A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella már Kínában jelezte, hogy a Miami Nagydíjon érkezik az idei első komolyabb fejlesztési csomag, amely kapcsán ugyanakkor úgy fogalmazott: bár jelentős lesz, korántsem olyan mértékben, mint a tavalyi szezonjuk menetét megfordító spielbergi-silverstone-i újítások összesége.
Ehhez képest az FIA szokásos hétvégi eleji dokumentumában (minden nagydíj előtt kötelező leadni a csapatoknak a fejlesztéseik listáját, ezt egy pakkban publikálja a Nemzetközi Automobil Szövetség) két oldalán keresztül részletezték, mi változott az autón az előző fordulóhoz képest.
Összesen tíz elemet emeltek ki, ez alapján gyakorlatilag a teljes aerodinamikát átszabták az MCL38-ason, ahogy a ground-effect versenygépeknél legfontosabbnak számító padlólemezt is. Az egyik fő cél Stelláék szerint, hogy javítsák az autó teljesítményét az eddig gyenge pontjuknak számító lassú kanyarokban.
Mi változott az F1-es McLarenen?
Kezdjük az autó elejével, ahol főként az első szárnylap közepének kialakítása vált lekerekítettebbé a korábbi verzióhoz képest – írja elemzésében a Motorsport.com szaklap. Ezzel összefüggésben módosították az első felfüggesztés geometriáját is: többek között változott a beesési szöge a futóműnek.
Nem meglepő módon a legjelentősebben a jelenlegi szabályrendszer szempontjából kulcsterületeknek számító padlólemezt (amelynek persze nagy része rejtve marad a kíváncsiskodó szemek elől), az oldaldobozokat és a motorborítást szabták át.
A leglátványosabb a trendeknek megfelelően a hűtőnyílások kialakításának megváltoztatása, ennek kapcsán pedig az oldaldoboz alávágása is nagyobb lett. A hűtőnyílásokat és a motorborításon lévő hűtőrácsokat érintő módosítások miatt egyébként a McLaren hűtőrendszerét is át kellett dolgozni.
Az MCL38-as hátulja sem maradt érintetlen: a hátsó szárnynál az övszárnyon dolgozott a wokingi alakulat – igaz, a csapat közlése szerint az új konfigurációt specifikusan Miamira tervezték, mivel olyan pályáról van szó, ahol csökkenteni kell a légellenállást a nagyobb hatékonyság érdekében.
Csak az egyik autó kapta meg a teljes csomagot
A McLaren tehát tényleg elejétől a hátuljáig átalakította az autóját a szezon hatodik állomására, a teljes csomagot azonban csak Lando Norris kapta meg a Miami Nagydíjon. Stella elmondása szerint a csapattárs Oscar Piastri nagyjából a fejlesztések 50 százalékát, főként az első szárnyat és futóművet érintő elemeket használja a hétvégén.
Ennek oka hangsúlyozottan nem az, hogy ne tudtak volna mindenből két autóra elegendő alkatrészt gyártani az újításokból, alapból is így tervezték. Egyfelől amiatt, mert a sprinthétvége lebonyolítása miatt csak egyetlen szabadedzés áll rendelkezésre, hogy próbálgassák a fejlesztések, másrészt így részlegesen, de közvetlenül össze tudják hasonlítani a korábbi konfigurációval az újat. Két hét múlva Imolában már Piastri is a teljes új csomaggal versenyezhet.
De működik?
Ez az, amire egyelőre az egyetlen szabadedzés és a kissé trükkösnek bizonyuló sprintidőmérő alapján még nehéz válaszolni. Ugyanakkor vannak biztató jelek: Piastri végén egy második helyet fogott a csapat a tét nélküli pénteki tréningen, az SQ1-ben és az SQ2-ben pedig még a pole-ra is esélyesnek tűnt a gárda Norris révén.
Ami árnyalja a képet, az a sprintkvalifikáció utolsó felvonása, ahol hirtelen eltűntek a McLarenek, és végül csak egy hatodik és egy kilencedik rajthely sült ki nekik. Ez ugyanakkor több tényezőből adódhatott. Egyfelől Norris saját maga is bevallotta, hogy túl keményen nyomta az SQ3-ban, ezért „buta hibákat követett el”, másfelől lehet, hogy a lágy gumi nem ízlett annyira az MCL38-asnak – ahogy egyébként szinte az egész mezőnyt megtréfálta az, hogy szinte semmilyen javulást nem eredményezett a puha keverék az első két etapban kötelezően használt közepes abroncsokhoz képest.
Mindenesetre a RacingNews365.com elemzése szerint a fejlesztések összességében javíthatják az autó dinamikus viselkedését, valamint a gumikezelést is. Mindkettő hatásáról és mértékéről alaposabb képet kaphatunk majd a magyar idő szerint 18 órakor rajtoló sprinten, ahol érdekes lesz látni, hogy Piastri és Norris előre tud-e törni, és ha igen, mennyit a harmadik és ötödik sorból – és hogy összességében tényleg fenyegetést jelenthetnek-e a Ferrari státuszára a Red Bull első számú üldözőjeként.