DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. július 16. szerda
Formula+

Miért nem kapott rajtrácsbüntetést Norris?

Miért csak öt másodpercet kapott az ütközésért, és miért nem váltották át azt a kiesése után rajthelybüntetéssé? Elmagyarázzuk a Norris-büntetés furcsaságait.

Öt másodperces időbüntetést kapott Lando Norris az Oscar Piastrival a Formula-1-es Kanadai Nagydíj hajrájában történt ütközéséért. Aminek persze semmi jelentősége nem volt a brit számára, hiszen egyébként sem ért célba, azaz a büntetéstől nem változott a helyezése.

A szokatlan és értelmetlennek tűnő szankciónak két furcsa aspektusa is volt összességében, az egyikre azonban egyértelmű magyarázatot ad a sportszabályzat.

 

Miért csak öt másodperc?

Kezdjük konkrétan a felügyelők indoklásával! Az FIA honlapján elérhető dokumentum szerint – ahogy azt maga a pilóta is beismerte rögtön az incidens után – egyedül és teljes mértékben Norris volt tehető felelőssé a történtekért.

2



Mint írják, a McLaren versenyzője „azt gondolta, talán lesz hely” Piastri mellett a belső íven, „de túl későn észlelte, hogy nem lesz”, ezért következett be az ütközés.

Ami az indoklás érdekes része, az a következő mondat: „Mivel az ütközésnek nem volt azonnali és egyértelmű sportszakmai következménye, öt másodperces időbüntetést írtunk jóvá a 4-es autó versenyidejéhez”.

Magyarán: a stewardok azért adtak öt másodperces időbüntetést csak, mert Piastri McLarenje nem sérült és be tudott érni a negyedik helyen (miközben a vétkes fél még ki is esett).

Ez azért érdekes, mert a felügyelők és az FIA rendszeresen hangsúlyozzák, hogy az egyes eseteket csak önmagukban vizsgálják, függetlenül a kontextustól vagy a következményektől – azaz például attól, hogy vb-riválisok és/vagy csapattársak koccantak, és hogy a vétlen fél továbbment-e vagy kiesett.

Persze a gyakorlat rendszerint azt mutatja, hogy igenis figyelembe veszik, hogy mi lett az adott incidens következménye, ezúttal viszont konkrétan az indoklásban is erre hivatkoztak a stewardok.

f1-norris-piastri-kanada-mclaren

Miért nem váltották át rajtrácsbüntetésre?

Az is joggal merülhet fel, hogy mivel Norris nem ért célba, és így az öt másodperces időbüntetésének semmi jelentősége, miért nem konvertálták át ezt egy a következő F1-es nagydíjra szóló rajtrácsbüntetéssé, amelynek lenne is súlya.

Erre viszont a sportszabályzat ad magyarázatot. Ugyanis az úgy fogalmaz, hogy „amennyiben egy versenyzőt nem értékelik a sprinten vagy a futamon, akkor öt vagy tíz másodperces büntetés, ha pedig kiesik, akkor az áthajtásos és a tíz másodperces stop&go büntetés esetén róhatnak ki a felügyelők rajtrácsbüntetést”.

Azon túl, hogy a szövegezés feltételes módot használ, azaz elvileg nem is lenne kötelező érvényű az „átváltás”, a kulcs az első tagmondatban van. Norris ugyanis hiába nem ért célba, hivatalosan értékelték a szabályok szerint, mivel teljesítette a nagydíjtáv 90 százalékát. Azaz a tíz másodpercet hozzá tudták adni a versenyidejéhez.

Szó nincs tehát itt kivételezésről vagy részrehajlásról az FIA részéről, a felügyelők a sportszabályzatnak megfelelően jártak el. És nem is egyedüli az eset, hiszen tavaly a Kínai Nagydíj sprintje után Fernando Alonso például ugyancsak időbüntetést kapott ütközésért úgy, hogy közben nem ért célba, de értékelték a végeredményben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: