Nincs csapat az F1-ben, mely az elmúlt évtizedekben olyan előszeretettel cserélgette volna az előző két évtizedben a versenyzőit szezon közben, mint a Red Bull két istállója – mivel egybehangzó hírek szerint erre a sorsra juthat akár órákon belül Liam Lawson is, áttekintjük, hogy hányszor döntöttek úgy az energiaitalosok 2005 óta, hogy idény közben váltanak le egy pilótát.
2005: Christian Klien – Vitantonio Liuzzi – Christian Klien (Red Bull)
A Red Bull első vezérpilótája, David Coulthard mellett a másik autón az osztrák Klien és az olasz Liuzzi osztoztak a csapat első szezonjában, méghozzá előre eltervezett módon: a szerződésük értelmében mindkettejüknek legalább három verseny járt a 15-ös rajtszámú autóban.
Ezt a lehetőséget meg is kapták az első hat futamon, a hátralévő tizenháromból viszont már csak egy jutott Liuzzinak, a többit Klien vitte végig, helyenként egészen jó produkcióval: Suzukában például a második sorból rajtolhatott, míg Kínában ötödikként ért célba.
A következő évet is mindketten a Red Bull-családban kezdték meg: Liuzzinak két szezon jutott a Toro Rossóval, Klien pedig...
2006: Christian Klien – Robert Doornbos (Red Bull)
Klien pedig a Red Bull első elbocsátott versenyzője lett, az energiaitalosok nem várták meg a szezon végét, s autójába a később a szexuális segédeszközök iparában komoly sikereket elérő Robert Doornbost ültették három futamra.
Doornbosnak ez volt a három utolsó versenye az F1-ben, míg Klien 2010-ben a Hispania színeiben pár futamra visszatérhetett még.
2007: Scott Speed – Sebastian Vettel (Toro Rosso)
A harmadik év sem múlt el évközi csere nélkül, csak épp ezúttal a „kiscsapat”, a Toro Rosso váltott. Miután Scott Speed másfél szezon alatt egy árva pontot sem szerzett a királykategóriában, s a csapattal is megromlott a viszonya – állítólag dulakodásra is sor került Franz Tosttal –, a BMW színeiben egy remek beugráson már túleső Sebastian Vettelre cserélték az amerikait.
Vettel a következő évek során a sportág történetének legsikeresebb pilótái közé emelkedett, míg Speednek nem volt visszaút az F1-be.
2009: Sebastien Bourdais – Jaime Alguersuari (Toro Rosso)
Miután a 2008-as szezont az ifjú Vettel árnyékában töltötte, a négyszeres Champ Car-bajnok Sebastien Bourdais vezérpilótává léphetett volna elő a Toro Rossónál, de végül még az újonc névrokonnal, Buemivel sem bírt el, így az idény felénél megköszönték szolgálatait, és a minden idők legfiatalabb versenyzőjeként bemutatkozó Jaime Alguersuarit ültették a helyére.
Bourdais sosem tért vissza az F1-be, míg Alguersuari a bemutatkozó félév után még két teljes szezont töltött a Toro Rossónál helyenként egészen jó produkcióval, de az F1-es kaland 21 évesen véget ért a számára, s 25 esztendősen vissza is vonult a versenyzéstől.
2016: Danyiil Kvjat – Max Verstappen (Red Bull / Toro Rosso)
Hét év szünet után következett az újabb szezonközi csere, méghozzá első alkalommal úgy, hogy egyszerűen megcserélték az anya- és a fiókcsapat versenyzőit. Az előző évben Danyiil Kvjat még rutinosabb csapattársát, Daniel Ricciardót is megelőzte a pontversenyben, ráadásul a szezon elején is behúzott egy dobogót.
