DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 30. szerda
Motor

„Mint a dzsungelben, nagy baleset fog történni” – kiakadtak a MotoGP-sek a sprint után

Fabio Quartararóék szerint túlságosan is őrült volt az első sprintverseny: a yamahás világbajnok szerint csak idő kérdése, hogy történjen egy nagy baleset.

Izgalmas és eseménydús futamot hozott a MotoGP történetének első sprintje Portimaóban, amelyet a címvédő Francesco Bagnaia nyert meg. A szombati féltávú versenyen azonban több ütközés is történt: a legjelentősebb Luca Marini és Enea Bastianini között történt, amikor előbbi elcsúszott és vitte magával gyári ducatis márkatársát is.

Ráadásul Bastianini nem is úszta meg sérülés nélkül: eltörte a jobb lapockáját, amely miatt nem is csak a vasárnapi nagydíjat, hanem a jövő hétvégi Argentin GP-t is kénytelen lesz kihagyni (ez amúgy két napon belül a második sérüléssel járó baleset volt a Portugál Nagydíjon, hiszen pénteken Pol Espargaro bukott és szenvedett tüdőzúzódást, állkapocstörést és csigolyasérülést).

motogp-bastianini-ducati-portimao-bukas



A sprint után több versenyző is kritizálta az újítást, a leghangosabban talán Fabio Quartararo, aki maga is érintett volt egy koccanásban, amikor Joan Mir ment neki – csak ott épp a spanyol esett el. A 2021-es világbajnok nem kertelt: szerinte csak idő kérdése, hogy nagy balesetet lássunk a szombati rövid versenyen.

„Nem, egyáltalán nem” – felelte arra a kérdésre a yamahás, hogy tetszett-e neki az új formátum. „És egy nagy baleset fog történni. Hamarosan. Mintha egy dzsungelben lettünk volna. Nem autókban ülünk: ha ott összeérünk, az végső soron nem probléma. Lehetsz agresszív. Ma nem volt vészes a helyzet, csak Marini és Bastianini bukott, de a jövőben biztosan több bukás lesz.”

 

„Veszélyes, őrület”

Az említett Bastianini-balesetben érintett Marini is hasonló gondolatokat fogalmazott meg, mint a 2021-es világbajnok: „Mindenki sietett és kapkodott ezen a versenyen. Mindenki próbált megelőzni, én is próbáltam előzni egy másik versenyzőt, összeértünk… ez kezd kissé veszélyessé válni. De ilyen a formátum, idén ezt kell csinálnunk. Szerintem mindenki elég okos ahhoz, hogy a jövőben jók legyenek a sprintek.”

motogp-sprint-rajt

A rendre kritikus hangnemet megütő Aleix Espargaro igyekezett visszafogottan tálalni az álláspontját: „Nem igazán örültem annak, amit ma a pályán láttam. Remélem, mindenki élvezi, a promóter ezt akarja. Örülök, ha mindenki élvezte otthon” – jegyezte meg az Aprilia motorosa, aki így folytatta, miután értesült Bastianini sérüléséről:

„Nem akarok erről beszélni, rendben? Majd fogok beszélni. De ez volt az első sprintverseny, meglátjuk, változik-e a dinamika vagy sem. Ha az emberek élvezték otthon, az szuper, örülök neki, de motorosként egyáltalán nem élveztem. Rengeteg volt a feszültség. Öt esést láttam magam előtt. Őrület volt. Alex Marquez hozzáért Maverickhez. Nem tudom. Én is majdnem eltaláltam Bastianini motorjának egy darabját. Mindenki a határon ment.”

 

Inkább két nagydíjfutam hétvégenként?

A The Race által idézett Quartararo egy alternatív megoldással is előállt, ha a Dorna mindenképp szeretne szombaton is versenyt rendezni: „12 körről beszélünk. 12 körről, szóval legyen inkább két 25 körös futam. Fizikailag kemény lenne, de 25 körrel több időd van. Most a sprinten ha veszítesz három helyet, bajban vagy. Olyan volt, mintha az első kör lett volna az utolsó.”

motogp-bagnaia-marquez-martin-sprint

Aleix Espargaro szerint is biztonságosabb opció lenne két teljes távú futamot rendezni. A lehetőséggel azonban nem mindenki értett egyet a mezőnyből, a pole-t szerző és a sprinten harmadik Marc Marquez például ellenzi az elképzelést: „Lehetetlen két teljes versenytávú futamot teljesíteni! Nem értek egyet. Előbb látni akarom, hogyan alakul ez más helyszíneken, mielőtt véleményt mondok a lebonyolításról. De tény, hogy nagy terhelést jelent, különösen a péntek, hiszen már az is számít a Q2-be jutás szempontjából.”

A sprint győztese, Bagnaia sem támogatja a dupla nagydíj ötletét: „A Superbike-ban meg tudják csinálni, mert kevesebb a körszám és puhábbak a motorok. De nekünk ez nagy terhelés, ráadásul a Q2-ben is nagyon oda kell tennünk magukat, hogy elöl maradjunk, plusz már előtte nap is van egy egyórás edzésünk, amelynek az utolsó 20-25 percét szintén meg kell nyomnunk. Az egyetlen változtatás, hogy esetleg hasonló rendszer legyen, mint a Formula-1-ben a Q1-Q2-Q3-as lebonyolítással. De túl sok lenne még egy hosszú futam.”

motogp-quartararo

Nincs hatalmuk a MotoGP-versenyzőknek

A MotoGP-mezőny tagjai már pénteken is felemelték a szavukat egy másik biztonságot érintő témában: Espargaro említett balesete után többen a portimaói pálya veszélyességét kritizálták részben a sóderágy kavicsainak mérete, részben az incidens helyszínén hiányzó air fence miatt. Quartararo ugyanakkor úgy érzi, hiába szólalnak fel akár emiatt, akár a sprint ügyében, nemigen veszik figyelembe a véleményüket (ahogy egyébként tavaly a sprint bevezetéséről is a sajtóból értesültek először a versenyzők):

„Nincs hatalmunk. Ki dönt? Sok mindent csinálunk, de mindig akkor változtatunk, ha már történt valami. Szóval nincs igazán értelme beszélni. Végső soron mindenki számára egyforma a helyzet. Nem tudom, hogy ez rendben van-e. Nem akarok panaszkodni, de végső soron ez biztonsági kérdés. Nincs gond az összeéréssel az utolsó körökben. Alex Marquezzel három-négyszer koccantunk, de ez oké, ilyen a versenyzés. Viszont az első körök is őrültté váltak. Olyan motorokon ülünk, amelyek néha úgy reagálnak, hogy nem tudod irányítani őket. Ezt gondolom, de nem akarok jobban belemenni.”

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: