DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. június 16. vasárnap
F1

Kukázza az F1-es sárvédők ötletét az FIA

Két hete a Ferrari segítségével extrém verziót teszteltek, de az is kudarcot vallott: új megoldás kell az esős versenyek törlésének elkerülésére.

Különösen azóta vált központi témává a Formula-1-ben, hogy esős körülmények között az autók komoly vízpermetet vernek fel maguk mögé, ami jelentősen rontja a hátul haladók számára a látási viszonyokat, hogy emiatt effektíve elmaradt a 2021-es Belga Nagydíj, amelyen mindössze két biztonsági autós kört teljesített a mezőny.

Az FIA azóta gőzerővel dolgozik a megoldáson: tavaly Silverstone-ban már teszteltek egy a köznyelvben „sárvédőként” emlegetett eszközt a kerekeken, amelynek azonban a Nemzetközi Automobil Szövetség szerint sem volt igazán hatása.

Néhány hete aztán a saját fioranói tesztpályákán a Ferrari vitt pályára egy az előző évinél extrémebb, már gyakorlatilag a teljes kereket befedő verziót. Ám mint az a felvételeken látható volt, még ez sem jelentett számottevő csökkenést a vízpermet mennyiségében a sárvédővel felszerelt autó mögött haladó eszköz nélküli versenygép által felvert spray-hez képest.

f1-ferrari-sarvedo-fiorano-video



Éppen ezért az FIA a teszt adatai alapján arra jutott, hogy kukázzák a projektet és új irányba indulnak el – számolt be róla a Motorsport szaklap. A fioranói teszt ugyanis megerősítette őket abban, hogy a víz nagy részét nem a kerekek, hanem a diffúzor veri fel, amire nem megoldás a kerekek befedése.

Mint azt Nikolas Tombazis, az FIA együléses szakágakért felelős igazgatója a portálnak elmondta: épp azért próbáltak ki egy extrém megoldást, hogy lássák, egyáltalán jó-e az irány. „Amit ki akartunk próbálni, hogy teljesen befedjük a kereket, még a praktikus szinten is túl, hogy lássuk, mi a maximumot, amit ezzel el tudunk érni – hogy lássuk, hogy egyáltalán megoldás lehet-e ez vagy sem” – magyarázta.

„A tavalyi silverstone-i teszten használt változat túlságosan is gyenge és kicsi volt, és ezért nem gondoltam, hogy működni fog. Ezért elmentünk a maximumig, hogy lássuk, mi a legjobb, amit a sárvédőkből ki tudunk hozni. És bár van némi hatásuk, az közel sem annyira jó, hogy azt mondhassuk, hogy ez a megoldás.”

„Úgyhogy visszatértünk az elejére. Mondjuk úgy, hogy szerintem megválaszoltunk néhány kérdést. Tudjuk, hol állunk jelenleg, de nem hiszem, hogy így folytatjuk ezt a projektet. Most már tudjuk, hogy más módját kell találnunk annak, hogy megakadályozzuk, hogy versenyeket kelljen törölni.”

 

Mit lehet kezdeni a diffúzorral?

Az már a tavalyi kudarcos silverstone-i alkalom után is felmerült, hogy esetleg a diffúzorra lehetne felszerelni valamit, ami csökkenti az általa felhúzott víz mennyiségét. Tombazis szerint azonban ez sokkal keményebb dió, mivel bármit variálnak az autó azon területén, az jelentős leszorítóerő-csökkenést is eredményezne – ami értelemszerűen esős pályán egy más jellegű, de szintén veszélyes helyzetet teremthetne.

Viszont Tombazis szerint arra jó volt a múltkori Ferrari-teszt, hogy biztossá vált, hogy másik irányba kell elmenniük, hogy megakadályozzák a 2021-es spáihoz hasonló eseteket:

„Nyilvánvaló, hogy ez mindig kompromisszumot fog jelenteni. A sárvédők már maguk is rendkívül rondák voltak, de ha jelentős lett volna a hatásuk, boldogan alkalmaztuk volna őket évi egy alkalommal, ha az jelenti a különbséget, hogy törölni kell-e egy futamot vagy sem. Sosem állt szándékunkban az, hogy mindig felrakjuk, amint vizes a pálya” – tette hozzá. „Sajnos azonban más megoldásokban kell gondolkodnunk.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: