DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 1. szerda
F1

Bejelentés: F1-es motort gyárt az Andrettinek a GM

Újabb komoly mérföldkő az Andretti–Cadillac projektnél: a GM 2028-tól tényleges motorgyártóként, az amerikai istálló partnereként szállna be az F1-be.

Az Andretti Global és a Cadillac már januárban, még az FIA új csapatok számára kiírt pályázatának kezdete előtt bejelentette, hogy összefognak és közösen igyekeznek csatlakozni a Formula-1-es mezőnyhöz.

A Nemzetközi Automobil Szövetség ennek a projektnek adott egyedüliként zöld jelzést a jelentkezők közül, mindez azonban még nem jelenti azt, hogy Andrettiék valóban érkezhetnek is az F1-be, hiszen még a FOM-mal is meg kell állapodniuk – márpedig az FIA-val ellentétben Stefano Domenicaliék (a jelenlegi csapatokkal egyetértésben) a kezdetektől ellenzik a létszámbővítést.

andretti-cadillac_1



A General Motorshoz tartozó Cadillac részvételére a projektben sokan meggyőző érvként tekintettek, hiszen Andrettiék így az egyik legnagyobb amerikai gyártót hoznák magukkal a száguldó cirkuszba. Csakhogy a kétkedők szerint a GM szerepvállalása kimerülne abban, hogy egy másik márka hajtásláncára felkerülnek az ő matricáik.

Nos, ezeknek a kétkedő hangokra adott válaszként a Las Vegas-i Nagydíj előtti napokban a General Motors bejelentette, hogy 2028-tól bizony saját motorokat tervez gyártani az Andrettinek: hivatalosan is motorgyártóként regisztráltak az FIA-nál. A közleményből az is kiderül, hogy a korábbi bejelentéseknek megfelelően a Cadillac neve alatt fut majd az erőforrás, a prototípus technológia fejlesztése és tesztelése pedig már most folyamatban van.

Ez azt jelenti, hogy a GM tényleges motorgyártóként érkezhet meg az F1-be néhány év múlva – a Ferrari, a Mercedes, a Renault/Alpine, a Forddal összeálló Red Bull Powertrains, a „visszatérő” Honda és az újonnan beszálló Audi mellé.

f1-cadillac

„Izgatottak vagyunk, hogy az új Andretti Cadillac csapatot GM-erőforrás fogja hajtani” – mondta el Mark Reuss, a gyártó elnöke. „A komoly mérnöki és versenyzési tapasztalatunk révén biztosak vagyunk abban, hogy sikeres motort fogunk gyártani, és igazi gyári csapatként pozicionálhatjuk ezzel az Andretti Cadillacet.”

Értelemszerűen ez azt is jelenti, hogy mivel az Andretti a beadott pályázat értelmében 2025-től vagy 2026-tól érkezhet meg az F1-be, az első két vagy három évben még egy másik partner erőforrásait használnák. A Renault-val volt is előszerződésük, ám annak érvényesítési határideje az Alpine szerint nemrég lejárt – igaz, a szabályok értelmében így is biztos, hogy nem marad motor nélkül az Andretti.

 

Így gyakorol nyomást az Andretti és a GM az F1-re?

Mint arról már többször írtunk, a mostani tíz istálló és az F1 vezetése is csupán az új alakulat érkezését ellenzi, egy új motorgyártó beszállásának nem vetnének gátat. Emiatt felmerülhetett volna az is, hogy a General Motors akár egy már jelenlévő alakulattal összefogva érkezik meg motorgyártóként a sportba.

reuss-gm

Csakhogy Mark Reuss, a GM elnöke nemrége az AP hírügynökségnek kategorikusan kijelentette, hogy csakis az Andrettivel terveznek beszállni az F1-be: „A General Motors elkötelezett, hogy az Andretti partnereként versenyezzen az F1-ben. Az Andretti és a Cadillac együttműködése két egyedi entitást egyesít, amelyek egyaránt a versenyzésen alapszanak, és mindkettő komoly pedigrével rendelkezik az autósportban aratott sikereket illetően világszerte” – fogalmazott Reuss.

A mostani bejelentést lehet egyfajta nyomásgyakorlásként is értelmezni az F1-vezetés irányába – főleg azzal együtt, hogy a hírek szerint a GM vezető tisztségviselőket is küld a hétvégén a Las Vegas-i paddockba. Az üzenet egyértelmű: a General Motors tényleg komolyan gondolja a Formula-1-es szerepvállalást, tényleges motorgyártóként szállnának be a királykategóriába – de mindezt csak akkor teszik meg, ha az Andretti is zöld utat kap az F1-től.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: