Öt másodperces időbüntetést kapott Lando Norris az Oscar Piastrival a Formula-1-es Kanadai Nagydíj hajrájában történt ütközéséért. Aminek persze semmi jelentősége nem volt a brit számára, hiszen egyébként sem ért célba, azaz a büntetéstől nem változott a helyezése.
A szokatlan és értelmetlennek tűnő szankciónak két furcsa aspektusa is volt összességében, az egyikre azonban egyértelmű magyarázatot ad a sportszabályzat.
Miért csak öt másodperc?
Kezdjük konkrétan a felügyelők indoklásával! Az FIA honlapján elérhető dokumentum szerint – ahogy azt maga a pilóta is beismerte rögtön az incidens után – egyedül és teljes mértékben Norris volt tehető felelőssé a történtekért.
Mint írják, a McLaren versenyzője „azt gondolta, talán lesz hely” Piastri mellett a belső íven, „de túl későn észlelte, hogy nem lesz”, ezért következett be az ütközés.
Ami az indoklás érdekes része, az a következő mondat: „Mivel az ütközésnek nem volt azonnali és egyértelmű sportszakmai következménye, öt másodperces időbüntetést írtunk jóvá a 4-es autó versenyidejéhez”.
Magyarán: a stewardok azért adtak öt másodperces időbüntetést csak, mert Piastri McLarenje nem sérült és be tudott érni a negyedik helyen (miközben a vétkes fél még ki is esett).
Ez azért érdekes, mert a felügyelők és az FIA rendszeresen hangsúlyozzák, hogy az egyes eseteket csak önmagukban vizsgálják, függetlenül a kontextustól vagy a következményektől – azaz például attól, hogy vb-riválisok és/vagy csapattársak koccantak, és hogy a vétlen fél továbbment-e vagy kiesett.
Persze a gyakorlat rendszerint azt mutatja, hogy igenis figyelembe veszik, hogy mi lett az adott incidens következménye, ezúttal viszont konkrétan az indoklásban is erre hivatkoztak a stewardok.
Miért nem váltották át rajtrácsbüntetésre?
Az is joggal merülhet fel, hogy mivel Norris nem ért célba, és így az öt másodperces időbüntetésének semmi jelentősége, miért nem konvertálták át ezt egy a következő F1-es nagydíjra szóló rajtrácsbüntetéssé, amelynek lenne is súlya.
Erre viszont a sportszabályzat ad magyarázatot. Ugyanis az úgy fogalmaz, hogy „amennyiben egy versenyzőt nem értékelik a sprinten vagy a futamon, akkor öt vagy tíz másodperces büntetés, ha pedig kiesik, akkor az áthajtásos és a tíz másodperces stop&go büntetés esetén róhatnak ki a felügyelők rajtrácsbüntetést”.
Azon túl, hogy a szövegezés feltételes módot használ, azaz elvileg nem is lenne kötelező érvényű az „átváltás”, a kulcs az első tagmondatban van. Norris ugyanis hiába nem ért célba, hivatalosan értékelték a szabályok szerint, mivel teljesítette a nagydíjtáv 90 százalékát. Azaz a tíz másodpercet hozzá tudták adni a versenyidejéhez.
Szó nincs tehát itt kivételezésről vagy részrehajlásról az FIA részéről, a felügyelők a sportszabályzatnak megfelelően jártak el. És nem is egyedüli az eset, hiszen tavaly a Kínai Nagydíj sprintje után Fernando Alonso például ugyancsak időbüntetést kapott ütközésért úgy, hogy közben nem ért célba, de értékelték a végeredményben.