DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 25. szerda
F1

Szétszakadó F1-mezőnyre figyelmeztet az RB

Abban az esetben, ha megtiltanák az alkatrészek megosztását csapatok között: Laurent Mekies szerint a sportág hosszú távú célkitűzéseit kell szem előtt tartani.

Amióta az akkor még AlphaTauri névre hallgató, most már Visa Cash App RB-ként szereplő istálló tavaly jelezte, hogy szorosabbra fűzik a kapcsolatukat a Red Bull-lal, folyamatosak a kritikus hangok. Mindenekelőtt a McLaren elnök-vezérigazgatója, Zak Brown fejezte ki többször is az aggodalmát az energiaitalosok két csapatának együttműködése miatt: szerinte az FIA-nak változtatnia kellene a szabályokon.

A VCARB vezérigazgatója, Peter Bayer ugyanakkor rámutatott, hogy amennyiben nem tennék lehetővé, hogy egyes istállók más csapatoktól vásároljanak bizonyos alkatrészeket, amelyek a szabályok szerint engedélyezettek, még jobban szétszakadna a mezőny:

f1-vcarb-teszt-1



„Egyértelműen jelent egy előnyt, amiről azt gondoljuk, hogy nagyon fontos. Ha megnézzük a mostani mezőnyt a tavalyi konstruktőri világbajnoki értékelésben, az utolsó négy helyezett összesen kevesebb pontot szerzett, mint a hatodik helyezett. Ha pedig az utolsó négyhez hozzáadjuk a hatodikat, az összpontszám kevesebb, mint az ötödiké” – példálózott Bayer még a Visa Cash App RB bemutatóján.

„Szóval szerintem a Formula-1-nek sportként meg kell fontolnia, mit akar. Úgy gondolom, a rajongók és mi mindannyian is szoros küzdelmet akarunk tíz, nem pedig csak két-három csapat között. Ahhoz, hogy ezt elérjük, figyelembe kell venni a pénzügyi valóságot, ami ma az, hogy egyik istálló sem termel pénzt, és minél hátrébb szerepelsz, annál kevesebb pénzt tudsz termelni.”

Hasonló gondolatokat osztott meg a faenzai alakulat új csapatfőnöke, Laurent Mekies is: „Két ok miatt létezik a szabály az alkatrészek megosztásáról. Először is: a szoros mezőny. Peter példája eléggé szembetűnő. Úgy érezzük-e, hogy már túl szoros a mezőny? Nem érezzük úgy. Az az érzésünk, hogy az alsó négyes túlságosan messze van, és csak előnyei lennének annak, ha kicsit közelebb kerülnének.”

f1-bayer-mekies-rb-teszt

„Szóval inkább abba az irányba kell menni. De ha nem akarjuk ezt csinálni ebben a sportban, azzal sincs probléma. Egyértelműen semmi nem utal arra, hogy bármi előnye lenne a sportnak abból, ha egy szétszakadtabb mezőnyünk lenne.”

„A másik szempont a fenntarthatóság és az üzleti modell. Mindenki pénzt rak az üzletbe, és fantasztikus pillanatot él meg most a Formula-1: csúcson a rajongói és nézői szám, ahogy minden más is, mégis olyan a gyakorlat, hogy nehéz vele pénzt termelni. Szóval ebben a szép pillanatban akarunk változtatást, figyelmen kívül hagyva, mi történhet a következő négy-hat évben?”

Mekies hozzátette: „Óvatosnak kell lennünk, nehogy félreértelmezzük a csapatspecifikus, rövid távú aggodalmakat a sport hosszú távú, létfontosságú célkitűzéseivel szemben” – fogalmazott az RB főnöke, arra célozva, hogy Brown és társai inkább csak konkrétan a VCARB versenyképessége miatt aggódnak.

Mekies arról is beszélt, hogy szó nincs arról, hogy a Red Bulltól úgynevezett „kertészkedési szabadság” nélkül állhatnának munkába náluk szakemberek és csapattagok: szerinte az FIA szabályzata egyértelmű, és nem is ők maguk döntenek az átigazoló munkaerő pihenőidejéről, hanem a Nemzetközi Automobil Szövetséggel közösen. „A dolog szépsége, hogy akkor nem kell az FIA-hoz mennem, ha a Mercedestől vagy a Ferraritól szerzünk szakembert, csak akkor, ha a Red Bulltól!” – tette hozzá a VCARB csapatvezetője.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: