DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Formula+

Nyomás alatt az F1: most már nem mondhatnak nemet az Andretti Cadillacnek?

A GM keddi bejelentésével minden eddiginél erősebbnek tűnik az Andretti pályázata: kellemetlen képet festene az F1-ről, ha mégis visszautasítanák őket.

A General Motorst magyar idő szerint kedd délután bejelentette, hogy formálisan regisztráltak az FIA-nál annak kapcsán, hogy 2028-tól kezdődően motorgyártóként csatlakozzanak a Formula-1-es mezőnyhöz. A Cadillac név alatt futó erőforrás a hetedik hajtáslánc lenne az F1-ben a Ferrari, a Mercedes, a Renault/Alpine, a Forddal összefogó Red Bull Powertrains, a „visszatérő” Honda és a Sauber partnereként érkező Audi mellett.

Azonban nem lehet még tényként kezelni, hogy valóban beszáll az egyik legnagyobb amerikai gyártó a száguldó cirkuszba. Ahogy néhány napja az elnökük, Mark Reuss is kiemelte, úgy a mostani közleményben is egyértelműen fogalmaztak: az Andretti Cadillac projekt motorszállítójaként csatlakoznának az F1-hez. Csak velük, és senki mással. Márpedig Michael Andretti csapata még csak az FIA-tól kapta meg a zöld jelzést, a sokkal nehezebb diónak számító F1-től még nem…

f1-andretti

A fő ellenérvek



Az Andretti Global még januárban, az FIA pályázatkiírása előtt jelezte, hogy összefognak a General Motorsszal és a hozzájuk tartozó Cadillackel. Ezzel papíron egy igen erős érvet hozott maga mellett a többek között az IndyCarban, a Formula-E-ben és az Extreme-E-ben is sikerrel szereplő Andretti: az egyik legnagyobb amerikai gyártót hoznák magukkal az F1-be.

Ez azért volt fontos, mivel az F1 vezetése és a jelenlegi istállók is rendre kötötték az ebet a karóhoz: csak abban az esetben látnának szívesen vendégül új csapato(ka)t a rajtrácson, ha azok valóban plusz értéket jelentenének a sport számára. Márpedig egy újabb motorgyártó abszolút megfelelne ennek az elvárásnak: nemrég még az új istállót leginkább ellenző Williams csapatvezetője, James Vowles is elismerte, hogy a General Motorst tárt karokkal fogadnák.

Finoman fel is vetették, hogy akár egy már létező csapat partnereként is beszállhatnának – ezt azonban kategorikusan kizárta a GM. Ahogy írtuk, Reuss elnök és a keddi közlemény is egyértelműen fogalmaz: a General Motors és a Cadillac az Andretti partnereként és motorgyártójaként szállna be a Formula-1-be.

Persze sokáig voltak kétkedők annak kapcsán, vajon tényleges gyártói jelenlétet jelentene-e a GM Andrettivel kötött megállapodása. Az már az elején kiderült, hogy az első években biztosan nem, saját erőforrás helyett egy másik gyártóét címkéznének fel Cadillacként – márpedig ez gyakorlatilag ugyanolyan együttműködés lenne csak, mint amilyet jelenleg látunk például az Alfa Romeo esetén, amely valójában csak nevére vette fel a Saubert, ténylegesen nincs technikailag jelen az olasz gyártó (ami a 2023-as idény végén távozik a hinwili gárdától, amely 2026-tól az Audi gyári csapatává vedlik át).

f1-cadillac

Viszont a mostani bejelentés lezárja ezt a kérdést: bár nem 2025-től vagy 2026-tól, amikor az Andretti érkezhet az F1 és a FOM jóváhagyása esetén, de 2028-tól tényleges motorgyártóként csatlakozna a General Motors. Nem csak címke formájában vagy névlegesen, hanem ugyanolyan státuszban, mint ahogy a Ferrari és a Mercedes van jelen vagy ahogy az Audi lesz majd az új szabályok 2026-os bevezetésétől. Mindez persze azt is jelenti, hogy az addig eltelő két vagy három szezonban egy másik gyártó motorjaival menne az amerikai alakulat.

 

Innentől nem lehet kifogása az F1-nek

Az F1 és főleg a mostani tíz csapat által legtöbbet hangoztatott ellenérvet tehát kiütötte az Andretti Cadillac: mostantól nem lehet azzal példálózni, hogy ne adnának hozzá plusz értéket a sporthoz, hiszen jönne velük – és csak velük – az egyik legnagyobb amerikai gyártó (az említett módon a Red Bull Powertrainsszel összebútorozó Ford mellett). Egy amerikai csapat amerikai motorral – ennek papíron igencsak csábítónak kellene lennie az amerikai piacot kiemelt jelentőségűként kezelő FOM számára.

Az Andretti és a GM tökéletesen helyezte nyomás alá ezzel az F1-et. A Nemzetközi Automobil Szövetség rostáján már hetekkel ezelőtt átmentek (egyedüliként a jelentkező istállók közül), azaz technikai, sportszakmai és pénzügyi háttér szempontjából megfelelnek a feltételeknek, és most már az F1 által legtöbbször emlegetett szempontot is kipipálták. Ráadásul ezzel olyan tekintetben is rájuk helyezték a terhet, hogy ha visszadobják az Andrettit, akkor azzal dobják a General Motorst is.

Márpedig ez a korábbi nyilatkozatok fényében különösen nem festene jó képet a száguldó cirkuszról. Ha az autósportban patinás Andretti az egyik legnagyobb amerikai gyártóval karöltve nem kapna engedélyt a csatlakozásra az F1-től, akkor mégis kinek maradna erre esélye? Azzal az F1 végképp egy zárt társaság látszatát keltené, amelynek köreibe nincs bejárás.

f1-start-2023_3

Természetesen érthető a jelenlegi istállók aggodalma annak kapcsán, hogy egy tizenegyedik csapattal több részre osztanák közöttük a bevételekből rájuk eső összeget, és abban is van igazság, hogy néhány éve még korántsem tűnt annyira stabilnak az F1 és a csapatok helyzete, mint most a megugró népszerűség okán. De Andrettiék is jogosan érvelnek azzal, hogy ez a projekt elképzelhető, hogy többet hozna a konyhára a teljes üzletnek, mint amennyivel kisebb lenne az a bizonyos tortaszelet – ez a végső pont, amiben meg kell győzniük még Stefano Domenicaliékat.

 

Beszédes (nem)reakciók

Nem feltétlenül lesz ez még így sem sétagalopp Andrettiéknek. Jellemző, hogy milyen reakciók érkeztek a General Motors mai bejelentésére. A mindig támogatólag megnyilvánuló FIA-elnök, Mohammed ben Sulayem a közösségi oldalán rövid posztban lelkesedett, kiemelve azt is, hogy mindez a 2026-os motorszabályok sikerességét mutatja:

„Örülök a hírnek, hogy a GM motorgyártóként regisztrált az FIA F1-be. Ez további támogatást jelent az FIA motorszabályai számára. Az ikonikus amerikai márkák, az Andretti és a GM jelenléte jót tesz a sportnak” – fogalmazott Ben Sulayem.

Mindeközben az F1 részéről – akárcsak néhány hete, amikor az FIA zöld jelzést adott Andrettiéknek – egyelőre semmilyen formális reakció nem érkezett a GM bejelentésére. Emlékezhetünk: tavaly az Audi érkezését konkrétan a Belga Nagydíj hétvégéjén, Domenicali jelenlétében erősítették meg, sőt az F1 vezérigazgatója a Red Bull februári csapatbemutatóján is jelen volt, amikor a Ford-partnerséget jelentették be – most viszont nincs kommunikáció a General Motors kapcsán… 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: