DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
Formula+

A Red Bull túl van a nehezén, Leclerc bravúrra készül: mit várhatunk vasárnap?

Megvan az első sor, és papíron jobb lehet a versenytempó Verstappenéknél: el lehet még venni tőlük a győzelmet? Hogyan alakulhat mögöttük a sorrend?

Ha csak a végeredményt néztük, a várakozásokhoz képest nem hozott óriási meglepetést a Bahreini Nagydíj időmérője. Az látszott, hogy a Red Bull a leggyorsabb autó, az sem lehet kérdéses, hogy csapaton belül Max Verstappennek van két-három tizedmásodperc előnye Sergio Perezhez képest átlagosan, de a szabadedzések alatt valahogy nem akart igazán összeállni az RB19, és mindkét pilóta kicsit szenvedett a vezethetőséggel.

A lassú kanyarok és az azokból való kigyorsítások számítanak jelenleg a Red Bull igazi előnyének, de ahogy a kvalifikáció utáni sajtótájékoztatón mindkét versenyző elmondta: érthetetlen, hogy miért esett szét teljesen az egyensúly a teszthez képest, teljesen máshogy viselkedett mindkettejük autója, pedig Perez szerint nem történt változás, ugyanaz a fejlesztés most is, mint akkor. Verstappen azt is beismerte, hogy ő maga sem vezetett jól eddig a hétvége során, hibázgatott, pontatlan volt, nem tudta igazán összerakni magát az autóval, de mint mondta: pont az időmérő harmadik szakaszára ért el odáig az RB19, hogy az eddigi legjobbnak bizonyult az egyensúlya, és ott ő sem hibázott, megcsinálta, amit kellett.

f1-verstappen-redbull-bahrein-pole



Perez másfél tizeddel volt lassabb, ami most talán a nem jó, de nem tragikus kategória: az a másfél tized egyáltalán nem sok Verstappenhez képest, de amiatt egy kicsit bosszús lehet, hogy nem tudta kihasználni a világbajnok gyengébb hétvégéjét, és a fontos pillanatban az a kicsi most is hiányzott neki.

Ezzel pedig a Red Bull megoldotta a feladat nehezebb részét: úgy sajátította ki az első sort a két versenyző, hogy az egykörös tempóval voltak eddig bajban. Ugyan az egyensúly nem volt az igazi a szabadedzések során, de megtankolva, versenyszimulációt futva így is egyértelműen, mérhetően a mezőny legjobbja volt az RB19, amit már péntek este is kiemelt Verstappen és Perez is, kicsit talán arra is készülve, hogy ezt majd el kell mondani a kvalifikáció után.

El kellett, de nem kell magyarázkodni, mert azt is megnyerték, innentől a kezükben van ez a hétvége, hiszen most jön az a rész, amikor már egyértelműen előnyben vannak, közben pedig egyrészt a pozíciójuk is megvan, másrészt taktikailag is megtehetnek bármit a két autóval.

 

Bravúrra készülne a Ferrari, de ez tényleg bravúr lenne

A pénteki szimulációk alapján úgy tűnt, hogy egy körön a Ferrari lehet a második erő, erről mi is írtunk az esti elemzésünkben, de ahhoz képest a Scuderia azért lefaragott néhány tizedmásodpercet. Ennek elsősorban az az oka, hogy pénteken többet spóroltak az olaszok, több módon fogták magukat vissza, és több tartalékjuk volt még, míg a Red Bull tökéletesen azért most sem találta el a beállításokat.

A versenytempó viszont más. Charles Leclerc lemondóan emelte ki többször is az időmérő utáni beszélgetések során, hogy azt reálisan kell nézniük, és egyértelmű hátrányban vannak a Red Bullhoz képest. Ugyan taktikai szempontból jó húzásnak tartja, hogy beáldozták a pole-esélyt vagy akár a második helyet a harmadikért azért cserébe, hogy friss gumikon rajtolhasson, de a mellette ülő Verstappen rögtön azt felelte, hogy oké, de az ő abroncsaikban is csak egy időmérős körrel lesz több, nem gondolja, hogy ez nagy különbséget fog jelenteni.

f1-ferrari-bahrein-leclerc

A versenytempó már önmagában sem volt az igazi a Ferrarinál, a lassú kanyarokban és az egyenesekben is lassabbnak bizonyult a szimulációk során a Red Bullnál, de ennél nagyobb probléma a jóval erősebb gumikopás: amíg Verstappenék kíméletesen bánnak az abroncsokkal, addig a Ferrari egyáltalán nem, sőt kifejezetten zabálja őket. Leclerc is ezt emelte ki: egyrészt lassabbak, másrészt hamarabb kopik el a gumijuk, így tényleg varázslat lenne a győzelem.

Perez ugyan megjegyezte, hogy szerinte a Ferrari nem mutatta meg a valós versenytempóját, és abban is javulni fog vasárnapra, de a Red Bull pilótái így is nehezen tudták palástolni magabiztosságukat. Leclerc szerint van ugyen esély arra, hogy tényleg javuljanak, de az most az ő érzése szerint óriási meglepetés lenne, ha a futam végéig harcban lehetnének a győzelemért.

Ami a számokat illeti: Leclerc úgy is kapott átlagosan négy és fél tizedmásodpercet Verstappentől a pénteki szimuláción, hogy alig hét kört ment, majd kereket cserélt, míg a holland jóval tovább kint maradt, és sokkal lépcsőzetesebben kopott a gumija.

 

Mi a helyzet Alonsóval?

A két Ferrari mögül Fernando Alonso indul az ötödik helyről, aki nagyon erős versenytempót produkált a teszten, és a pénteki második szabadedzésen is jó köröket futott, de teljesen más hozzáállással, mint a többiek. Ő nyomta már az első körökben is, így pedig három-négy forduló alatt elfogyott a lágy keverék az Aston alatt: addig volt egy-két gyorsabb köre Verstappennél az etap legelején, aztán egálba kerültek, majd onnantól több tizedmásodpercet kapott körönként, végül ő is előbb állt ki a bokszba, mint a holland, aki sokkal kiegyensúlyozottabbnak bizonyult.

f1-alonso-bahrein-szombat

Az AMR23-as alapvetően jól kezeli a magas üzemanyagszintet, jól vezethető bármilyen gumikeveréken, jó az egyensúlya versenykörülmények között, ami kifejezetten ígéretes Alonso számára, de a gumikopás talán még a Ferrariénál is rosszabbnak bizonyult elsőre. A kérdés az, hogy változat-e ezen a felfogáson az Aston, és megpróbálnak-e ennél sokkal-sokkal finomabban kezdeni a rajtot követően, hogy tovább életben tartsák ezeket a nagyon gyorsan fogyó abroncsokat.

A bahreini aszfaltcsík kifejezetten eszi a gumikat, márpedig Simone Berra, a Pirelli F1-es vezető mérnöke szerint a C3-as (tehát itt leglágyabbként dolgozó) keverék hirtelen kezdi elveszíteni a tapadását, így nagyon-nagyon fontos, hogy ki hogyan kezeli, mennyire tudja elnyújtani az élettartamát.

 

Sötét ló a Mercedes?

Egy körön lemaradt, de nem szabad leírni még a Mercedest. Lewis Hamilton kifejezetten azt mondta, hogy a futamra állította be a W14-est, és bár a hetedik rajthely rosszul néz ki, de a Mercedes éppen az a csapat, amely jobban bánik az abroncsokkal a Ferrarinál és az Astonnál is.

Érdekes azért, hogy ha a köridőket nézzük a pénteki hosszú etapról, akkor annyira sem Hamilton, sem George Russell nem volt meggyőző, főleg emiatt fakadt ki annyira Hamilton tegnap este, de azóta sokat javult az autó egyensúlya, Russell pedig egészen odáig merészkedett, hogy szerinte harcban lehetnek a dobogóért. Nem más, mint a gumikezelés miatt: a tempójuk nem tűnt jobbnak a Ferrarikénál, viszont úgy számolnak, hogy ők tovább életben tartják az abroncsokat, és talán a kezelhetőségük is jobb lesz megtankolva.

f1-hamilton-mercedes-bahrein-2023

Toto Wolff is úgy érezte, hogy nincs nagy jelentősége annak, hogy megelőzik-e Alonsót a kvalifikáción, mert a futamon jobbak lehetnek, bár az azért érződik a Mercedes és a Ferrari részéről is, hogy kissé nyugtalanok az Aston által jelentett bizonytalanság miatt: nem tudni, hogy valójában mennyire lesz majd versenyképes vasárnap a spanyol.

A Mercedes tehát a vártnál magabiztosabb, mert a gumikezelés ezen a pályán sokat ér, de egyelőre azért a Red Bull mögötti három csapat inkább csak találgatja, hogy pontosan mire is lehet jó, így a cél természetesen az üresen maradó harmadik hely, azért indul mindenki. Verstappen és Perez pedig elsősorban arra figyel, hogy ne hibázzon, ne keveredjen felesleges balhéba, jól oldja meg a rajtot, a gumimelegítést, és ha ezt megteszik, okosan lemenedzselik a futamot, akkor reálisan nézve nem nagyon lehet őket megszorítani. Hacsak nem Pereznek lesz igaza a Ferrari tartalékolásával kapcsolatban...

***

Az új F1-es szezonra szerkesztőségünk is ráncfelvarrással készült: a minőséget és a hitelességet célzó tartalmakkal, újításokkal vágunk neki a 2023-as idénynek. Hogy mik ezek? Olvasd el ebben a cikkben, és tarts velünk idén is!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: