Múlt hétfőn jelentette be az FIA, hogy a vizsgálataik után egyedüliként az Andretti Global pályázata kapta meg a zöld jelzést részükről a Formula-1-be vágyó új istállók közül. Mindez azonban még messze nem jelenti azt, hogy az amerikai alakulat garantáltan érkezhet is a rajtrácsra, hiszen a neheze még csak most jön számukra: a kereskedelmi jogok tulajdonosával, a FOM-mal is meg kell állapodniuk – márpedig ők ellenezték inkább (a jelenlegi csapatokkal együtt) a bővítést.
Az Andretti projektjének egyik eleme, hogy összefogtak a General Motorsszal és a Cadillackel, ám rövid távon a gyártó nem tervezett volna saját F1-es erőforrást. Mint azt már jóval a pályázat beadása előtt jelezték Andrettiék: a Renault lett volna eleinte a motorpartnerük a száguldó cirkuszban.
Csakhogy mint azt Bruno Famin, az Alpine ideiglenes csapatvezetője a Motorsport.com szaklapnak most elárulta: volt egy határidő a megállapodásuknak, amely azonban már lejárt, így most pillanatnyilag nincs motorpartneri megállapodása az F1-be vágyó amerikai gárdának.
„Volt egy előszerződésünk az Andrettivel, amely viszont lejárt, mert egy meghatározott határidő előtt kellett volna F1-es helyet kapniuk. Ez most azt jelenti, ha bármit akarunk Andrettivel, akkor egy teljes, formális szerződésről kell tárgyalnunk. Úgyhogy jelenleg egyáltalán nincs semmiféle kontraktusunk az Alpine-nal” – magyarázta Famin, aki azt is kijelentette, mi szükséges a tárgyalások esetleges újrakezdéséhez:
„Mindenki tudja, mi a helyzet. Szükségünk van valamire, és szükségünk van egy döntésre az F1 részéről, mielőtt újrakezdjük az Andrettivel.”
Sürget az idő
Az Alpine ideiglenes csapatfőnöke azt is elmagyarázta, hogy már csak azért is gyorsan kellene döntés a FOM oldaláról Andrettiék kapcsán (márpedig a hírek szerint ez akár 2024 elejéig is elhúzódhat…), mivel időbe telik, amíg elő tudják készíteni egy motorpartneri kapcsolathoz szükséges feltételeket.
„Nem csak az Andrettiről beszélek, de sokkal korábban megkezdjük az alkatrészekkel való ellátást a szezonra. Természetesen függően attól, hogy mi lesz a helyzet, néhány dolgot meg tudunk majd csinálni, néhány mást viszont nem. De egyelőre teljesen haszontalan erről beszélni, hiszen még a kiindulási pont sem létezik” – tette hozzá Famin.
Ha egyébként azt gondoljuk, hogy az esetleges hajtásláncszerződés okán legalább az Alpine támogatja az Andretti érkezését, tévedünk. Famin ugyanis elmondta, hogy ők nyitottak a motorpartnerségre, de elismételték azt, amit az F1 és a többi istálló is hangoztatni szokott: csak akkor támogatják egy 11. alakulat beszállását, ha az tényleg „valódi plusz értéket” ad hozzá a sporthoz, és nem hígítja fel a jelenlegi csapatok értékét.