Az április 19-21-én esedékes Kínai Nagydíj lesz az idei első sprinthétvége a Formula-1-ben, így érdemes áttekinteni, mit kell tudni magukról a sprintfutamokról, a lebonyolításról és arról, mi változott a formátum kapcsán 2024-re.
Mi az az F1-es sprintfutam?
A sprintversenyeket 2021-ben vezették be a Formula-1-ben, akkor még sprintkvalifikáció néven, és arra szolgált, hogy a vasárnapi nagydíjak rajtsorrendjét meghatározza. Ez tavaly óta már nincs így, a sprintfutam önálló eseménnyé vált, amely nagyjából 100 km-es távú, azaz harmadannyi, mint a „rendes” verseny. Fontos különbség még, hogy ezeken nincs kötelező kerékcsere, mint a (száraz) futamokon.
Hogyan néznek ki a megváltozott F1-es sprinthétvégék?
Tavaly óta tehát immár önálló esemény a sprintfutam, ez pedig azzal is járt, hogy külön kvalifikációt rendeznek hozzá. Ez tavaly még sprintszétlövés néven futott, az idei F1-es sportszabályzatban viszont már az egyszerűség kedvéért sprintidőmérő néven futnak.
A sprintidőmérő nagyban hasonlít a rendes kvalifikációra – azaz ugyanúgy 15, illetve 10 továbbjutó van az első és a második etapból –, csak épp rövidebb: az első szakasz 12, a második 10, a legjobb rajthelyekről döntő harmadik pedig pusztán 8 perces. További csavar a lebonyolításban, hogy az SQ1-ben és az SQ2-ben száraz idő esetén kötelező a közepes, az SQ3-ban pedig a lágy keverékű gumi használata.
2024-re megváltozott a sprinthétvégék menetrendje, a könnyebb követhetőség kedvéért ugyanis péntekre került át a sprintidőmérő az egyetlen szabadedzés utánra, míg a sprintet magát szombat késő délelőtt/dél körül rendezik. Ezt követi helyi idő szerint szombat délután a szokott időben a „rendes” kvalifikáció, amely a vasárnapi nagydíj rajtfelállását határozza meg. Azaz most így néznek ki az F1-es sprinthétvégék:
Péntek: szabadedzés és sprintidőmérő
Szombat: sprintfutam és időmérő
Vasárnap: futam
Parc fermé
A csapatok szempontjából a legfontosabb 2024-es újítás a parc fermé-szabályokat érinti. Eddig ugyanis a sprinthétvégéken az egyetlen pénteki szabadedzés után parc fermé hatálya alá kerültek az autók, azaz a pénteki időmérő óta kezdete után már nem nyúlhattak a beállításokhoz az alakulatok – vagyis esély sem volt korrigálni, ha valaki az egyetlen tét nélküli óra alatt félrement valamivel.
Mivel viszont idén már nem a „rendes” kvalifikáció és a vasárnapi nagydíj közé ékelődve rendezik a sprinteseményeket, két parc fermé-időszakra bontják ezeket a hétvégéket: az egyik a sprintidőmérő kezdetétől a sprint végéig, a másik pedig a szombati időmérő elejétől a vasárnapi verseny végéig tart. Magyarán: a sprintet követően, a hagyományos időmérő után lesz néhány órája a csapatoknak a beállítások esetleges módosítására a begyűjtött adatok függvényében.
Hány pontot lehet szerezni az F1-es sprinteken?
A sprintek pontrendszere nem változott 2023-hoz képest: továbbra is az első nyolc helyezett részesül világbajnoki egységekben. A sprint győztese 8, a második helyezett 7, a harmadik 6 pontot kap, és így tovább egészen az egy pontot begyűjtő nyolcadik helyezettig. Ellentétben a vasárnapi nagydíjakkal, a sprinteken nem jár bónuszpont a leggyorsabb kört megfutó versenyzőnek.
Hol rendeznek 2024-ben F1-es sprinteket?
Akárcsak előző évben, idén is hat helyszínen, azaz a versenyhétvégék negyedén rendeznek sprintfutamot a Formula-1-ben. Mint azt fentebb említettük, a Kínai Nagydíj lesz az első alkalom, de rögtön utána Miami is otthont ad egy sprintnek.
Sanghaj és Miami új helyszínei lesznek a sprinteknek, a maradék négyet viszont ott rendezik, ahol tavaly is: a Red Bull Ringen, Austinban, Interlagosban és Katarban. Ha mindezt összevetjük a versenynaptárral, látható, hogy a sprintek felét a 2024-es F1-es szezon utolsó harmadában rendezik majd.
Április 19-21. | Kínai Nagydíj, Sanghaj |
Május 3-5. | Miami Nagydíj, Miami |
Június 28-30. | Osztrák Nagydíj, Spielberg |
Október 18-20. | USA Nagydíj, Austin |
November 1-3. | Sao Pauló-i Nagydíj, Interlagos |
November 29-december 1. | Katari Nagydíj, Lusail |
Kik a legsikeresebb versenyzők az F1-es sprinteken?
Aligha meglepő, hogy a 2021-ben bevezetett újítás legeredményesebbje az a pilóta, aki mindhárom sprintes szezonban világbajnok lett: Max Verstappen az eddigi 12 sprintből hetet húzott be. Valtteri Bottas szerzett még két sprintelsőséget, rajtuk kívül pedig George Russell, Sergio Perez és Oscar Piastri rendelkezik egy-egy sikerrel. Viszont a statisztikakedvelők kedvéért ki kell hangsúlyozni: a sprintfutamon aratott diadal nem számít nagydíjgyőzelemnek az F1-ben.