy mennyire fontos ez a piac az F1 számára. A helyzetet még jobbá teszi, hogy a csodálatos versenyhétvége után jön a nyári szünet, amelyet Budapesten kezdünk meg. Biztosan sokan lesznek, akik maradnak még egy hetet, akár vagy akár tovább is, így ez az időzítés biztosan remek a szezonban!”

A mogyoródi fejlesztések sikeres végrehajtásának kulcsa a gondos és alapos tervezés volt, ez a tudás pedig kiemelten értékes, ráadásul máris kiemelt érdeklődés mutatkozik erre más helyszínek részéről. Néhány hónapja például az Ausztrál Nagydíj delegáció tett látogatást a Hungaroringen, de más pályák képviselői is tanulmányozzák, mit és hogyan csináltak Mogyoródon.  

„Abszolút, igen!” – felelte Domenicali, amikor arról kérdeztük, hogy a fejlesztések tervezésével kapcsolatos know-how piacképes-e. 

„El kell mondanom, hogy az, ahogy ezt megvalósították, sok európai promóter számára jelzésértékű és jól megmutatja, hogy mindig van megoldás, ha hisznek a projektben és hisznek bennünk. Biztos vagyok benne, hogy a magyarországi hétvégén sok promóter is ott lesz a paddockban, mert természetesen látni akarják, hogy mi történt. Ahogyan az építkezés történt, ahogyan a tömeget kezelik, ahogyan a forgalmat irányítják – ezek mind érdekes témák, amit látni akarnak.”

 

Szoros kapcsolat, hosszú távú jövő

Az F1 nagyfőnöke a Hungaroring modernizálása kapcsán kiemelte, hogy mennyire fontos az a szinergia, ami a sportág, a kormányzat, az Ariane Frank-Meulenbelt által képviselt promóter, valamint a Gyulay Zsolt által irányított versenypálya között fennáll. Az olasz sportvezető szerint Magyarország ebben a tekintetben is példaként állítható a nagyvilág elé. 

„Az érintettek szerepvállalása alapvető fontosságú, de el kell mondanom, olyan a kapcsolatunk, hogy tiszteletben tartottuk a promóter, a pálya és a kormányzat igényeit befektetés és időzítés vonatkozásában. Ezt tettük, amikor aláírtuk a szerződéshosszabbítást és elkészítettünk egy munkatervet, amelynek összeállításakor szem előtt kellett tartani, hogy nem a felhők felett élünk, de mégis minden szépen a helyére kerül és jövőre be is fejeződnek a munkálatok. Ehhez az kellett, hogy meglegyen a bizalom közöttünk, a promóter, a pálya és a kormányzat között. Úgy gondolom, hogy ezt is példaként lehet állítani a világ elé. Más helyszíneken, főképp Európában gyakran találnak mindenféle kifogásokat, például azt, hogy Európa nehéz helyzetben van. Mi hiszünk az F1-ben és hiszünk abban is, hogy a partnereink hisznek benne, hogy az F1 komoly előnyöket ad a közösség, a munkavállalók, a város és az egész ország számára.”

f1-domenicali-mesandor-potts

Domenicali a beszélgetés során többször utalt arra, hogy a Magyar Nagydíjnak „sok-sok évre” garantált lehet a jövője annak köszönhetően, hogy a Hungaroringen megtörténik – és 2026-ban le is zárul - a régóta várt felújítás. A mogyoródi futam 2023-ban aláírt jelenlegi szerződése 2032-ig szól, az utóbbi időben sokkal hosszabb távra szerződik az F1: Miamival és a Red Bull Ringgel például 2041-ig szóló szerződéseket írtak alá a közelmúltban. 

Arra a kérdésre, hogy a fejlesztések után a Hungaroring számíthat-e hasonlóan hosszú távú jövőre, a sportvezető így felelt:

„Nagyon őszintén mondom, hogy az életben összhang kell ahhoz, hogy a helyes döntéseket hozzuk meg. Mi a magunk részéről mindig nyitottak vagyunk arra, hogy ezt is figyelembe vegyük a megbeszéléseink során. Nem olyan régen hosszabbítottunk és nagyon örülünk annak, hogy minden, amiben megállapodtunk, tiszteletben lett tartva. Éppen ezért ha a kormányzati oldal vagy a promóter készen áll arra, hogy leüljünk és tárgyaljunk a jövőről, mi készen állunk erre!”

 

Megvalósítható a MotoGP a Hungaroringen

Mivel a Liberty Media felvásárolta a gyorsaságimotoros-vb-t szervező Dorna nevű vállalatot, így egy kézbe került az F1 és a MotoGP irányítása. Utóbbi széria három évtized után idén visszatér hazánkba, a futamnak a Balaton Park Circuit ad otthont, de köztudott, hogy a jövőre vonatkozó tervek szerint a kétkerekűek elitrangadója is a Hungaroringre költözhet. Erre leghamarabb 2028-ban kerülhet sor, s ehhez bizonyos változtatások is szükségesek.

„Igen természetesen lehetséges” – válaszolta Domenicali, amikor arról kérdeztük, hogy lehetséges-e MotoGP futamot tartani a lassú, kanyargós és technikás mogyoródi pályán.

„Gondoskodnunk kell arról, hogy a MotoGP-s barátaink Carmelo Ezpeleta vezetésével megvizsgálják és kiértékeljék a MotoGP biztonsági szabványait az F1-hez képest, amely - mint tudjuk – eltérő, de úgy gondolom, hogy Budapest a tökéletes példa. Technikai szempontból szerintem ez nagyon is lehetséges. Ami jó ebben az új helyzetben, hogy a Liberty mindkét szervezet részvényese, az az, hogy átgondolhatjuk, mi lehetne a megfelelő szinergia, amin dolgozni lehetne, és mi lehetne az a hozzáadott érték, amit mindannyian adhatunk a másiknak.”

------------------

A Domenicalival folytatott beszélgetés következő része hamarosan érkezik!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: