DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 18. hétfő
Formula+

Ez így nem mehet tovább – sem Marquez, sem a sprint

Marquez enyhén megúszta portugáliai manőverét, amely nem önmagában volt igazán súlyos, miközben az új formátum miatt (is) hárman lesérültek.

Vasárnap kora délutánig úgy tűnt, a sprintformátum bemutatkozása és a sérüléscunami – valamint a kettő közötti összefüggés – jelenti majd a fő beszédtémát a MotoGP évadnyitó Portugál Nagydíja után. Aztán jött a futam harmadik köre és Marc Marquez, aki néhány pillanat leforgása alatt nekikoccant Jorge Martinnak és kiütötte a versenyből a hazai hős Miguel Oliveirát. A sors furcsa fintora, hogy bár mindhárman megsérültek az incidensben, végül a balesetet okozó spanyol járt a legrosszabbul, ugyanis kézműtétje után kénytelen kihagyni a hétvégi Argentin GP-t.

 

Marquez a történtekért dupla hosszúkörös büntetést kapott Termasra – igen, nem elírás, a The Race utánajárt: valóban konkrétan az argentin versenyt jelölték meg a szankció letöltésére a stewardok, így a nyolcszoros világbajnok távolmaradásával az ítélet gyakorlatilag semmissé vált (bár azért még nem tartanám kizártnak, hogy ezen változtatnak). Ez önmagában megérne egy misét, de sokkal érdekesebb kérdés, hogy vajon megfelelő volt-e Marquez büntetése.

Maga a spanyol elmondta, hogy még csak nem is előzni próbálta előtte haladó két ellenfelét. „Nem is állt szándékomban megelőzni Martint, főleg nem Oliveirát. Viszont blokkolt az első kerekem, mivel a kemény keveréket választottam és talán még nem állt készen, a szél miatt hűvösebb volt. Amikor viszont felengedtem emiatt a féket, a motor befelé mozdult. Martint el tudtam kerülni [valójában a pramacost is érintette – a szerk.], Oliveirát viszont nem. Szerencsére rendben van, ez megnyugtat. Ma nagyot hibáztam, és csak elnézést tudok kérni Oliveirától és a portugál szurkolóktól” – fogalmazott a The Race által idézett repsolos, aki hozzátette: elfogadja a büntetést.

motogp-1-marquez-portimao



Kétségtelen, hogy Marquez természetesen nem szándékosan okozott balesetet, még csak nem is amiatt, mert merész előzési kísérletre vállalkozott volna – ahogy például azt csapattársa, Joan Mir tette a szombati sprinten, aminek viszont ő itta meg igazán a levét, hiszen ő esett el a Fabio Quartararóval történt koccanás következtében. Viszont az belejátszott, hogy a Honda haloványabb teljesítménye miatt kénytelen volt ismét a határokat feszegetni és megpróbálni a lehető legkésőbb fékezni.

Marquez manővere önmagában nem feltétlenül lett volna annyira súlyos, hogy sokan keményebb büntetésért kiáltsanak – ahogy tette azt például a rendre szókimondó Aleix Espargaro, aki szerint a minimum az egyversenyes eltiltás lett volna a 30 éves versenyző számára. A gond az, hogy Marqueznél nem először történik meg, hogy így vagy úgy, de átlépi a határokat.

Erre maga Martin is rámutatott: „Nem ez az első alkalom, hogy tönkreteszi a futamomat. Nem tudom, talán a jövőben sikerül elkerülnie engem vagy legalább a versenyirányítás tesz valamit. Mivel én még soha nem tettem tönkre a versenyét, pláne nem okoztam neki sérülést. Nála ez viszont már a második alkalom, remélem, javulni fog. Láttam, hogy már az első körben is túlságosan lelkes volt, mert elment a motorja eleje, nekem pedig az első helyen haladva bele kellett állítanom, hogy ne essünk el, de így is kicsit összeértünk. Másodjára pedig nagy ütést kaptam, zsinórban másodszor volt túl buzgó. Nem tudom… Ha mennek előtted, meg kell értened, hogy vannak előtted és annak megfelelően megválasztani a féktávot. Nyilván nem fékezhetsz úgy, mintha egyedül lennél.”

motogp-3-marquez-rossi-2018

Az emlékezetes 2018-as ütközés Rossival Termasban

 

Martin szavai jogosak: a 2021-es silverstone-i futamon már ütköztek, ami mindkettejük bukásához vezetett. De Marquez esetén az egész pályafutásából találhatunk olyan alkalmakat, amikor az agresszivitása felülírta a tehetségét – hogy Casey Stoner ikonikus megjegyzését kicsit átszabjuk. A Moto2-ben volt, hogy komoly büntetést is akasztottak a nyakába ilyenért, míg a MotoGP-ből talán a 2018-as termasi ámokfutás juthat elsőként az eszünkbe – naná, hogy a végén épp Valentino Rossi látta leginkább a kárát annak. Tavaly Aragonban, a visszatérése utáni első nagydíjon is rögtön két ütközésben érintett volt az első körben, de azért az igazságosság jegyében érdemes megjegyezni, hogy ott igazából egyikről sem tehetett: Quartararo a megbicsakló motorjába ment bele, míg Takaaki Nakagaminak az emiatt beragadó yamahás elem miatt „húzta neki” a motort.

Mindenesetre Marquez hajlamos rá, hogy kicsit forrófejűen álljon a versenyzéshez, s úgy fest, ezt még 30 évesen sem tudta teljesen levetkőzni magáról. A trendek miatt lett volna szükséges, hogy egy komolyabb büntetéssel próbálják meg kissé lehiggasztani a hondást – bár ahogy azt Martin is megjegyezte: ő Marc Marquez, neki a habitusában van az agresszív versenyzési stílus.

Maga a büntetés önmagában sem feltétlenül következetes mértékű. Bár tény, hogy ahogy azt Marquez elmondta: a csütörtöki versenyzői megbeszélésén épp szóba került, hogy az ilyen megmozdulásért dupla hosszúkör jár. „Ha előzés közben veszélyes helyzetet idézel elő és egy másik motoros emiatt bukik, az első alkalommal ez hosszúkörös büntetés, másodszor talán bokszutcai start, harmadszor pedig áthajtásos büntetés. Szóval a szabályok értelmében ez dupla hosszúkörös büntetés volt. De ha a szabályok súlyosabb büntetést írnának elő, azt is elfogadnám, mert én hibáztam” – fogalmazott a spanyol. Bár érdemes lehetne azon is elgondolkodni, hogy a mostani eset az elsőnek minősült-e nála…

motogp-2-marquez-portimao

Marquez egyből odasietett Oliveirához, később a csapatától is elnézést kért

 

Viszont épp néhány órával korábban, a Moto3-asoknál osztottak ki szintén egy dupla hosszúkörös büntetést Ivan Ortolának, aki David Alonsóval ért össze az 1-es kanyarban – márpedig a két incidens aligha esik egy súlycsoportba, még ha a végeredmény tulajdonképpen ugyanaz is lett: az egyik (a vétlen) versenyző bukott.

Az is igaz persze, hogy az egész incidens nem kavart volna ekkora vihart, ha nem épp Marquez lett volna a kiváltója: a mezőny legsikeresebb, ugyanakkor a Rossi-botrány okán legmegosztóbb versenyzője. Viszont épp amiatt, mert időről időre ő az, aki belekeveredik hasonló esetekbe, lett volna szükség egy komolyabb büntetésre. Marqueznek pedig magának is el kell gondolkodnia a hozzáállásán: egyelőre nem úgy tűnik, hogy az elmúlt bő két év kálváriája sokkal megfontoltabbá tette volna a pályán – ráadásul egy versenyen nem is csak a saját, hanem a társai testi épségét is veszélyezteti a forrófejűségéből adódó hibáival.

 

Sprint: kellett ez nekünk?

Nem mehetünk el ugyanakkor szó nélkül amellett sem, hogy nem ez volt a portimaói hétvége egyetlen vitatott megmozdulása. Marquezzel együtt összesen három versenyző (!) szedett össze olyan sérüléseket a királykategóriában, amely miatt nem tud rajthoz állni a következő nagydíjon. Pol Espargaro még pénteken bukott a második edzésen, amely után tüdőzúzódást, állkapocstörést és csigolyasérülést szenvedett, szombaton pedig Luca Marini elcsúszása során vitte magával Enea Bastianinit is, akinél pedig lapockatörést diagnosztizáltak.

motogp-4-bastianini-portimao

Bár a legtöbb versenyző abban egyetértett, hogy Espargaro esetében a sérülés súlyosságába belejátszott a portimaói aszfaltcsík veszélyessége is – a sóderágyban található kavicsok méretét nem először teszik szóvá, de kiemelendő, hogy az incidens helyszínén nem volt air fence a gumifal előtt, csak egy reklámtábla, ami kevésbé tompította a Gas Gas Tech3 motorosának becsapódását –, összességében a trend az ijesztő: a legelső hétvégén három motoros dőlt ki, s további két versenyző (Martin és Oliveira) sérült meg enyhébben.

Több motoros is felemelte a hangját a sprint után: Quartararo szerint csak idő kérdése, hogy egy nagyobb baleset történjen, a rövidebb táv miatt ugyanis a mezőny még a megszokottnál is hevesebben versenyez. Ez kétségtelenül így van: 12 kör sokkal kevésbé elegendő egy esetleges hiba korrigálására, mint a vasárnapi 25. A 2021-es világbajnok fel is vetette, hogy célszerűbb lenne, ha inkább szombaton is teljes távot futnának: ez megterhelőbb lenne fizikailag a versenyzőknek, de kisebb kockázatot rejtene magában a Yamaha versenyzője szerint.

Ezt az érvelést azonban nem osztotta mindenki: a hétvégén duplázó címvédő Francesco Bagnaia és Marquez sem látott semmi kirívót a sprintben, egyúttal jelezték, hogy a két teljes futam már túl sok lenne. Aleix Espargaro viszont Quartararo álláspontját osztotta, egyúttal arra is rámutatott, hogy a versenyzői hozzáálláson is változtatni kell, mivel „négyen kórházba kerültek az első hétvégén, ez nem mehet így tovább”.

motogp-6-portimao-sprint

A probléma gyökere egyébként inkább ez lehet, semmint konkrétan a sprintformátum. Vagy legalábbis nem önmagában a sprint a gond. Az már sokkal inkább, hogy a jelenlegi lebonyolítás mellett gyakorlatilag az első perctől kezdve folyamatosan a határon kell motorozniuk a versenyzőknek: a pénteki két edzés dönt a Q2-be jutásról, amelyet szombaton követ a minden eddiginél kiélezett kvalifikáció, majd jön a sprint, vasárnap pedig a „nagy” verseny. Ez nem is feltétlenül fizikailag, sokkal inkább mentálisan jóval nagyobb megterhelés, mint akár volt tíz évvel ezelőtt, amikor a szabadedzéseknek még nem volt konkrét tétje és a mezőnyben is nagyobbak voltak a különbségek.

Ha pedig ehhez hozzávesszük, hogy rekordhosszúságú, 21 fordulós lesz a 2023-as évad, az végképp az eddiginél sokkal nagyobb nyomást jelent. Vagy a 21 futam működhetne, vagy a sprintformátum – a kettő együtt már tényleg túl sok.

Amit viszont nem lehet eltagadni, hogy bizony nézői szempontból működött a sprint – sokkal jobban, mint a Formula-1-es változata. Míg az F1-ben gyakran az az érzése támadt az embernek, hogy épp akkor ért véget a rövidfutam, amikor az a stratégiák révén izgalmassá válhatott volna, ráadásul nem egyszer inkább helyrepofozta az időmérő által felkavart sorrendet vasárnapra, addig a MotoGP-ben tényleg hozzáadott értéket jelentett a szurkolóknak: plusz egy (fél) verseny, tele az átlagosnál is több akcióval, amely ráadásul nem tette tönkre a fő attrakció élvezeti értékét sem. Azt viszont feltétlenül mérlegelni kell, hogy ez a szempont felülírja-e a versenyzők túlterheltsége és testi épsége miatti aggodalmakat.

motogp-5-quartararo

A probléma kapcsán amúgy ismét előjött témaként, hogy a MotoGP-seknek szüksége lenne egy a GPDA-hez hasonló versenyzői szövetségre. Ahogy ugyanis arra Quartararo és Alex Marquez is utalt a hétvégén: hiába lenne véleményük akár a sprint kapcsán, egyszerűen nincs semmibe beleszólásuk, a Biztonsági Tanács pénteki ülései – amelyen ráadásul nem is kötelező a részvétel, így sokan sokszor kihagyják őket – ehhez kevesek. Emlékezhetünk: tavaly a sprint bejelentése is a motorosok véleményének kikérése nélkül történt, annak bevezetéséről a sajtóból értesültek először, ami azért mégis csak nonszensz, elvégre ők viszik vásárra a bőrüket.

A Portugál Nagydíj történései után alighanem valóban közelebb kerülhet a mezőny az egységes állásponthoz ennek kapcsán – még ha amúgy a konkrét témákat illetően nézeteltérések is akadnak közöttük. Az F1-ben láthatjuk, hogy működőképes és hatása is van a GPDA-nek: itt az ideje, hogy a MotoGP-sek is fellépjenek a saját érdekeiket képviselve.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: