Sokan találgatják, hogy vajon tényleg esélyes lehet-e a topcsapatok megfogására Bahreinben az Aston Martin azok után, hogy Fernando Alonso zárta élen a pénteki napot, és az adatok alapján valóban úgy tűnik, hogy ott lehet a harcban Lawrence Stroll csapata.
Ha a két gyakorlás adatait lebontjuk, akkor kiderül, hogy az Aston kevesebb üzemanyaggal körözött, mint a riválisok, így az azért nem reális, hogy a leggyorsabb lehet Alonso, az ugyanis egyértelműen a Red Bull. Az energiaitalosok autója a lassú kanyarokban, és az azokból való kigyorsításokon egy lépéssel mindenki előtt jár, de a nagyon tempós kanyarokban és az egyenesekben is gyorsabb az Astonnál, egyedül a közepes részeken volt némi lemaradásban, de a plusz üzemanyag volt ennek fő oka.
A pluszsúlyból számolva arra juthatunk, hogy egykörös tempóban valahol a három-öt tizedmásodperces tartományban van a Red Bull előnye Alonsóékhoz képest, tehát egyértelmű favorit a pole-ra Max Verstappen. A hollandnak kicsit még finomítania kell a beállításokon, mert az egykörös szimuláció során nem érezte túl magabiztosnak magát az autóban, nem tudta igazán a határokat feszegetni, de ha szombatra ezt kisimítják, akkor valószínűleg ő indul a legjobb eséllyel az első rajtkockáért.
A Ferrari lehet a második erő
Az időmérőn jelenleg talán a Ferrari tűnik a második erőnek, ők vannak a legközelebb hasonló üzemanyagszinttel a Red Bullhoz, és a Leclerc-Sainz páros további javulást vár, ők lehetnek a legközelebbi kihívók, és ők várhatnak arra a lehetőségre, ami a Red Bullok hibája esetén adódhat. A Scuderia autója a közepes és a gyors kanyarokkal hasonló szinten birkózott meg, mint az RB19, viszont az egyenesekben továbbra is lassabb a riválisnál, a lassú kanyarokban pedig iszonyatos mennyiségű időt veszít, ott egyszerűen nincs meg a kellő tapadás a Red Bullhoz képest, a hátrány jelentős része ezekben a kanyarokban jön össze.
Ami a Mercedest illeti, az egyenesekben egészen gyorsnak tűnt a W14, szintén a lassú kanyarokban kap nagyon sokat a Red Bulltól, de a gyors részeken sem volt meg a kellő tapadás és stabilitás. Egy körön fél másodperc feletti hátrány lehet a reális jelen pillanatban, most úgy fest, hogy a Red Bull után a Ferrari a második erő, a Mercedes pedig valahol az Aston Martin környékén lehet a kvalifikáción.
A versenytempó is a Red Bullé
Bizony: a hosszabb etapokon kifejezetten erős volt az RB19 pénteken, még az egykörös tempónál is magabiztosabb volt az istálló. Az Aston Alonsóval az etapja egy részében közel tudott lenni, de a végére elfogyott: az AMR23 a Ferrarihoz hasonlóan nagyon durván fogyasztja a gumikat, a mostani beállításokkal ez a két autó sokkal rosszabbul bánik az abroncsokkal, mint a Red Bull és a Mercedes.
Hamiltonéknak ez lehet az esélyük, főleg a hétszeres világbajnok tud nagy dolgokat produkálni gumikezelés terén, és ebben egyelőre nem állnak rosszul: a versenytempójukban nincs nagy különbség a Ferrarihoz és az Astonhoz képest, és ha ők jó stratégiát tudnak választani, akkor lehet keresnivalójuk akár a dobogóért folytatott harcban is.
Egy érdekesség a végére: az egyenesekben pénteken az Alpine bizonyult a leggyorsabbnak, összességében viszont egyelőre beláthatatlan, hogy hogyan áll a középmezőny négy csapata, vagyis az Alpine, a McLaren, a Haas és az Alfa Romeo. Az AlphaTauri és a Williams alkotja most az alsóházat.
Ez még változhat
Fontos rögzíteni: ezek a pénteki beállítások, a pénteki próbálkozások, a csapatok szakemberei azóta is óriási erőket mozgósítva elemzik az adatokat, és keresik a megoldásokat, főleg a nagycsapatoknál valószínű, hogy szombatra találnak még némi pluszt, egy-egy problémát, vezethetőségi nehézséget kisimíthatnak egy-egy változtatással, ami rögtön sokat jelenthet a teljesítmény szempontjából.
***
Az új F1-es szezonra szerkesztőségünk is ráncfelvarrással készült: a minőséget és a hitelességet célzó tartalmakkal, újításokkal vágunk neki a 2023-as idénynek. Hogy mik ezek? Olvasd el ebben a cikkben, és tarts velünk idén is!