A mai napon hivatalossá vált, amivel kapcsolatban azért már voltak jelek az elmúlt időszakban: Nyck de Vriestől elköszönt a Red Bull és az AlphaTauri, a helyére pedig már a soron következő Magyar Nagydíjtól kezdve Daniel Ricciardo ül be.
A történetnek két szála van: az egyik De Vries kudarca, a másik pedig Ricciardo visszatérése. Kezdjük De Vriesszel.
Ennél többet érdemelt, Marko vállalja a felelősséget?
Összesn tíz versenyt adott a hollandnak a Red Bull, ami még azzal együtt is durva, hogy Dr. Helmut Markóéktól megszokhattuk a hirtelen, akár szokatlan döntéseket: Danyiil Kvjat szezon közbeni lefokozása Max Verstappen kedvéért, a gyengén teljesítő Pierre Gasly év közbeni visszaléptetése Alexander Albon javára, stb. Ez viszont most mégsem illik igazán a képbe: az eredeti döntés ilyen korai felülírása egyértelműen Marko felelőssége, amit vállalnia kell.
Az a nyilatkozatokból már kiderült, hogy Franz Tost csapatfőnök Mick Schumachert szerette volna leigazolni, Christian Horner, a Red Bull vezére pedig szintén nem volt elragadtatva De Vriestől. A holland Markónak tetszett meg Monzában, amikor a Williamsszel parádésan mutatkozott be, majd De Vries Max Verstappen tanácsára és biztatására hívta fel a Red Bull juniorprogramjának irányítóját azzal, hogy milyen lehetőségekről lehet beszélni.
De Vries szolgálataiért több csapat is érdeklődött a hírek szerint, de Marko nagyon határozottan szerette volna őt leigazolni a Mercedes kötelékéből, a pilóta számára pedig jó döntésnek tűnt az, hogy az uralkodó istálló fiókcsapatában tanulhat, amely az utánpótlás képzésére szakosodott, és ahonnan megfelelő teljesítmény esetén vezethet út mondjuk Verstappen mellé egy győzelemre esélyes autóba.
Tost többször, több versenyző esetében elmondta, hogy egy junior számára három év az az időszak, ami szükséges az F1 megértéséhez, annak megszokásához, és ahhoz, hogy ki tudja hozni magából a maximumot. Tíz futam semmilyen szempontból nem megfelelő mérce, a helyszínek egy részén még nem is járt, az autó bizonyos esetekben konkrétan a mezőny legrosszabbjának tűnt, ráadásul egy újonc számára a legfontosabb a stabilitás, a nyugalom, a biztonság.
Nos, az AlphaTaurinál az év eddigi szakasza arról szólt, hogy vajon eladják-e az istállót, Tost lemondott a csapatfőnöki posztjáról, érkezik a teljesen új vezetés, új lesz a név, teljesen megváltozik minden. Finoman szólva sem ideális közeg ez egy elsőévesnek, akinek villámgyorsan meg kellene mutatnia, hogy érdemes rá számítani.
Így július közepén azt mondhatjuk, hogy ez nem volt igazi esély, egy újoncról nem derülhet ki fél szezon alatt, hogy mit tud, hogy milyen potenciál rejlik benne, minimum a teljes szezont végig kellett volna versenyeznie ahhoz, hogy mérleget vonhassunk, legyen ideje kijönni a hullámvölgyből, járhasson minden pályán, stb. Az, hogy az ezzel tökéletesen tisztában lévő Marko ezt sem várta meg, meglehetősen furcsa: most ugyanis nem látszik olyan indok a háttérben, ami vagy inkább aki elől mindenáron félre kell állítani a fiatalt, mint mondjuk annak idején Verstappen elől.
Amit pedig rögzíteni kell és ki kell mondani: Marko ezzel a döntésével a saját rossz ítélőképességét, elbaltázott, elhamarkodott igazolását emelte ki, illetve olyan kontextusba helyezte De Vries megszerzését, hogy az rossz döntésnek bizonyult, hiszen ha valakit fél év után kirúgnak, akkor az illetékes szerint nem volt jó döntés. Mást nem tehet ezért felelőssé, a nyilatkozatokból egyértelműen kiderül, hogy Tost és Horner sem értett vele egyet, ő a saját feje után ment, és keresztül vitte az akaratát azzal, hogy mindenképpen, feltétlenül De Vriesre van szüksége. Majd fél év után, anélkül hogy egyértelműen kiderült volna az, aminek ki kell derülnie, kihátrál a döntésből igazán komoly indok nélkül. Vagy megvan az indok?
Ricciardo jön, de mennyire?
Itt kell feltennünk azt a kérdést, hogy mi a Red Bull igazi terve Daniel Ricciardóval. Az ausztrálról azt kommunikálták télen és tavasszal, hogy a szimulátorban csak árnyéka önmagának, majd Horner nemrég már úgy nyilatkozott, hogy lassan ráismernek korábbi versenyzőjükre, aki kinyílt, sokat tesz hozzá a munkához, és kezdi visszanyerni a formáját. Azt már ő és Marko is elismerte, hogy erőfelmérő lesz a mostani Pirelli-teszt, amelyen Ricciardo vezetheti az autót, megnézik, hogy fizikálisan, mentálisan és vezetési tudás terén hol tart most Ricciardo.