Aztán viszont az orosz katasztrofális hazai versenye ürügyet szolgáltatott a vezetőség számára, hogy félreállítsák az F1-be üstökösként berobbanó Max Verstappen kedvéért – a holland pedig első versenyén győzelemmel hálálta meg a bizalmat…
Verstappen azóta is a Red Bull-család tagja, ami pedig Kvjatot illeti…
2017: Danyiil Kvjat – Pierre Gasly; Carlos Sainz – Brendon Hartley (Toro Rosso)
A pilótacseréket illetően a legzűrzavarosabb év a 2017-es volt a Toro Rosso háza táján, hiszen még arra is volt példa, hogy két egymás utáni versenyen két teljesen eltérő páros vezesse az autókat. A szezont a Kvjat, Sainz párossal kezdte meg a Toro Rosso, de az orosz annyira gyengén teljesített, hogy Szingapúr után megköszönték neki a szolgálatait, és Pierre Gasly debütálhatott a helyén.
A francia viszont az USA Nagydíjat kihagyta, hogy megpróbálja megszerezni a Super Formula bajnoki címét, amire végül egy tájfun miatt lehetősége sem volt, így erre az egy versenyre Kvjat még visszatérhetett, csapattársa pedig immár a Renault-hoz (a kirúgott Jolyon Palmer helyére) távozó Sainz helyén ekkor debütáló Brendon Hartley volt.
Sainz és Gasly természetesen most is a mezőny tagja, Hartley egy teljes szezont kapott 2018-ban, majd Kvjat két évre épp az ő helyére tért vissza.
2019: Pierre Gasly – Alexander Albon (Red Bull / Toro Rosso)
A nagy- és a kiscsapat közti második cserére 2019-ben került sor, amikor a Red Bullhoz a szezon elején átigazoló Pierre Gaslyt Max Verstappen annyira bedarálta, hogy a nyári szünetet követően már Alex Albon ült a helyén, míg a francia kénytelen volt visszatérni a Toro Rossóhoz, ahol viszont hamarosan megszerezte első dobogóját – azon a futamon, melyen utódja szintén dobogós lehetett volna, ha nem ütközik össze Hamiltonnal.
Albon egy teljes évet kapott a Red Bullnál, 2022 óta a Williams versenyzője, míg Gasly 2022 végén hagyta el a Toro Rosso utódját, az AlphaTaurit, melynek ezen a néven egyetlen futamgyőztese lett 2020-ban.
2023: Nyck de Vries – Daniel Ricciardo (AlphaTauri)
A 2022-es Olasz Nagydíjon megejtette beugrása után nagyon magasra szökkent Nyck de Vries árfolyama, a Pierre Gaslyt elengedő és Colton Hertáról a licenszpontok miatt lemaradó AlphaTauri pedig le is csapott rá.
Az eredmények azonban messze elmaradtak a várttól, De Vries a szezon leggyengébb produkciójával rukkolt elő, és 10 verseny után meg is váltak tőle – jóllehet felmerültek olyan kérdések, mennyire kapott valós esélyt egyáltalán, hiszen az első pillanattól kezdve ott ólálkodott a háttérben Ricciardo.
De Vries számára ezzel véget is ért az F1-es kaland, és a Toyota WEC-csapatába szerződött, míg Ricciardo egy bő éven át élvezhette a visszatérést...
2024: Daniel Ricciardo – Liam Lawson (VCARB)
Miután mindössze harmadik hétvégéjén kezét törte, Ricciardo öt futamra kénytelen volt átadni a helyét Liam Lawsonnak, aki decens teljesítménnyel köszönte meg a lehetőséget. Az ausztrálnak visszatérése után volt egy-két szép villanása, de összességében elmaradt attól a teljesítménytől, ami vártak tőle, így a Szingapúri Nagydíjat követően ismét Lawson váltotta – immár végleg.
Az új-zélandi a szezon végén megkapta a nagy lehetőséget, hogy ő legyen Max Verstappen csapattársa, de döbbenetesen gyenge produkciója nyomán úgy tűnik, hogy két futam után megcserélik őket Yuki Tsunodával – az más kérdés, hogy a japánnak lesz-e esélye a Red Bull zabolázhatatlan autójával jobb teljesítményt nyújtani elődjénél…