Az FIA két hete jelentette be, hogy részükről zöld jelzést kapott az Andretti Global projektje a Formula-1-es csatlakozásra – igaz, ennek megvalósulásához még a kereskedelmi jogok tulajdonosával, a FOM-mal is meg kell majd állapodniuk, ami kezdetektől fogva a nehezebb diónak tűnt bármely pályázó istálló számára.
Az Andretti kapcsán a kezdetektől fogva ismert volt, hogy a Renault-t szemelték ki motorpartnerüknek. Csakhogy mint azt az Alpine ideiglenes csapatvezetője nemrég elárulta: bár ez valóban így volt, az amerikai gárdával kötött előszerződésük lejárt, és minden további egyeztetésre csak azok után kerülhet sor, ha az F1 rábólintott a csapat érkezésére.
Azaz egyelőre az Andretti motorbeszállító nélkül áll. Ám mint arra Mohammed ben Sulayem, a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke rámutatott: ez a szabályok értelmében biztosan nem maradhat így, hiszen ha nem sikerült egyetlen gyártóval sem megállapodnia az istállónak, akkor a legkevesebb partnerrel rendelkező motorszállító köteles ellátni hajtáslánccal a csapatot.
„A szabályok értelmében nem mondhatnak nemet nekik. Ha minden csapat nemet mond, az FIA-nak joga van ahhoz, hogy azt mondja, hogy vesszük a két legkevesebb motort szállító gyártót, és közülünk sorsolunk egyet. Ez nem titok, és biztos vagyok benne, hogy az Alpine vagy a Honda lesz az, és az egyikük fog nyerni, hiszen ez a szabály.”
Ben Sulayem nem véletlenül csak a Renault-t/Alpine-t és a 2026-ban az Aston Martin partnereként hivatalosan is „visszatérő” Hondát nevezte meg, az Audit pedig nem, ugyanis a német márka újonnan beszálló motorgyártóként nem tartozik a kötelezettek sorába. Van egyébként egy határidő is: a csatlakozási idényt megelőző év június 1-jéig kell jeleznie az Andrettinek a motorigényét.
Saját F1-es motort gyárthat a General Motors?
Az Andretti projektjének egyik alapköve a General Motorsszal és a hozzájuk tartozó Cadillackel való együttműködés. Ennek pontos technikai részletei nem ismertek, Ben Sulayem ugyanakkor „rendkívül optimista” annak kapcsán, hogy hosszabb távon az amerikai gyártó is saját motort indíthat a Formula-1-ben, amit egy újabb sikerként könyvelne el az Audi beszállása mellett.
„Ezt kérjük, és majd meglátjuk. De a motorokat nem négy-öt év megépíteni, az elején az Andrettinek meg kell állapodnia egy vagy két erőforrásról” – fogalmazott az FIA első embere.
A témáról a Pitwall este érkező adásában is beszéltünk!