A 2022-es technikai szabályváltozások elsődleges célja az volt, hogy könnyebbé váljon az autók követése és ezáltal az előzés a Formula-1-ben. A tavalyi adatok azt támasztották alá, hogy a szabályalkotók nagyjából sikerrel jártak, a szívóhatású autóknak is köszönhetően a Pirelli mérései szerint csaknem harmadával nőtt az előzések száma.
Idén azonban fordulni látszik a tendencia, s a pilóták is egyre többször teszik szóvá, hogy újra nehezebbé váltak a manőverek: különösen a kissé eseménytelenre sikerült Azerbajdzsáni Nagydíj után került elő a téma. Ez a trend viszont több okra vezethető vissza – ezeket vesszük sorra az F1-es mezőny visszajelzései alapján.
Nem segített a 2023-as szabályváltozás – de a fejlesztések sem
A 2023-as szezonra csak kisebb mértékben nyúltak hozzá a technikai előírásokhoz, ám úgy fest, hogy az elsődleges még a pattogás kiküszöbölésére hozott intézkedés, miszerint megemelték a padlólemezek szélét, negatív hatással bírt a követhetsőgére. Legalábbis így látja például Kevin Magnussen: „Még így is könnyebb egymást követni, mint 2021-ben, de kezd rosszabbá válni a helyzet, mert az idei padlólemez-változtatások nem segítettek” – fogalmazott a dán.
A Haas pilótája hozzátette: a csapatok fejlesztései is abba az irányba viszik az autókat, hogy egyre kevésbé vannak tekintettel az eredeti célkitűzésre. Mindkét megállapítással egyetértett a GPDA-t irányító George Russell is:
„Úgy vélem, igen. Nem tudom pontosan, miért van ez” – felelte a padlólemezt érintő módosításokra irányuló kérdés kapcsán a Mercedes versenyzője. „Az F1 nyilván azért alkotta meg ezeket a szabályokat, hogy segítsék egymás követését és az előzéseket, de amióta ezeket bevezették, minden egyes csapat természetesen a fejlesztéseivel eltávolodott az eredeti elképzelésektől. Magyarán minden autó másképp néz ki most, mint azt 18 hónapja vagy két éve szerették volna. Szerintem lassanként egyre nehezebbé válik az előzés is – azért is, mert ezekkel az autókkal nem olyan jelentős a szélárnyék.”
Rövidebb DRS-zónák
Bakuban az is előkerült témaként, hogy a pilóták visszajelzése ellenére – sőt, igazából a megkérdezésük nélkül – rövidítenek idén a DRS-aktiválási zónákon, ahogy azt például a most hétvégi Miami Nagydíjon is láthatjuk. Lance Stroll ugyan rámutatott, hogy pályafüggő is, mennyire működnek a DRS-zónák, de Guanyu Zhou szerint valóban megnehezíti az életüket, ha rövidítik őket:
„Úgy gondolom, szükségünk van az extra DRS-zónákra, hogy közelről követhessük egymást. A legtöbb verseny eddig DRS-vonatozásból állt, különösen nekünk, ahogy próbálunk visszazárkózni a mezőny, de ha valaki nem hibázik nagyot – ami egyre ritkább –, akkor ez szinte lehetetlen.”
Noha a Red Bull egyik fő titka idén az elképesztő DRS-hatékonyság, így az azeri versenyen is könnyedén hámozták át magukat Charles Leclerc-en, Max Verstappen is érzékeli a negatív trnedeket: „Jobban örülnék neki persze, ha DRS nélkül tudnánk versenyezni, de ez nem lehetséges. Ha egy autó gyorsabb, amikor például hátulról kell keresztülvágnod a mezőnyön, akkor nem számít, milyen hosszú a zóna, úgyis elkapod az előtted lévőt. De ha egy-két tizeden belüli a tempókülönbség, és bekerülsz egy DRS-vonatba, akkor esélytelen, ahogy azt szerintem Bakuban is láthattuk.”
A Ferrarit erősítő Carlos Sainz megjegyezte, hogy aligha lesz konszenzus a versenyzők között abban, hogy mi az ideális hossz az egyes DRS-zónák esetén, hiszen a saját autóik karakterisztikáját is figyelembe véve fognak megnyilvánulni ennek kapcsán, de a ferraris szerint az F1 szempontjából az lenne a minimum, hogy legalább nem rövidítik a hátsó szárny nyitására használható szakaszokat.
Alig kopnak a gumik
Az Alpine-nál versenyző Esteban Ocon – aki szinte a teljes bakui távot egy szett kemény abroncson teljesítette – arra is felhívta a figyelmet, hogy a bahreini évadnyitót leszámítva sehol sem szembesültek jelentős gumikopással. Márpedig így nem alakulnak ki nagy különbségek a mezőnyben:
„Lement három futam érdemi gumikopás nélkül, ami nehezíti az előzéseket. Szerintem Bahreinben sokkal több előzést láthattunk, mint a legutóbbi három nagydíjon. Nem volt gumikopás Dzsiddában, Ausztráliában és Bakuban sem. Meglátjuk, itt mi lesz a helyzet az új aszfalttal, de úgy gondolom, amint jobban kopnak az abroncsok, több csata lesz a pályán.”
Túl nehezek az F1-es autók
A regnáló világbajnok, Verstappen még egy szempontot bedobott nemrég: szerinte ugyanis a jelenlegi Formula-1-es versenygépek súlya is a szó szoros értelemben véve nehezítő tényező:
„Ezek az autók valószínűleg túlságosan is nehezek. Túl merevek is, így nem tudod a rázókövet kihasználni, hogy egy másik ívet találj. Mindenki többé-kevésbé ugyanazokat az íveket használja manapság az autók működése és a felfüggesztés merevsége miatt. És ahogy egyre több leszorítóerőt találnak a csapatok, vélhetően úgy válik egyre nehezebbé a követés is.”
Abban egyébként az összes pilóta egyetértett, élükön Sainzcal és Russell-lel, hogy szeretnék, ha az FIA jobban bevonná őket a döntési folyamatokba, kikérnék a véleményüket – elvégre ők azok, akiknek az autót vezetve a legkézzelfoghatóbb visszajelzései lehetnek a változásokról.