DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 2. csütörtök
Formula+

Toyota, Prodrive, Audi, Ford: ki nyeri az idei Dakart?

Csapatot váltott a címvédő, de legalább három konstrukció indul csatába a győzelemért: vajon ki nyeri majd az idei Dakar autós küzdelmeit?

Január 5-én veszi majd kezdetét a 2024-es Dakar Rali Szaúd-Arábiában, addig pedig több felvezető anyaggal is készülünk a legendás sivatagi száguldással kapcsolatban. Az első részben a legnagyobb érdeklődést kiváltó autós kategória esélyeseit mutatjuk be.

74 egység nevezett az autós kategóriába, a legnépesebb társaság pedig nem meglepő módon a Toyota: 22 Hilux vág majd neki a sivatagi száguldásnak. A fehérről fekete alapszínre váltó gyári csapat elvesztette az előző két Dakart megnyerő Nasser Al-Attiyah szolgálatait, de a Toyota Gazoo Racing így is öt párost nevezett a futamra, Lucas Moraes, Giniel de Villiers vagy Seth Quintero is ott lehet majd a végelszámolásnál, de a nyolc autóval támadó Overdrive Racing is ellophatja a sikert Yazeed Al Rahji, Guerlain Chicerit, Juan Cruz Yacopini, esetleg Guillaume De Mevius révén is.

dakar-toyota



Toyotákat használ például a Rebellion Racing is, az egyikkel Romain Dumas áll majd rajthoz, de jól ismert toyotás versenyzőnek számít például Benediktas Vanagas is.

Ha már említettük Al-Attiyah nevét, akkor folytassuk a Prodrive-val, amelynek hivatalos gyári alakulata ugyan nincs, mégis a verseny egyik fő esélyesének számít azzal, hogy Al-Attiyah hozzájuk igazolt, és hogy az előző két Dakar második helyezettje, valamint tavaly szakaszgyőzelmi rekordot felállító Sebastien Loeb is maradt a kötelékeikben. Összesen hét Prodrive Hunter vág majd neki a sivatagnak, a két nagyágyú mellett egy brazil és egy kínai csapat használja majd ezeket – Al-Attiyah egyébként a Nasser Racing, Loeb pedig továbbra is a BRX, vagyis a Bahrain Raid Xtreme színeiben versenyez majd.

dakar-nasser-prodrive

Ezúttal is rajthoz áll az Audi, amely a korábbi évekhez hasonlóan most is szinte All-Star csapattal érkezik Szaúd-Arábiába: Stephane Peterhansel és Carlos Sainz mellett ezúttal is Mattias Ekström vezeti majd a harmadik elektromos RS Q e-tront.

A különleges, sebességváltó nélküli hajtáslánc miatt ez az autó nem kerül privát kézbe, csak az Audi három gyári egysége képviseli majd a márkát a sivatagban – tavaly ugyan voltak problémáik, de összességében a Toyoták és a két Prodrive-sztár mellett egyértelműen ők számítanak még a verseny fő esélyeseinek.

dakar-audi

Szólnunk kell még a Fordról, amely bejelentette, hogy 2025-ben gyári alakulattal, gyári projektként vág neki a Dakarnak, 2024-ben pedig egy amolyan feltérképező futamot terveznek, vagyis most akarják kitapasztalni, hogy mit kell megoldaniuk 2025-re. Az M-Sport nevével fémjelzett gyári csapat most két egységet indít, Nani Roma és Gareth Woolridge vezeti majd a két Ford Ranger Raptort, de ahogy a korábbi években, úgy most is lesz privát fordos Martin Prokop révén.

Két privát csapat prototípusaira is elég nagy volt a kereslet: MD Optimusból 12, Century CR7-ből pedig 10 áll majd rajthoz a futamon, de lesz három Mini, és egyéb „kósza” autók (pl. Red-Lined, Baic, Astara, Sodicars, SMG, Nissan) is képviseltetik magukat egy-két darabbal.

 

A legnagyobb ászok most is itt lesznek

A fentiek azt jelentik, hogy minden komoly név ott lesz a rajtban. 2007 óta minden Dakart vagy Peterhansel, vagy Sainz, vagy Al-Attiyah, vagy De Villiers, vagy Roma nyert meg az autós kategóriában. A legjobb formában kétségtelenül Al-Attiyah érkezik, aki az előző öt Dakarból hármat megnyert és kétszer végzett másodikként, egyszer Sainz, egyszer pedig Peterhansel mögött, egyúttal pedig a szakág regnáló világbajnoka is, aki az év végén több hosszabb teszten, és két tesztfutamon is gyakorolhatott már a Hunterrel.

Érdekesség továbbá, hogy az elmúlt hat Dakar minden dobogósa itt lesz, tehát nemcsak a győztesek, de mindenki, aki top hármas eredményt ért el ebben az időszakban, rajthoz áll 2024-ben.

Ami a rekordokat illeti: Peterhansel nyolc győzelmével tartja az abszolút csúcsot az autósok között, az utóbbi két év győzelmével Al-Attiyah már ötnél tart és ő a második a vonatkozó örökranglistán, az indulók közül pedig még Sainz tart háromnál, utoljára 2020-ban tudott nyerni. A dobogók számában is Peterhansel vezet 12-vel, Al-Attiyah 10-zel második, a mostani indulók közül de Villiers nyolc, Sainz pedig öt alkalommal állhatott eddig fel a pódiumra.

A legtöbb szakaszgyőzelem rekordját egyelőre Ari Vatanen tartja 50-nel, de Peterhansel 49-nél, Al-Attiyah pedig 47-nél jár, nem túlzás azt állítani, hogy reálisan nézve idén megdőlhet ez a csúcs, akár mindketten megelőzhetik Vatanent. Az indulók közül Sainz 42-vel negyedik a vonatkozó örökranglistán, Loeb 23-mal nyolcadik, de Villiers pedig 18-cal 11.

A fent említett gyártók közül a Toyota a negyedik sikerére hajt, a Prodrive, az Audi és a többiek viszont még soha nem nyertek Dakart.

A teljes nevezési lista itt található!

dakar-peterhansel-audi

Stephane Peterhansel 2021-ben nyert utoljára
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: