DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. június 17. hétfő
Formula+

Akadémisták – A kisbikák

A Red Bull-családba az elmúlt években többször is kívülről kellett F1-es versenyzőt hozni – vajon a mostani juniorok megtörhetik ezt a trendet?

A Red Bull juniorprogramja sokáig abszolút etalonnak számított a versenyzői akadémiák között, de az RB Junior Team nimbusza erősen kezd megkopni. Miközben 2009 és 2017 között a Toro Rosso kizárólag a juniorcsapatból, a nagycsapat pedig kizárólag a Toro Rossóból szerződtetett pilótát, azóta utóbbi Sergio Perezt kívülről volt kénytelen leigazolni, s előbbi is csak három ifjú reménységnek, Pierre Gaslynak, Alexander Albonnak és Yuki Tsunodának adott ülést – miközben a régesrég elküldött Brendon Hartleyt és az épp Gasly miatt kirúgott Danyiil Kvjatot visszahívták egy-egy fiatal beültetése helyett, legutóbb pedig Nyck de Vriest szerződtették le „külsősként”.

lawson-2023 



Mindennek fényében aligha meglepő, hogy az immár AlphaTauri néven ismert csapat jövőjével kapcsolatban egyre több a kérdőjel, de ezúttal nem ezzel foglalkozunk, hanem áttekintjük a Red Bull Junior Team tucatnyi ifjú tehetségét. A legmagasabban jegyzett versenyző jelenleg alighanem Liam Lawson közülük: a 21-et nemrég betöltő új-zélandi srác már második éve tölt be teszt- és tartalékpilótai pozíciót a Red Bullnál és az AlphaTaurinál, tavaly mindkét autót vezette versenyhétvégén is, és impresszív juniorkarrier után jelenleg a Super Formulában versenyez – ahova a Red Bull Gaslyt is elküldte egy utolsó tanulóévre a mélyvíz előtt. Ráadásul Lawson nem csupán formulaautókkal jeleskedett, hanem a DTM-ben is majdnem bajnok lett 2021-ben, s végül csak sportszerűtlen körülmények között tudták a második helyre taszítani.

A legnagyobb különítményt a Formula–2-be küldte idén a Red Bull, hiszen a juniorprogram minden második tagja ebben a szériában szerepel 2023-ban. Köztük a legnagyobb név az a Dennis Hauger, aki a jelenlegi társaságból egyedül nyert autós bajnoki címet Red Bull-növendékként: az ifjú norvég 2019-ben az F4-ben remekelt, 2021-ben pedig az FIA F3-at nyerte meg második nekifutásra – első F2-es szezonjában viszont csalódást keltően szerepelt, hiszen két győzelme ellenére is épphogy becsúszott az első tíz közé a bajnokságban.

maloney-2023 

Zane Maloney dobogóval mutatkozott be az F2-ben

Ennél szebben sikerült az F2-es debütálás a japán Ayumu Iwasának, aki egy szürkébb F3-as évad után a bajnokság ötödik helyén zárt – stílusosan, hiszen a szezonzárót a pole-ból nyerte meg. A második szezonban akár vérmesebb reményei is lehetnek, akárcsak a Red Bull tartalékjai közé is kinevezett barbadosi Zane Maloney-nak, aki kiváló formában érkezett meg a legmagasabb nevelőszériába, hiszen ezüstérmesként zárta az F3 tavalyi évadát, kevéssel lemaradva az Alpine-növendék francia Martinstől. Sokáig úgy tűnt, ebbe a csatába beleszólhat a programhoz tavaly csatlakozó francia-algériai Isack Hadjar is, de a hajrá gyengébben sikerült – idén már ő is az eggyel nagyobbak között szerepel.

És még mindig nincs vége az F2-esek felsorolásának: a hosszú évek óta a juniorcsapatba tartozó amerikai Jak Crawford, aki a tengerentúlon kezdett versenyezni, mielőtt 2020-ban Európába igazolt, idén lép fel a sorozatba (eddigi legszebb eredményeit az F4-es színtéren érte el), a különítmény hatodik tagja pedig Enzo Fittipaldi, a legendás Emerson unokája. Idén egyébként mintha felvételi követelmény lett volna az Enzo keresztnév, hiszen a gokartból most fellépő, félig kínai származású Enzo Deligny, illetve a gokart-világbajnokság OK Junior kategóriájában Hideg Ádámot megelőzve világbajnoki címet szerző thai Enzo Tarnvanichkul is a friss igazolások közé tartozik.

fittipaldi-rb

Az utolsó idei csatlakozó egy Fittipaldiéhoz hasonlóan ismert név birtokosa, még ha egyelőre nem is saját jogon: Juan Pablo Montoya fia, Sebastian az év eleji közel-keleti Regional-sorozatban aggasztó formában kezdte a szezont, az F3-ban viszont kettős pontszerzéssel debütált. Nem esett szó még a francia F4 tavalyi harmadik helyezettjéről, az idén a brit F3-ban szereplő Souta Araóról, valamint az ígéretes gokartos karrier után a szárnyait most bontogató Arvid Lindbladról – akárcsak Montoya esetében, egyelőre még velük kapcsolatban sem lehetünk biztosak abban, hogy fel tudnak nőni a Red Bull juniorcsapatának legszebb hagyományaihoz.

A Red Bull Junior Team 2023-as tagjai

Név

Csatl.

Kor

Legnagyobb autós siker

2023-as széria

Dennis Hauger

2018

19

Olasz F4 (2019) és F3 bajnok (2021)

Formula–2

Liam Lawson

2019

21

DTM 2. (2021), F2 3. (2022)

Super Formula

Jak Crawford

2020

17

Német F4 2. hely (2020)

Formula–2

Ayumu Iwasa

2021

21

Francia F4 bajnok (2020)

Formula–2

Arvid Lindblad

2021

15

F4 Emirátusok 5. hely (2023)

Olasz F4

Isack Hadjar

2022

18

F3 4. hely (2022)

Formula–2

Souta Arao

2022

17

Francia F4 3. hely (2022)

GB3

Enzo Fittipaldi

2023

21

FRegional EU 2. hely (2019)

Formula–2

Zane Maloney

2023

19

Brit F4 bajnok (2019), F3 2. (2022)

Formula–2

Sebastian Montoya

2023

17

Olasz F4 4. hely (2021)

FIA F3

Enzo Deligny

2023

14

-

Spanyol F4

Enzo Tarnvanichkul

2023

14

-

Gokart

A sorozat eddigi részei:

A Ferrari reménységei

Mercedes: Csillagos juniorok

Williams: Egy lány és három fiú

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: