A 2024-es F1-es Magyar Nagydíj időmérője előtti órában esett az eső, és bár a kvalifikációt mindenki slickeken kezdhette meg, a pálya hőmérséklete 30 fok alá esett, miközben a tegnapi első edzésen a hatvanat is megkarcolta a hőmérő higanyszála – az eddigi leghidegebb session volt ez a versenyhétvégén.
Q1
Az időmérő kezdetén szinte mindenki a pályára sietett, hiszen újabb esőzés fenyegetett, így aki biztosra akart menni, annak nagyon gyorsan meg kellett futnia azt a kört, ami biztosíthatta helyét a Q2-ben. Az első pillanatok legkellemesebb meglepetése a Norris és Verstappen közé beékelődő Sargeant volt, aztán viszont a bukótérben is látogatást tett, sőt le is koccolta a falat.
Leclerc az első körök után a kiesőzónában tartózkodott, de a nedves ívek felszáradásával folyamatosan javultak az idők, így a monacói is ki tudott jönni az utolsó ötösből. Perez ezúttal sem lehetett túl elégedett magával, hiszen második nekifutásra se tudta megelőzni Sargeantot, és a 8. hely az időmérő felénél nem tűnt életbiztosításnak.
Aztán még kevesebb oka volt az örömre: az időmérő 12. percében be kellett lengetni a piros zászlót, miután a mexikói falhoz verte a 8-as kanyarban a 11-es rajtszámú Red Bullt – a vizes kerékvetőre tette az autót, s onnantól nem tudott mit tenni. A megszakítás alatt ismét rákezdett az eső, így a kiesőhelyen álló Ricciardo, Stroll, Magnussen, Zhou és Hülkenberg aggódva kémlelhette az eget.
Az edzés 10 perc szünet után folytatódott, s bár az eső nem múlt el teljesen, a versenyzők slicken tértek vissza a pályára, s a körülmények ismét javulásnak indultak. A 14. helyről feljebb lépő Russell mutatta meg, hogy lehet javítani ezen a pályán, s csak a két Alpine nem jött ki egy utolsó menetre. Óriási tűzijáték következett, az addig történteket zárójelbe tette az utolsó menet, hogy mást ne mondjunk, köre végén Ricciardo állt az élre – sőt ott is maradt.
A nagycsapatok pilótái közül nem Perez volt az egyetlen, aki elvérzett a Q1-ben, hiszen Kevin Magnussen az utolsó pillanatban kiütötte George Russellt, rajtuk kívül búcsúzott Guanyu Zhou és az elképesztő hibát elkövető Alpine két versenyzője.
Q2
A második menet elején már nem siettek annyira a versenyzők, hiszen a körülmények tovább javultak, amit az is jól mutat, hogy az elsőként mért kört futó Sainz máris jobb időt ért el, mint a Q1-et élen záró Ricciardo. És szinte azonnal látszott, hogy ez az 1:17,0-s kör semmire sem lesz elég, hiszen Hamilton 1:16,5-öt, Max Verstappen pedig 1:15,7-et pakolt oda perceken belül.
Piastri sem akart lemaradni a hollandtól, s végül csak 15 ezreddel tette, hiszen ő is 1:15,7-et futott, Norris viszont közel fél másodpercet kapott, még Alonso is megelőzte őt – igaz, a spanyol friss lágyakat tett fel Verstappenhez hasonlóan, a McLarenek viszont használtakon voltak. Sainz is ki tudta használni a friss gumikat: a spanyol kerek egy tizeddel maradt el Piastritól egy lila első szektor után.
Az első körök után Bottas, Sargeant, Albon, Hülkenberg és az addig pályára sem gördülő Ricciardo voltak a kiesők, a nagyon közül a Stroll és Magnussen között a nyolcadik helyen álló Hamilton állt a legrosszabb pozícióban. Az utolsó menetet Hamilton kezdte meg elsőként, akik viszont a végén voltak a sornak, azokat az fenyegette, hogy fel se érnek gyorskörre – Leclerc-t pedig a garázs fala, hiszen millimétereken múlott, hogy nem koccolta meg a kerekével a kihajtásnál.
Következett az újabb őrület 15 versenyző részvételével, Hamilton pedig gyengébb kört futott mint a mögötte érkező Lance Stroll, ami nem volt túl biztató a brit számára, Leclerc és Ricciardo és visszább tolta őt – miközben Norris az élre állt –, Tsunoda már a 10. helyre taszította a Brit Nagydíj győztesét, de végül megúszta a kiesést, miután Hülkenberg egyetlen századdal elmaradt tőle. A német mellett Bottas, Albon, Sargeant és Magnussen búcsúzott.
