Adrian Newey figyelmeztetett: szerinte a 2026-ban érkező új Formula-1-es szabályrendszerben a hajtáslánc lehet a meghatározó tényező, és ha az egyik motorgyártó nagy előnybe kerül az elején, a többiek nehezen dolgozzák majd le a lemaradásukat.
Átfogó szabályváltozások érkeznek jövőre az F1-ben, amelyek egyszerre érintik a motorokat és a karosszériát: előbbieknél jóval nagyobb szerepet – megközelítőleg 50-50 százalékos lesz az arány – az erőforrás elektromos komponense, míg a karosszériát is alaposan átszabják, így például érkezik majd az aktív aerodinamika.
Minden idők legsikeresebb F1-es autótervezője, a Red Bullt tavaly tavasszal elhagyó, idén márciustól pedig majd az Aston Martint erősítő Adrian Newey úgy véli, a jövőre érkező új érát a hajtásláncok határozhatják meg – és benne van a pakliban, hogy az egyik gyártó nagyon beletalál:
„Úgy gondolom, nagy lehet az esélye annak, hogy az elején ez egy motor által dominált formula lesz” – nyilatkozta az Auto Motor und Sport hasábjain a szakember, aki rámutatott, miért lesz példátlan a jövő évi váltás:
„A valóság az, hogy nem emlékszem másik alkalomra a Formula-1-ből, amikor egyszerre változtak a karosszériára és a motorra vonatkozó előírások, és ahol a karosszériát illető szabályokat nagyrészt úgy írták meg, hogy azzal megpróbálják kompenzálni a motorszabályokat. Szóval ez egy extra dimenzió.”
Legutóbb 2014-ben változtak meg jelentősen a motorszabályok az F1-ben, akkor a V6-os hibrid turbókba a Mercedes annyira beletalált, hogy évekig csak bottal üthették a többiek a nyomukat ilyen téren. Newey szerint hasonló történhet most is:
„Úgy vélem, a motorgyártók bizonyos mértékig tanultak a Mercedes riválisainak akkori felkészületlenségéből. De megvan az esély, hogy az egyik gyártó jócskán az élre kerül, és ez egy erőforrás által dominált szabályrendszer lesz, legalábbis a kezdetén.”
„És megvan az esély, hogy valaki előáll egy domináns belsőégésű motorral, ami ki is fog tartani a szabályrendszer végéig, mert azzal, ahogy a szabályokat megírták, nagyon nehéz a hátrányban lévőknek felzárkózni. Ha valaki az elektromos komponenssel tesz szert előnyre, ott sokkal jobban fel lehet zárkózni, ha le vagy maradva.”
Newey hozzátette: azt egyelőre nehéz világosan látni, hogy egy versenyképes karosszériával mennyire lehet majd kompenzálni egy gyengébb motort: a mérnök megjegyezte, hogy mióta kiszállt az F1-ből tavaly áprilisban, sokat változtak a tervezett szabályok, így nincs részletes tudása az aerodinamikai és járműdinamikai előírásokról. „Így ez gyors tanulási folyamat lesz majd nekem” – tette hozzá.
Az interjúban szóba került Newey váltása is: „Ha 12 hónapja azt mondták volna nekem, hogy elhagyom a Red Bullt és valahol újra fogom kezdeni, azt mondtam volna, hogy ’dehogy, őrült vagy’. De különböző okok miatt úgy éreztem, nem lennék hű magamhoz, ha a Red Bullnál maradnék.”
„Szóval az első nehéz döntés ez volt: maradjak-e a Red Bullnál vagy sem? Nyilván arra jutottam, hogy ha őszinte vagyok magammal, akkor nem maradhatok. Aztán a következő döntés az volt, hogy mi legyen ez után.”