A legutóbbi Formula-1-es Kínai Nagydíjon debütált az új sprintformátum, amelyet a most hétvégén Miamiban is láthatunk majd. A megváltozott lebonyolítás értelmében pénteken a „rendes” időmérő helyett a sprintkvalifikációt rendezik az egyetlen szabadedzés után, majd szombaton késő délelőtt jön maga a sprint, amelyet néhány órával később követ az „igazi” időmérő.
Noha például a sprintek legfőbb kritikusának számító Max Verstappen is úgy vélekedett, hogy az új szisztémának – főleg azzal együtt, hogy a sprint és az időmérő között feloldják a parc fermét, így hozzá lehet nyúlni az autók beállításaihoz – több értelme van, azért így sem nyerte el mindenkinek a tetszését a formátum.
„Azt kell mondanom, hogy igazából jómagam talán jobban preferáltam a régi formátumot” – fogalmazott az F1-es Miami Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján Valtteri Bottas. „Akkor csak egyetlen szabadedzés volt, amely után egyből jött az időmérő a főversenyre, úgyhogy kicsit nagyobb volt a tét. És emellett a beállításokat illetően sem volt második esélyed, hogy módosítsd őket. Szóval kicsit jobban tetszett, ami volt előtte tavaly.”
Az idei első hazai futamára készülő Logan Sargeant amellett, hogy jobban örülne, ha „24 normál hétvégéből” állna az évad, úgy véli, az a része furcsa a menetrendnek, hogy kvázi egy versenyt követ néhány órával az időmérő:
„Jobban preferálnám, ha a sprintidőmérő után a nagydíj kvalifikációja következne másnap délelőtt. Nem hiszem, hogy nagyszerű lenne, hogy lemegy a sprintfutam, ahol sokkal lassabbak vagyunk, mint az időmérős körökön, aztán utána jön egyből a kvalifikáció.”
Ebben egyetértett a Williams versenyzőjével Oscar Piastri is: „Kicsit furcsának éreztem, hogy megvolt a sprint, ami nyilván bizonyos tekintetben valamiféle verseny, aztán pedig újra egy időmérőre kellett készülnünk. Úgy érzem, a versenynek kellene a nap végén lennie.”
Jó vagy rossz a parc fermé feloldása?
Abban már nem volt egyetértés az F1-es versenyzők között, hogy jó-e, hogy lehet módosítani a beállításokat a sprint és az időmérő között. Bottas a fentiek szerint ellene volt, Piastri ugyanakkor támogatja a változtatást:
„Szerintem a parc fermé feloldása jó dolog a versenyzők és a mérnökök számára. Nem vagyok benne biztos, hogy a szerelők is annyira értékelik ezt, de szerintem nem akarunk olyasmit megismétlődni, amit tavaly láttunk Lewis és Charles kizárásával, ami azért történt, mert rosszul lőttek be a hasmagasságot, és aztán nem változtathattak rajta. Úgyhogy ez szerintem egy jó előrelépés.”
A sajtótájékoztatón szintén részt vevő Sergio Perez ugyanakkor azt az aspektusát emelte ki mindennek, hogy ez extra munkát jelent az istállók szerelőinek: „Úgy vélem, a parc fermé megnyitása komoly munkaterhelést jelent a szerelőknek, szerintem ezt is meg kell néznünk. 24 versenyhétvégéből áll egy szezon, és ezekkel a sprintfutamokkal együtt ez komoly munkateher a szerelőkön. Úgyhogy szerintem meg kell néznünk, hogy változtassunk-e egy kicsit a formátumon, hogy alapvetően jobban odafigyeljünk sportként az emberekeinkre.”