Néhány hete a Formula-1-es pilóták érdekvédelmi szervezete, a GPDA nyílt levélben üzent az FIA vezetésének annak kapcsán, hogy Max Verstappen a szingapúri sajtótájékoztatón elhangzott trágárkodásáért közhasznú munkára ítélték.
A levélben többek között úgy fogalmaztak a versenyzők, hogy azt szeretnék, ha felnőttként kezelnék őket, valamint nagyobb átláthatóságot várnak a Nemzetközi Automobil Szövetségtől annak kapcsán például, hogy mire költik a bírságokból beszedett pénzösszegeket.
A Las Vegas-i Nagydíj sajtótájékoztatón a GPDA-t vezető George Russell megkapta a kérdést, hogy érkezett-e már bármiféle reakció az FIA részéről: „Nem. Jelenleg még nem, amin egy kicsit meg is vagyok lepődve, de talán majd érkezik valami. Ki tudja?”
A pénzbírságokkal kapcsolatos átláthatóság kapcsán Russell arról beszélt, hogy úgy érzik, Mohammed ben Sulayem elnök nem tartotta be a megválasztása előtt tett ígéreteit: „Azt hiszem, néhány évvel ezelőtt az FIA-tól hallottuk az elnökválasztás kapcsán, hogy beszéltek az átláthatóságról, hogy a pénzt újra befektetik a versenyzés gyökereibe, és mindannyian mellette voltunk.”
„Amikor ezekről a nagy bírságokról esik szó… számos pilóta a rajtrácson kényelmesen megengedheti magának ezeket. De talán van néhány újonc, akire ha kiszabnak egymillió dolláros büntetést, azt nem engedheti meg maguknak. Ha tudjuk, hogy ezeket újra befektetik a versenyzés gyökereibe vagy képzési programokba… Csak átláthatóságot szeretnénk és megérteni, mit ígértek az elejétől kezdve.”
Wittich elküldése a legújabb példa
A múlt héten jelentette be az FIA, hogy azonnali hatállyal távozik posztjáról az F1-es versenyigazgató Niels Wittich, akinek helyét a Formula-2-ben és Formula-3-ban tévekenykedő Rui Marques veszi át már Las Vegastól kezdődően. A közlemény lemondást említett, de Wittich rövid nyilatkozatban jelezte: nem ez történt.
Russell Wittich leváltásáról és az FIA-n belüli egyéb folyamatos jövés-menésről is beszélt: „Tisztában vagyunk vele, hogy mindenki a lehető legkeményebben dolgozik, hogy a lehető legjobb munkát végezze. Nyilvánvalóan rengeteg a változás az utóbbi időben az FIA-n belül, szóval egyértelműen nem a legstabilabb helyek közé tartozik. Talán ezért kissé nehézkes néhány változtatást végrehajtani, amit szeretnénk alkalmazni.”
„Természetesen mindenkinek megvan a maga nézőpontja a saját sztoriját illetően. Mint mondtam, ha úgy érezzük, hogy meghallgatnak minket és bevezetnek néhány kért változtatást, amelyeket végső soron a sport javáért kérünk, akkor talán megnő a bizalmunk feléjük. Van számos versenyző, akiknek valószínűleg elegük van a helyzetből. Úgy fest, bizonyos mértékig rossz irányba haladnak a dolgok.”
A Mercedes brit pilótája szerint a versenyigazgató-váltás tökéletes példa rá, hogy nem hallgatják meg az F1-es versenyzőket: „Nem a GPDA elnökeként, hanem versenyzőtársként beszélve: mindenki úgy érezte bizonyos történt dolgok kapcsán, hogy egységesek akarunk lenni.”
„Végső soron csak átláthatóságot akarunk az FIA-val és lefolytatni ezt a párbeszédet. Niels távozása a kiváló példa arra, hogy nem vagyunk részei ezeknek az egyeztetéseknek. A levél a nyomásgyakorlásról szólt.”
„Nem titok, hogy néhányan nem voltak elégedettek azzal, ami zajlik a döntéseket illetően, de együtt dolgozott velünk és segíthettünk volna javítani a helyzeten. Olykor a kirúgás és egy másik személy felvétele nem jelent megoldást. Meglásjuk, mit hoz ez az új korszak de minden alkalommal, amikor változtatsz, egyet hátra kell lépni, mielőtt kettőt léphetsz előre.”
A sajtótájékoztatón szintén részt vevő Kevin Magnussen a korábbi legendás versenyigazgató, Charlie Whitingot hozta fel pozitív példaként a mostani helyzettel szemben: „Ő olyasvalaki volt, akinél úgy éreztük, hogy kapcsolatban voltunk vele és tényleg meghallgattak minket, most viszont inkább úgy érződik, hogy egymás ellen vagyunk, pedig közelebbi kapcsolatnak kellene lennie. Sokat segíthetünk.”