Q3
Egy perccel öt óra előtt kezdődött meg a Q3, a mezőnyben két Ferrarival, McLarennel, Aston Martinnal és RB-vel, valamint egy-egy Red Bull-lal és Mercedesszel. És ha azt hittük volna, hogy nincs több fordulat ebben az edzésben, akkor a képernyőn megjelenő felirat gyorsan ránk cáfolt, hiszen az „öt perc múlva esni fog” jelzéssel adták a tudtunkra, hogy jó eséllyel csak egy lövése lesz mindenkinek.
Verstappen és Piastri kezdték meg elsőként a körüket, s a holland az első szektorban gyorsabbnak bizonyult az ausztrálnál, valamint a többiekbél is, és végül 1:15,555-tel állt az élre. Piastrinak 3 tizedet adott, Sainz még hármat kapott, Hamilton bejött Sainz elé, Leclerc felugrott harmadiknak, de Norrisra várt mindenki, hogy ő mit tud Verstappen ellen.
A második szektor végén a brit két és fél tizedes előnyben volt, amire az utolsóban is rá tudott tenni: 1:15,226-tel, több mint három tizeddel előzte meg Verstappent, és valószínűleg ebben a pillanatban elkezdett könyörögni az esőért. A sorrend mögöttük Piastri, Lerclerc, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Tsunoda és Ricciardo volt, s természetesen most nem vártak az utolsó pillanatig a második menettel, hanem mindenki a pályára sietett, hátha lesz még egy lövésük az eső előtt.
És bizony lett, Oscar Piastri már az első szektorban belilult, Sainz azonban felülírta az ő legjobb szektoridejét, Verstappen pedig még az övére is rápakolt. Az ausztrál végül 22 ezreddel maradt el csapattársától, míg Verstappen csak a harmadik helyre ért oda, mindössze 46 ezreddel lemaradva. Aztán egy piros zászló szakította meg az edzést, miután Tsunoda rommá törte az RB-t, de annak ellenére, hogy csak 133 másodperc maradt hátra, újra elengedték a mezőnyt.
Norris, Hamilton és Piastri álltak a bokszutcai sor elején arra készülve, hogy még egy gyorskört fussanak, s mögöttük mások is felsorakoztak – Max Verstappen viszont nem volt köztük, azaz a holland legföljebb a harmadik lehetett innentől kezdve. Rajta kívül Alonso (és természetesen Tsunoda) nem állt be a sorba. Norrist közben arra figyelmeztették, hogy újabb eső érkezhet – épp abban a percben, amikorra az újraindítást kitűzték.
El is kezdett szemerkélni újra, már megszámolni is nehéz, hányadszor, Norris, Hamilton és Piastri szép lassan elindult kifelé, a sor végén lévők számára semmi értelme nem volt kijönni a pályára. És igazából a többieknek sem, Ricciardón kívül senki nem tudott javítani, azaz maradt a McLaren-első sor, Verstappen és Sainz a második, Hamilton és Leclerc a harmadik, a két Aston Martin a negyedik, a két RB az ötödik sorban – persze Tsunoda autóját elnézve nem garantált, hogy megtarthatja a tizedik helyezését.
A Magyar Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:
1. | Lando Norris | McLaren–Mercedes | 1:15,227 | - |
2. | Oscar Piastri | McLaren–Mercedes | 1:15,249 | +0,022 |
3. | Max Verstappen | Red Bull–Honda RBPT | 1:15,273 | +0,046 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | 1:15,696 | +0,469 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:15,854 | +0,627 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:15,905 | +0,678 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin–Mercedes | 1:16,043 | +0,816 |
8. | Lance Stroll | Aston Martin–Mercedes | 1:16,244 | +1,017 |
9. | Daniel Ricciardo | RB–Honda RBPT | 1:16,447 | +1,220 |
10. | Yuki Tsunoda | RB–Honda RBPT | 1:16,477 | +1,250 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas–Ferrari | 1:16,317 | +1,090 |
12. | Valtteri Bottas | Sauber–Ferrari | 1:16,384 | +1,157 |
13. | Alexander Albon | Williams–Mercedes | 1:16,429 | +1,202 |
14. | Logan Sargeant | Williams–Mercedes | 1:16,543 | +1,316 |
15. | Kevin Magnussen | Haas–Ferrari | 1:16,548 | +1,321 |
16. | Sergio Perez | Red Bull–Honda RBPT | 1:17,886 | +2,659 |
17. | George Russell | Mercedes | 1:17,968 | +2,741 |
18. | Zhou Guanyu | Sauber–Ferrari | 1:18,037 | +2,810 |
19. | Esteban Ocon | Alpine–Renault | 1:18,049 | +2,822 |
20. | Pierre Gasly | Alpine–Renault | 1:18,166 | +2,939 |