Azt viszont egészen eddig kategorikusan tagadták, hogy Ricciardót bárki helyére be akarják ültetni, fokozatosan váltott át a kommunikáció arra, hogy meg kellene nézni, ki kellene próbálni, majd nagyon gyorsan meg is hozták ezt a döntést. Fent taglaltam, hogy miért nem logikus "csak úgy" kidobni De Vriest, ha nincs mögötte komolyabb szándék, így azt kell feltételeznem, hogy Ricciardóval komoly a szándék.
Ugyan miért lenne fontos már 2023-ban autóba ültetni, és az ő kedvéért, kipróbálásáért, formába hozásáért kirúgni egy szinte még "bejáratós" versenyzőt, ha nem az a végcél, hogy ő vezesse a Red Bullt? Mi értelme van az egyébként is óriási változásokon áteső, a mezőny végén szégyenkező AlphaTaurinál ilyen drasztikus, látványos lépést eszközölni, ha nem az a lényeg, hogy Ricciardóval komolyabb terveik vannak?
Persze lehet, hogy egyszerűen gazdasági és PR-okok állnak a háttérben, a padlón lévő istállóhoz kellett egy arc, egy név, aki kicsit megtolja a szekeret, aki hoz egy-két jobb eredményt, aki közönségkedvenc, aki miatt kicsit szerepelhet a hírekben az istálló, aki odaszegezi a figyelmet. Ez a tervezett és részben már bejelentett jelentős, nagy horderejű változások tükrében elképzelhető, de még mindig kicsit karcsú...
A következő hetek nyilatkozatai adhatják meg arra a választ, hogy mi a terv. Sergio Perez botrányos, mindent alulmúló formája kétségtelenül felveti azokat a kérdéseket, hogy vajon meddig tűri ezt a Red Bull vezetősége. Marko elmondta, hogy a mexikói a szétesése ellenére nem okoz kárt, mert Verstappen a bajnok, és a konstruktőri cím is megvan, ráadásul maga Perez még mindig második a pontversenyben. De a Brit Nagydíj hétvégéjén már hozzátette, hogy nemcsak nincs ok lecserélni, hanem jelen pillanatban nincs is kire.
Jelen pillanatban. De ha Ricciardo teljesít egy jó félszezont az AlphaTaurinál és bejelentkezik a pozícióra?
Verstappen ezt szeretné
Nem nagyon lehet kétségünk afelől, hogy a Red Bullnál óriási befolyással bíró címvédő mi mellett kardoskodik. Perezzel finoman szólva sincs jó viszonyban tavaly óta, a minap is erősen odaszólt neki idén már nem először és nem másodszor, miközben Ricciardóval régóta jó a kapcsolata, és árulkodó volt, hogy Silverstone-ban dicsérte az ausztrált. Külön kiemelte, hogy szakmailag is nagyra tartja, és azt is, hogy emberileg milyen jóban vannak, mennyi mindenről tudnak beszélni, Ricciardo segít neki, stb.
Márpedig ha Verstappen határozottan amellett kampányol, hogy Ricciardo legyen a csapattársa Perez helyett, akkor a Red Bullnak csak az indok kell ahhoz, hogy ezt megléphesse. Amennyiben Ricciardo jól teljesít az AlphaTaurinál, Perez pedig továbbra is ezen a borzasztó szinten teljesít, akkor teljesen védhető lenne év végén a pilótacsere.
Tegyük hozzá, hogy a Red Bull ezt még mindig kategorikusan tagadja, Pereznek 2024 végéig szól a szerződése, Ricciardo pedig úgy fogalmazott pár nappal ezelőtt, hogy szívesen beül az AlphaTauriba, de csak akkor, ha legkésőbb 2025-re megígérik neki a Red Bull-ülést. Hogy ne kelljen sok pénzt kifizetni Perez szerződése miatt, akár meg is várhatják a 2025-öt. De akkor mire ez a nagy sietség Ricciardo gyorsított beültetésével és De Vries igazából indokolatlan (a teljesítménye harmatos volt, de egyszerűen érthetetlenül túl gyors az egész lefolyása), extra gyors kirúgásával?
Persze még nem dőlt el semmi. Ricciardo még felsülhet az AlphaTaurinál, kikaphat Tsunodától, Perez pedig rendezheti a gondolatait, összekaphatja magát mentálisan, és akár a nyári szünet után is kijöhet a gödörből, visszatalálhat a szezon eleji formájához, és akkor aligha lesz miről beszélni. De hogy a Red Bull nem véletlenül húz ilyen időzítéssel (két futammal a szünet előtt... miért nem a szünet után? Sietnek valamiért...) ilyen merész lépéseket, az teljesen biztos.