DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Festék vagy bitumen: mi történt a sanghaji aszfalttal?

Különös meglepetés fogadta a pályabejárás során az F1-es pilótákat a Kínai Nagydíjon, ami még tovább bonyolíthatja a csapatok feladatát.

Öt év után tér vissza a Formula-1-es mezőny Kínába a koronavírus-járvány miatti törlések és kihagyások miatt, ez pedig több szempontból is sok ismeretlent jelent a csapatok számára, hiszen a legutóbbi 2019-es látogatás óta alapjaiban változtak meg az autók és a gumik is – ráadásul tovább nehezíti az istállók dolgát, hogy sprinthétvégéről van szó, azaz egyetlen szabadedzésen tudják majd csak gyűjteni az adatokat.

Ha mindez nem lenne elég, csütörtökön még egy furcsasággal szembesültek a pályabejárás során az F1-es pilóták. A pálya bizonyos részei ugyanis sötétebbek a többinél – viszont a korábbi híresztelésekkel szemben nem teljes újraaszfaltozás történhetett Sanghajban, hanem valami más.

f1-ricciardo-sanghaj-day0



„Olyannak látszik, mintha lefestették, nem pedig újraaszfaltozták volna” – idézi a Motorsport.com a címvédő Max Verstappent, de hasonlóan vélekedett Daniel Ricciardo is: „Úgy tűnik, mintha lefestették volna a pályát vagy valami. Valamit csináltak az aszfalttal. Nem tudom, hogyan fog ettől változni a pálya, ugyanolyan lesz-e vagy elképesztően csúszós. De talán megváltoztatja a gumik viselkedését.”

Carlos Sainz a következőket mondta el a helyzetről: „Nem hiszem, hogy az FIA vagy a csapatok teljesen értenék, mi is történt itt pontosan: teljesen újraaszfaltozták vagy csak furcsa bitumenkezelésben részesítették. Egyértelműen nagyon különösnek tűnik, nem találkoztunk ilyesmivel mostanában F1-es pályákon.”

A legközelebb a Ferrari spanyolja járt az igazsághoz. A Motorsport.com portál kiderítette, hogy nem lefestésről, nem is újraaszfaltozásról van szó, hanem egyfajta bitumenes felületkezelést kapott a pálya, amit az USA-ban és Ázsiában gyakran használnak közutakon is.

A lap úgy tudja, hogy a folyamat lényege, hogy a bitument folyékony állapotban hordják fel az aszfaltra, ami segíti a megkötést, s a cél, hogy ezzel eltűnik a porréteg, javul a vízszigetelés és gátolja az aszfalt feltöredezését. A hírek szerint a munkálatokat még tavaly végezték el Sanghajban, az eltérő színárnyalat pedig abból ered, hogy egyes részeken már kopott a réteg a korábbi pályatevékenységek miatt.

f1-sanghaj-palya

Hogyan fognak viselkedni az F1-es gumik?

Éppen ez utóbbi miatt várható az, hogy a Formula-1-es nagydíjhétvége során is tovább kopik majd a kezelt réteg, ami eltérő tapadásviszonyokat eredményezhet a pálya különböző részein, ez pedig igencsak megnehezítheti a csapatok és a versenyzők dolgát.

A mezőnynek amúgy is az általános véleménye az a csütörtöki napot követően, hogy csak találgatni tudnak arról, mivel fognak szembesülni – igaz, Carlos Sainz megjegyezte: nem számít hasonlóra, mint 2020-ban a Török Nagydíjon, amikor az újraaszfaltozott pálya eleinte úgy csúszott, mintha jégen korcsolyáztak volna.

A legfőbb kérdés viszont az abroncsok viselkedése: egyelőre az F1-es istállók sem tudják, hogy a hosszú kanyarok miatti nagy terhelésből adódó gumikopás vagy pedig az új aszfaltrétegnek köszönhetően a szemcsésedés lesz-e majd a meghatározóbb limitáló tényező. Ráadásul ez az erőviszonyok szempontjából sem mindegy, ugyanis az Ausztrál Nagydíj tapasztalatai alapján utóbbi inkább a Ferrarinak kedvezhet, míg előbbi a Red Bullnak.

Az F1-es Kínai Nagydíj sprinthétvégés menetrendje ide kattintva található, futambeharangozó videónkat az összes tudnivalóval pedig alább tekinthetitek meg:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: