DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Norrisé a pole az esős-száraz magyar időmérőn

Szemerkélő eső és a Perez, valamint Tsunoda balesetei miatti piros zászló is megzavarta az F1-es Magyar Nagydíj időmérőjét – Norrisé lett a pole Piastri előtt, Russell már a Q1-ben kiesett.

A 2024-es F1-es Magyar Nagydíj időmérője előtti órában esett az eső, és bár a kvalifikációt mindenki slickeken kezdhette meg, a pálya hőmérséklete 30 fok alá esett, miközben a tegnapi első edzésen a hatvanat is megkarcolta a hőmérő higanyszála – az eddigi leghidegebb session volt ez a versenyhétvégén.
 

Q1 

Az időmérő kezdetén szinte mindenki a pályára sietett, hiszen újabb esőzés fenyegetett, így aki biztosra akart menni, annak nagyon gyorsan meg kellett futnia azt a kört, ami biztosíthatta helyét a Q2-ben. Az első pillanatok legkellemesebb meglepetése a Norris és Verstappen közé beékelődő Sargeant volt, aztán viszont a bukótérben is látogatást tett, sőt le is koccolta a falat.

Leclerc az első körök után a kiesőzónában tartózkodott, de a nedves ívek felszáradásával folyamatosan javultak az idők, így a monacói is ki tudott jönni az utolsó ötösből. Perez ezúttal sem lehetett túl elégedett magával, hiszen második nekifutásra se tudta megelőzni Sargeantot, és a 8. hely az időmérő felénél nem tűnt életbiztosításnak.

tv-perez-crash-hungaroring



Aztán még kevesebb oka volt az örömre: az időmérő 12. percében be kellett lengetni a piros zászlót, miután a mexikói falhoz verte a 8-as kanyarban a 11-es rajtszámú Red Bullt – a vizes kerékvetőre tette az autót, s onnantól nem tudott mit tenni. A megszakítás alatt ismét rákezdett az eső, így a kiesőhelyen álló Ricciardo, Stroll, Magnussen, Zhou és Hülkenberg aggódva kémlelhette az eget.

Az edzés 10 perc szünet után folytatódott, s bár az eső nem múlt el teljesen, a versenyzők slicken tértek vissza a pályára, s a körülmények ismét javulásnak indultak. A 14. helyről feljebb lépő Russell mutatta meg, hogy lehet javítani ezen a pályán, s csak a két Alpine nem jött ki egy utolsó menetre. Óriási tűzijáték következett, az addig történteket zárójelbe tette az utolsó menet, hogy mást ne mondjunk, köre végén Ricciardo állt az élre – sőt ott is maradt.

alpine-boksz-hungaroring

A nagycsapatok pilótái közül nem Perez volt az egyetlen, aki elvérzett a Q1-ben, hiszen Kevin Magnussen az utolsó pillanatban kiütötte George Russellt, rajtuk kívül búcsúzott Guanyu Zhou és az elképesztő hibát elkövető Alpine két versenyzője.

Q2 

A második menet elején már nem siettek annyira a versenyzők, hiszen a körülmények tovább javultak, amit az is jól mutat, hogy az elsőként mért kört futó Sainz máris jobb időt ért el, mint a Q1-et élen záró Ricciardo. És szinte azonnal látszott, hogy ez az 1:17,0-s kör semmire sem lesz elég, hiszen Hamilton 1:16,5-öt, Max Verstappen pedig 1:15,7-et pakolt oda perceken belül.

sargeant-hungary

Piastri sem akart lemaradni a hollandtól, s végül csak 15 ezreddel tette, hiszen ő is 1:15,7-et futott, Norris viszont közel fél másodpercet kapott, még Alonso is megelőzte őt – igaz, a spanyol friss lágyakat tett fel Verstappenhez hasonlóan, a McLarenek viszont használtakon voltak. Sainz is ki tudta használni a friss gumikat: a spanyol kerek egy tizeddel maradt el Piastritól egy lila első szektor után.

Az első körök után Bottas, Sargeant, Albon, Hülkenberg és az addig pályára sem gördülő Ricciardo voltak a kiesők, a nagyon közül a Stroll és Magnussen között a nyolcadik helyen álló Hamilton állt a legrosszabb pozícióban. Az utolsó menetet Hamilton kezdte meg elsőként, akik viszont a végén voltak a sornak, azokat az fenyegette, hogy fel se érnek gyorskörre – Leclerc-t pedig a garázs fala, hiszen millimétereken múlott, hogy nem koccolta meg a kerekével a kihajtásnál.

sainz-hungary

Következett az újabb őrület 15 versenyző részvételével, Hamilton pedig gyengébb kört futott mint a mögötte érkező Lance Stroll, ami nem volt túl biztató a brit számára, Leclerc és Ricciardo és visszább tolta őt – miközben Norris az élre állt –, Tsunoda már a 10. helyre taszította a Brit Nagydíj győztesét, de végül megúszta a kiesést, miután Hülkenberg egyetlen századdal elmaradt tőle. A német mellett Bottas, Albon, Sargeant és Magnussen búcsúzott.

Q3

Egy perccel öt óra előtt kezdődött meg a Q3, a mezőnyben két Ferrarival, McLarennel, Aston Martinnal és RB-vel, valamint egy-egy Red Bull-lal és Mercedesszel. És ha azt hittük volna, hogy nincs több fordulat ebben az edzésben, akkor a képernyőn megjelenő felirat gyorsan ránk cáfolt, hiszen az „öt perc múlva esni fog” jelzéssel adták a tudtunkra, hogy jó eséllyel csak egy lövése lesz mindenkinek.

Verstappen és Piastri kezdték meg elsőként a körüket, s a holland az első szektorban gyorsabbnak bizonyult az ausztrálnál, valamint a többiekbél is, és végül 1:15,555-tel állt az élre. Piastrinak 3 tizedet adott, Sainz még hármat kapott, Hamilton bejött Sainz elé, Leclerc felugrott harmadiknak, de Norrisra várt mindenki, hogy ő mit tud Verstappen ellen.

verstappen-hungaroring-2024

A második szektor végén a brit két és fél tizedes előnyben volt, amire az utolsóban is rá tudott tenni: 1:15,226-tel, több mint három tizeddel előzte meg Verstappent, és valószínűleg ebben a pillanatban elkezdett könyörögni az esőért. A sorrend mögöttük Piastri, Lerclerc, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Tsunoda és Ricciardo volt, s természetesen most nem vártak az utolsó pillanatig a második menettel, hanem mindenki a pályára sietett, hátha lesz még egy lövésük az eső előtt.

És bizony lett, Oscar Piastri már az első szektorban belilult, Sainz azonban felülírta az ő legjobb szektoridejét, Verstappen pedig még az övére is rápakolt. Az ausztrál végül 22 ezreddel maradt el csapattársától, míg Verstappen csak a harmadik helyre ért oda, mindössze 46 ezreddel lemaradva. Aztán egy piros zászló szakította meg az edzést, miután Tsunoda rommá törte az RB-t, de annak ellenére, hogy csak 133 másodperc maradt hátra, újra elengedték a mezőnyt.

norris-hungaroring-4

Norris, Hamilton és Piastri álltak a bokszutcai sor elején arra készülve, hogy még egy gyorskört fussanak, s mögöttük mások is felsorakoztak – Max Verstappen viszont nem volt köztük, azaz a holland legföljebb a harmadik lehetett innentől kezdve. Rajta kívül Alonso (és természetesen Tsunoda) nem állt be a sorba. Norrist közben arra figyelmeztették, hogy újabb eső érkezhet – épp abban a percben, amikorra az újraindítást kitűzték.

El is kezdett szemerkélni újra, már megszámolni is nehéz, hányadszor, Norris, Hamilton és Piastri szép lassan elindult kifelé, a sor végén lévők számára semmi értelme nem volt kijönni a pályára. És igazából a többieknek sem, Ricciardón kívül senki nem tudott javítani, azaz maradt a McLaren-első sor, Verstappen és Sainz a második, Hamilton és Leclerc a harmadik, a két Aston Martin a negyedik, a két RB az ötödik sorban – persze Tsunoda autóját elnézve nem garantált, hogy megtarthatja a tizedik helyezését.

A Magyar Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

1. Lando Norris McLaren–Mercedes 1:15,227 -
2. Oscar Piastri McLaren–Mercedes 1:15,249 +0,022
3. Max Verstappen Red Bull–Honda RBPT 1:15,273 +0,046
4. Carlos Sainz Ferrari 1:15,696 +0,469
5. Lewis Hamilton Mercedes 1:15,854 +0,627
6. Charles Leclerc Ferrari 1:15,905 +0,678
7. Fernando Alonso Aston Martin–Mercedes 1:16,043 +0,816
8. Lance Stroll Aston Martin–Mercedes 1:16,244 +1,017
9. Daniel Ricciardo RB–Honda RBPT 1:16,447 +1,220
10. Yuki Tsunoda RB–Honda RBPT 1:16,477 +1,250
11. Nico Hülkenberg Haas–Ferrari 1:16,317 +1,090
12. Valtteri Bottas Sauber–Ferrari 1:16,384 +1,157
13. Alexander Albon Williams–Mercedes 1:16,429 +1,202
14. Logan Sargeant Williams–Mercedes 1:16,543 +1,316
15. Kevin Magnussen Haas–Ferrari 1:16,548 +1,321
16. Sergio Perez Red Bull–Honda RBPT 1:17,886 +2,659
17. George Russell Mercedes 1:17,968 +2,741
18. Zhou Guanyu Sauber–Ferrari 1:18,037 +2,810
19. Esteban Ocon Alpine–Renault 1:18,049 +2,822
20. Pierre Gasly Alpine–Renault 1:18,166 +2,939
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: