DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Formula+

Mit kell tudni a barcelonai új F1-es technikai direktíváról?

Kulcsfontosságú pillanat jöhet el a teljes 2025-ös szezon szempontjából a Spanyol Nagydíjon: összefoglaltuk, mi változik az első szárnyakat illetően.

Módosulnak az első szárnyak hajlékonyságára vonatkozó terheléses mérések a hétvégi Formula-1-es Spanyol Nagydíjtól kezdődően, ez pedig sokak szerint az erőviszonyokat is megbolygathatja. Az alábbiakban összeszedtük, mit kell tudni a változó technikai direktíváról.

 

Miről van szó?

A szárnyak hajlékonysága időről időre központi témává válik az F1-ben: bár a technikai szabályzat merev aerodinamikai elemeket ír elő, az elkerülhetetlen, hogy komoly terhelés mellett elhajoljanak a légterelők az autókon.

f1-szarny-1



Ennek igyekszik gátat szabni az FIA különböző technikai direktívákkal, amelyekben meghatározzák, hogy milyen méréseken és teszteken kell átmennie minden csapat autójának és azok alkatrészeinek ahhoz, hogy szabályosnak minősítsék őket.

A Nemzetközi Automobil Szövetség időről időre szigorítja vagy módosítja ezeket az előírásokat: a hátsó szárnyakat illetően már a szezon elején, majd a második hétvégén, a Kínai Nagydíjon is életbe lépett egy átdolgozott direktíva, az első szárnyakra vonatkozóan viszont csak a most hétvégi Spanyol Nagydíjtól kezdődően fognak – de ezt is már az évad elején közölte az FIA.

A Szövetség akkori indoklása szerint a 2024-es idény végeztével lefolytatott elemzések során jutottak arra a következtetésre, hogy nem akarják, hogy a légterelők rugalmassága a továbbiakban a fejlesztési verseny fókusza legyen a 2025-ös évad során, ezért érkezett és érkezik ez a néhány módosítás.

 

Mi változik az F1-es Spanyol Nagydíjtól?

f1-szarny-2

Mint írtuk, a hátsó szárnyakra vonatkozó teszteket már a szezon elején két lépcsőben szigorították – nem kis részben a McLaren tavaly Bakuban látott „mini-DRS-es” trükkjére reagálva –, most pedig az első légterelők méréséhez nyúlnak hozza.

A TD018-as technikai direktíva úgy módosul Barcelonától kezdve, hogy az eddigiekkel megegyező terhelés mellett 15 helyett már csak 10 milliméter lesz az első aerodinamikai elem engedélyezett elhajlása.

Fontos kiemelni, hogy az FIA továbbra is statikus helyzetben teszteli az autókat és a szárnyak rugalmasságát, azaz ha ott megfelel a méréseknek egy F1-es csapat versenygépe, az legálisnak minősül, függetlenül attól, hogy esetleg menet közben mégis a szóban forgó határértéknél nagyobb mértékű elhajlást produkál.

 

Miért csak most?

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy miért nem az évad elején lép életbe egy ilyen súlyú változtatás. Az FIA mindezt azzal indokolta, hogy mivel csak január végén döntöttek a szigorításról, időt akartak adni az F1-es istállóknak a felkészülésre, valamint el akarták kerülni, hogy az alakulatoknak esetleg kukázniuk kelljen az addigra már legyártott alkatrészeket.

f1-szarny-3

Tényleg felboríthatja az F1-es erőviszonyokat?

Ez az, amit jelenleg senki sem tud. Az kétségtelen tény, hogy az első szárny még a jelenlegi ground-effect érában is kiemelt fontosságú eleme a Formula-1-es versenygépeknek, hiszen azzal találkozik először a levegő, annak kialakítása határozza meg elsőként az autó körüli légáramlást, ami a leszorítóerőt és a légellenállást is befolyásolja.

Mivel eléggé jelentős mértékű szigorításról van szó, a legtöbben azt várják, hogy szinte minden csapat új első szárnnyal fog megérkezni Barcelonába a hétvégén.

Ez pedig papíron tényleg átrajzolhatja valamelyest az erőviszonyokat – erre tett többször utalást például a Red Bull és a Ferrari is, akik rendre fordulópontot vagy legalábbis egy meghatározó pillanatot vizionáltak a Spanyol Nagydíjra –, azt viszont értelemszerűen nehéz megmondani, hogy milyen mértékben és főleg kikre és milyen irányba lehet hatással a módosítás.

Mindenesetre a katalán versenyhétvége már csak emiatt is kiemelten érdekes lehet, hiszen megváltoztathatja a teljes 2025-ös F1-es szezon hátralévő kétharmadának a menetét. Az F1-es Spanyol Nagydíj eseményeit a szokott időpontokban rendezik, a hétvége teljes menetrendje ide kattintva érhető el.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: