DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Formula+

A reptértől a bikáig – az F1 Ausztriában

Az Osztrák Nagydíj helyszíne sokat változott az elmúlt hatvan évben: hosszú és fordulatos út vezetett a zeltwegi repülőtértől az F1 egyik legmodernebb pályájáig, mely Max Verstappen egyik fő vadászterülete.

Az első Osztrák Nagydíjakat még nem a mai Red Bull Ring elődjén, az Österreichringen futották, hanem az onnan néhány kilométerre található zeltwegi repülőtér roppant egyszerű, mindössze négy kanyarból álló vonalvezetésén, ahol 1963 és 1968 között minden évben megrendezték az Osztrák Nagydíjat – sőt más kategóriák már évekkel előbb is ellátogattak ide –, és 1964-ben a világbajnoki programban is helyt kapott a gumiabroncsokat valósággal ledaráló helyszín.

Hamar kiderült, hogy Lorenzo Bandini egyetlen F1-es győzelmének helyszínéből, a zeltwegi repülőtérből nem lesz az osztrák Silverstone, és szükség van helyette egy állandó versenypályára, melyet Österreichring néven építettek meg az S36-os út túloldalán. Ez a pálya hivatalosan már nem Zeltweghez, hanem a szomszéd településhez, Spielberghez tartozik, ennek ellenére a köznyelvben mind a mai napig felbukkan előbbi városka neve a pályát illetően.

Az Österreichring 1970-ben került be a versenynaptárba, s 18 éven át minden esztendőben megrendezték ott az Osztrák Nagydíjat. A különleges kihívást jelentő, közel hat kilométeres rendkívül szűk, folyamatos hullámzás és nagy tempó által jellemzett aszfaltcsík gyakran hozott sikert olyan versenyzők számára, akiknek egyébként nem sok babér termett: Jo Siffert, Jean-Pierre Jabouille és Elio de Angelis is mindössze két győzelmének egyikét szerezte itt, Vittorio Brambilla pedig az egyetlent 1975-ben, majd felejthetetlen módon a leintés utáni pillanatokban össze is törte a March-Fordot.

Sajnos ez a hétvége nem csak Brambilla hőstettéről maradt emlékezetes, hiszen a bemelegítő edzésen a Penske versenyzője, Mark Donohue súlyos balesetet szenvedett, feje egy hirdetőtábla oszlopának csapódott, s bár nem sokkal később magához tért, a kórházba szállítást követően állapota rosszabbodni kezdett. Az autóról leszakadó alkatrészek több embert eltaláltak, s két sportbírót, valamint egy rendőrt is súlyos állapotban kellett kórházba vinni. Két nappal később, augusztus 19-én Donohue és az egyik sportbíró, Manfred Schaller is elhunyt.

Bár több más riasztó eset is történt a pályán, melyek közül ki kell emelni például Stefan Johansson incidensét, aki bőven 200-as tempó felett ütközött egy szarvassal, nemzetközi autóversenyen ez volt az egyetlen tragikus incidens az Österreichringen. Ettől függetlenül komoly biztonsági aggályok merültek fel a pályát illetően, melybe 1977-ben egy lassítót is beillesztettek, s végül 1987-ben kikerült a versenynaptárból.

Az 1990-es évek közepén aztán az idők szavára hallgatva nagyfokú átalakításon esett át a pálya, melynek az eredménye egy rövidebb, ámbár jóval biztonságosabb, immáron A1-Ring névre hallgató aszfaltcsík lett – az elnevezés a legnagyobb osztrák mobilszolgáltatótól származik, akik a Hermann Tilke vezette átépítés költségeinek zömét magukra vállalták. 1997-ben a megújult, immár hivatalosan is spielbergi pálya visszakerült az F1-es versenynaptárba, s hét éven át ott is maradt, azonban sajnálatos módon – bár erről a pálya nem tehet – elsősorban a Ferrari csapatutasításairól maradtak emlékezetesek ezek a futamok.

A pályát a versenynaptárból való kikerülést követően, 2004-ben a Red Bull vásárolta meg, s bár felmerült a megszüntetése is, 2008-ban végül megkezdődött az újjáépítés, s 2011-ben az első komolyabb eseményekre is sor került itt, hiszen a DTM és az egykori FIA F2-es bajnokság is ellátogatott a Red Bull Ring névre átkeresztelt pályára.

05



Aztán amikor a New Yorkba tervezett Amerikai Nagydíjat el kellett halasztani, a Red Bull megkörnyékezte az FIA-t azzal, hogy esetleg beugranának a futam helyére 2013-ban – ekkor még nem, egy évvel később viszont már bekerült a programba az Osztrák Nagydíj, sőt a két Covid-szezonban Stájer Nagydíj néven egy második versenyt is futottak itt, ezzel a Red Bull Ring lett az első pálya az F1 történetében, melyen egymás után két világbajnoki futamot rendeztek.

Statisztikák

Az Osztrák Nagydíjak és egyúttal a Red Bull Ring történetének legsikeresebb versenyzője Max Verstappen, aki 2018 és 2024 között négy Osztrák és egy Stájer Nagydíjat nyert itt, s rajta kívül csak Alain Prost nyert kettőnél több F1-es futamot Ausztriában – ő még a régi Österreichringen, melynek vonalvezetésére csak nyomokban emlékeztet a modern pálya. A sikerességi ranglista harmadik helyén Valtteri Bottas található hét dobogójának köszönhetően.

 

Győzelem

Dobogó

Pole

Max Verstappen

5

8

5

Alain Prost

3

3

1

Valtteri Bottas

2

7

3

Lewis Hamilton

2

6

3

Michael Schumacher

2

4

2

Mika Hakkinen

2

3

2

Alan Jones

2

3

 

Ronnie Peterson

2

2

1

Nico Rosberg

2

2

 

David Coulthard

1

5

 

A legsikeresebb csapat viszont a Mercedes, akik hét győzelmét Bottas, Hamilton, Rosberg és Russell rakta össze, s a „rövid” pályán, azaz 1997 óta nem csak győzni, de dobogóra állni is csak öt mai és/vagy történelmi nagycsapat tudott: a Mercedes, a McLaren, a Ferrari, a Red Bull és a Williams – míg a régi Österreichring legsikeresebb csapata a győzelmek terén a Lotus szám szerint néggyel.

 

Győzelem

Dobogó

Pole

Mercedes

7

15

6

McLaren

6

18

4

Ferrari

5

28

8

Red Bull

5

10

5

Lotus

4

7

4

Williams

3

11

3

Renault

2

3

3

Brabham

1

7

2

Ligier

1

4

 

Shadow

1

2

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: