DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 26. szombat
F1

„Nem akarjuk automatizálni” – Russell a DRS-ről

Nincs egyetértés Doohan balesete után a GPDA két igazgatója között: Sainzcal ellentétben a Mercedes F1-es pilótája szerint nem kell semmin változtatni.

Miközben Carlos Sainz változást sürget Jack Doohan suzukai balesete után, az F1-es versenyzők érdekvédelmi szervezetének másik igazgatója, George Russell más álláspontra helyezkedett: szerinte nem kell automatizálni a DRS-rendszert, a pilóták feladatai közé tartozik annak lezárása, ahol az szükséges.

Doohan a Formula-1-es Japán Nagydíj második szabadedzésének elején bukott hatalmasat az 1-es kanyarba bemenet: az ausztrál nagy tempóval csapódott bele a gumifalba, és bár saját lábán hagyta el az incidens helyszínét és rajthoz is tudott állni, a futam után kikerültek olyan videók a közösségi médiába, ahol látszódott, hogy az újonc csak segítséggel tudott kiszállni a verseny végén az autójából.

Mint kiderült, a balesetet az okozta, hogy Doohan nem zárta le a DRS-ét időben az 1-es kanyar előtt. Fontos kiemelni, hogy nem technikai hibáról van szó: a hátsó szárny automatikusan lecsukódik ugyan, amikor a pilóta a fékpedálra lép, ám a suzukai első kanyarnál a bekormányzás pillanatában ez még nem történik meg, így a versenyzőknek maguknak kell egy gomb megnyomásával lecsukniuk a DRS-t.

f1-doohan-fp2-crash



Éppen emiatt szólalt fel a GPDA nemrég kinevezett egyik igazgatója, Carlos Sainz: szerinte több ilyen kanyar is található az F1-es versenynaptárban, és vele is fordult már elő olyan, hogy rosszkor nyomott rá a DRS-záró gombra, ami a Doohan balesetéhez hasonló veszélyes helyzeteket eredményezhet. A spanyol ezért azt szorgalmazza, hogy az FIA álljon elő valamilyen automatikus rendszerrel az ilyesmi megelőzésére.

A GPDA másik igazgatója, a posztot már régebb óta betöltő George Russell azonban ezzel ellentétes véleményt fogalmazott meg Japánban, szerinte igenis a pilóták feladatai közé tartozik a DRS lezárása, ezért nincs szükség automatizációra:

„Nyilvánvaló, hogy ami Jackkel történt, az egy nagy becsapódás volt, és rendkívül balszerencsés is. De ez olyan dolgok közé tartozik, amelyet egyszer látunk megtörténni, aztán mindenki ráeszmél, hogy valószínűleg ez az egyetlen kanyar a teljes versenynaptárban, ahol ez problémát jelent” – fogalmazta meg Sainztól eltérő álláspontját a Mercedes britje.

„Nem hiszem, hogy bármit is tenni kellene. Versenyzőként vannak kötelezettségeid. Padlógázzal kell végigszáguldanunk a célegyenesen az 1-es kanyarig, és az is a munkánk része, hogy megnyomjuk a gombot, hogy bezárjuk a DRS-t.”

„Nem akarjuk, hogy automatizálják, ezt a versenyzőkre kell hagyni. Így is már túl sok kütyü segít minket” – vélekedett Russell.

A Doohan-baleset kapcsán felmerült DRS-ügyről mi is hosszabban beszéltünk Pitwall című hírháttérműsorunk hétfői adásában:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: