Egy motorhiba miatti kieséssel bukott valószínűsíthető dobogó, valamint egy megmentett negyedik hely: ez a Ferrari mérlege a múlt vasárnapi szezonnyitó Formula-1-es Bahreini Nagydíjról – amelyet tavaly kettős győzelemmel zárt a csapat. A futam után azt írtuk, hogy a Scuderia rosszabbul áll jelenleg, mint ahogy a 2022-es idényt befejezte – teljes joggal, hiszen az előző évi problémáikat nemhogy nem oldották meg, szemlátomást inkább csak súlyosbodtak az SF-23-assal.
Ugyanakkor nem eszik olyan forrón a kását: eddig egyetlen helyszínen láthattuk a Ferrarit és a mezőny többi autóját egyaránt, amiből messzemenő következtetéseket nehéz levonni a szezon egészére nézve. Ráadásul mint arra a The Race elemzése is rámutat: valószínűleg Bahrein még fel is nagyította a maranellóiak meglévő problémáit.
Mindenekelőtt természetesen az extrém gumikopásról van szó, mivel a megbízhatóság nem igazán (vagy csak minimális mértékben) pályafüggő, az abroncsok menedzselhetősége viszont nagyon is. Márpedig a szahíri pálya híres arról, hogy az aszfaltja az egyik legkíméletlenebb a gumikkal az egész F1-es versenynaptárban, ez pedig különösen rosszul jött a Ferrarinak.
Kétségtelen ugyanis, hogy a maranellóiak 2023-as versenygépe ugyanúgy falja az abroncsokat, mint az elődje: ez már a teszten is látszott, s a futamon is egyértelművé vált, hogy ezen a téren határozottan lemaradásban vannak a Red Bullhoz és az élmezőnybe határozottan betörő Aston Martinhoz képest is. A gumikopás mértékét azonban nagyban befolyásolhatták a bahreini pálya sajátosságai is, azaz elképzelhető, hogy egy más, kíméletesebb pályafelületű helyszínen – mint például a soron következő Dzsiddában – korántsem lesz ennyire drámai a helyzet. Ráadásul Bahrein különösen a hátsó tengelyre jelent terhelést, ilyen tekintetben is hátrányba hozhatta a helyszín a beállításokkal is némileg küzdő csapatot.
Alapból nem lassú a Ferrari – de nem is annyira gyors
A Ferrari számára bizakodásra adhat okot, hogy a nyers tempója nem tűnt annyira rossznak Bahreinben, mint amit a végeredmény sugall. Ahogy arra az új csapatfőnök, Frederic Vasseur is rávilágított: az időmérőn a vártnál közelebb voltak a Red Bullhoz, s egyértelműen a második erőnek tűntek, s a futamon is csak amiatt nőtt meg jelentősebben a lemaradásuk Max Verstappennel szemben, mert a bikák a jobb gumikezelésük révén a második etapra is fel tudták a lágy keverékű Pirellit, ellentétben velük.
A kvalifikációs szereplés arra utalhat, hogy abban nem rossz a Ferrari, hogy hamar üzemi hőmérsékletre tudja melegíteni a gumikat (ez rövid távon előny, hosszú távon – mint azt láthatjuk is – azonban hátrányt jelenthet). Ami rossz hír viszont a vörösöknek, hogy 2022-ben vagy legalábbis annak első felében ezen a téren még egyértelműen előnyben is voltak a Red Bull-lal szemben, most azonban legfeljebb annyit mondhatnak el magukról, hogy relatíve közel tudtak kerülni Verstappenékhez – igaz, akár még szorosabb is lehetett volna közöttük a meccs, ha a Ferrari nem dönt úgy, hogy taktikai okokból Charles Leclerc-t nem küldi a Q3 legvégén egy másik próbálkozásra.
Ami sokat segíthet Dzsiddában
A kíméletesebb aszfalt és a pálya eltérő karakterisztikája révén lehet, hogy az időmérőn ugyan nem tudnak majd közelebb kerülni a Red Bullhoz Dzsiddában, cserébe viszont a versenyen jobb lehet a gumikopásuk. Ami pedig szintén jól jöhet a tempós egyenesekkel tűzdelt szaúd-arábiai helyszínen, hogy ott kamatoztatni tudják majd az egyetlen területet, amelyben érezhetően előreléptek 2022-höz képest: a végsebességet.
A Ferrari tavaly ezen a téren rendre hátrányban volt az energiaitalosokhoz képest, így az SF-23-as tervezésénél figyeltek rá, hogy kisebb légellenállása legyen az autónak. Az adatok alapján ez sikerült: jelentősen javult a Scuderia végsebessége, s a Q3-as összevetésekből is az látszott, hogy Leclerc az egyenesben gyorsabb volt Verstappennél. Dzsiddában ez különösen előny lehet a hosszú, DRS-zónával tuningolt egyenes szakaszokon – igaz, mindezt csak akkor tudják kihasználni Leclerc-ék, ha alapból is megfelelő lesz a tempójuk, s a gumikat is jobban tudják menedzselni, mint egy hete.
Bahrein pofont jelentett a Ferrari számára, de a Szaúd-arábiai Nagydíj után kaphatunk tisztább képet arról, hogy hol is áll valójában az olasz istálló. Persze a realitás az, hogy a Red Bullt nem érhetik utol, a szezonnyitón szenzációt okozó Aston Martinhoz képest azonban elképzelhető, hogy jobban mutat majd a helyzetük, mint múlt vasárnap hihettük.