DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Formula+

A megrovástól a kizárásig – az F1-es büntetési jegyzék

Nyilvánosságra került az FIA dokumentuma, mely részletesen taglalja, milyen büntetések járhatnak az F1-es versenyhétvégéken elkövetett különféle kihágásokért.

A versenyzési irányelvek mellett az FIA egy másik dokumentumot is nyilvánosságra hozott: a Guidelines for Penalties and Points című 11 oldalas hatalmas táblázat a „kijárási tilalom” megsértésétől a szabálytalan abroncsfelhasználáson át a sportfelügyelők sértegetéséig mindenféle kihágás büntetési tételére kitér.

fia



A dokumentum megkülönbözteti, hogy adott cselekményért milyen szankció jár szabadedzésen, időmérőn és versenyen, s melyik esetben hány büntetőpont járhat érte. Kiemeli, hol van lehetőség enyhítő és súlyosbító körülmények figyelembe vételére, és melyek azok a cselekmények, ahol nincs mérlegelési jogköre a sportfelügyelőknek.

Aki szeret elmélyedni az ilyesmiben, azoknak jó szívvel ajánljuk a teljes dokumentum böngészését ide kattintva, most részletesen csak egy témát emelünk ki: milyen büntetéseket vonhatnak magukkal a különböző versenyszituációk (melyek értékeléséről itt is lehet olvasni), az esetleges ütközések vagy leterelések – ezeken keresztül jól megvilágítható, milyen szempontok mentén mérlegelnek a sportfelügyelők.

A szükségtelenül lassú vezetést a dokumentum két kategóriába osztja, az egyikbe azok az esetek tartoznak, melyek előnyszerzéssel járnak, a másikba pedig azok, amelyek veszélyhelyzetet teremtenek – a dokumentum ezt úgy értelmezi, hogy egy másik versenyzőt kitérő manőverre kényszerít ezzel.

spanyol-rajt

Előbbi esetben szabadedzésen figyelmeztetés vagy megrovás, időmérőn megrovás vagy rajtbüntetés, futamon pedig 5 vagy 10 másodperc lehet az ítélet. Büntetőpont ebben az esetben nem jár. A veszélyeztetés esetében viszont más a helyzet, szabadedzésen és időmérő is rajtbüntetés adható érte, míg futamon a 10 másodperc az alapvetés, melyet áthajtásra vagy akár stop&go-ra is súlyosbíthatnak, enyhítő körülmények felmerülése esetén viszont 5 másodperccel megúszhatja az elkövető.

A cselekményért maximálisan három büntetőpont adható. Alapvetően ugyanezek az irányelvek vonatkoznak az egyéb jellegű veszélyes vezetésre is, igaz itt edzésen és időmérőn a sportfelügyelők beérhetik egy megrovással.

Ami az edzéseken való feltartásokat illeti: alapesetben szabadedzésen figyelmeztetés, időmérőn pedig háromhelyes rajtbüntetés jár egy ilyen cselekményért, azonban ha ezzel a versenyző veszélyt is teremt, avagy ha szándékosnak tűnik a tette, akkor öthelyes büntetés és három büntetőpont a következmény – ebben az esetben tehát a sportfelügyelők figyelembe vehetik a (vélelmezett) szándékosságot.

sainz-albon-miami-2

A letereléseknél nem a szándékosság, hanem annak „reckless”, azaz kb. „felelőtlen” mivolta jelent különbséget. Szabadedzésen vagy időmérőn az egyszerű leterelésért megrovás vagy rajtbüntetés adható (előbbi esetben 0, utóbbi esetben 2 büntetőponttal), e minősített esetben viszont legalább tízhelyes rajtbüntetés adandó három büntetőponttal.

A versenyen a „sima” leterelés alapbüntetése a 10 másodperc, ami a veszélyeztetéshez hasonlóan enyhíthető vagy súlyosbítható, a kiosztandó pontmennyiség pedig 2, a súlyosabb esetben viszont 10 másodperces stop&go vagy bármilyen 30 másodpercet meghaladó időbüntetés sújtja az elkövetőt 3 büntetőpont kíséretében.

A legösszetettebb az ütközések megítélése, ahol három kategóriát különböztet meg az útmutató. Alapesetben baleset okozásáért is 10 másodperc a büntetés versenyen (edzésen megrovás vagy rajtbüntetés), ami öt másodpercig enyhíthető és stop&go-ig súlyosbítható.

norris-retired-canada

Ha viszont az ütközésnek nincs következménye, a versenyen is enyhébb az elbírálás, és az elkövető megúszhatja megrovással, míg a maximum a 10 másodperces időbüntetés. Ütközésért legföljebb három büntetőpont adható, kivéve ha megrovást kapott a versenyző, ez esetben ugyanis nem jár egy sem.

Ha viszont a sportfelügyelők úgy ítélik meg, hogy szándékosan vagy felelőtlenül okozott ütközést a versenyző, akkor a leszorításhoz hasonlóan edzéseken legalább tízhelyes rajtbüntetés, versenyen pedig legalább egy 10 másodperces stop&go a jutalma 4 büntetőpont kíséretében.

Érdekességként említsük meg, hogy ez a második legsúlyosabb cselekmény a szankciós táblázat értelmében: ha valaki a fekete–narancs vagy a sima fekete zászlót figyelmen kívül hagyja, akkor időmérőn és versenyen azonnali kizárás a jutalma, ha szabadedzésen követi el ezt, akkor pedig a rajtrács végére száműzik – tettéért pedig 5 büntetőpont jár minden esetben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: