DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Nyomórúd, vonórúd: A Ferrari nem állt be a sorba

Okkal beszélünk sokat a 2024-es F1-es autók hátsó felfüggesztéséről. Idén a Mercedes és az Aston Martin is követi a Red Bull útját, a Ferrari azonban saját koncepcióját folytatja.

A Formula-1-es autók első és hátsó felfüggesztése kétféle elven működik: vagy nyomórudas, vagy vonórudas megoldással. A Red Bull hátsó tengelyén a nyomórudat alkalmazza hatékonyan, a szakma szerint ez az egyik kulcsa annak, hogy az RB18 és RB19 annyira széles tartományban működött, jelentős részben ennek köszönhetően pedig dominálta a 2022-es és 2023-as szezont.

A Ferrari új versenygépe, az SF-24 számos területen, például az orrkúp és az oldaldobozok régióján a Red Bulltól merített inspirációt – ezzel alaposan foglalkoztunk technikai elemző cikkünkben. Van azonban egy markáns kivétel: a Ferrari felfüggesztése elöl nyomórudas, hátul vonórudas megoldású, ami éppen ellentétes a Red Bull futóművével, egyben egy hagyományosabb szemlélet.



A rajtrácson egészen 2015-től fogva általánossá vált az elöl nyomórúd, hátul vonórúd kombináció, a 2022-es szabályváltozásokkal szakította meg a trendet két csapat, a Red Bull és a McLaren, amely felcserélve alkalmazta a két technológiát.

Az akkori kisebbség azonban azóta többséggé alakult a Red Bull-koncepció sikerei által: a legjelentősebb játékos, amely hátul nyomórúdra váltott 2024-es modelljén, a tavalyi konstruktőri második Mercedes. Velük együtt pedig automatikusan az Aston Martin – mivel a csapat egy az egyben motorpartnerétől vásárolja a hátsó futóművet. De a sor itt nem ér véget, hiszen a Stake és a VCARB is nyomórudat alkalmaz már hátul, amely kialakításából fakadóan sokkal hatékonyabban integrálható az aerodinamikai tervezésnél.

 

Miért kivétel a Ferrari, amely 2023-ban sokszor éppen a működési tartománnyal küzdött, ami a Red Bullnak nyomórudas hátsó felfüggesztésével erőssége volt? Tévedés lenne azt gondolni, hogy a csapat egy helyben toporog, miközben a riválisok fejlődnek, hiszen más területen követték a Red Bull megoldásait: a hátsó felfüggesztést vizsgálva azonban arra jutottak, az autókoncepcióba a jelenlegi technológia illeszkedik jobban.

Tesztelte is a nyomórudas felfüggesztést a Ferrari

„A fejlesztési folyamat során különböző felfüggesztési elrendezéseket vizsgáltunk meg céljaink szempontjából, áramlástanilag, és jó kompromisszumot találtunk a jelenlegi kialakítással” – jelentette ki a karosszériarészleget vezető Enrico Cardile a Ferrari sajtótájékoztatóján.

„Kompromisszumon értem: az aerodinamikai teljesítményt, a tömeget, a felfüggesztés rugalmasságát és a többi szempontot. A szezon során nem is tervezünk változtatni az elrendezésen. Majd meglátjuk, mit tanulunk a fejlesztési folyamat során, de egyelőre elégedettek vagyunk ezzel a konfigurációval.”

 

„Pár éven át teszteltük is a nyomórudas felfüggesztést” – árulta el Cardile, hogy a Ferrari korábban komolyan vizsgálta a megoldást. „A valóságban a hátsó felfüggesztésünk eltér a lengőkarok elrendezésében más csapatokhoz képest, mint a Red Bull, hogy mondjak egyet. Jó aerodinamikai eredményeket értünk el vele, és ebbe az irányba haladunk. A váltás nem jelentett volna olyan előnyt, ami igazolja az egyéb kompromisszumokat.”

Enrico Cardile hozzátette: a vonórudas megoldás nem változik, de ez nem jelenti azt, hogy a hátsó futómű megegyezne a tavalyival. A felfüggesztés belső elemeit átrendezték a sebességváltó körül, beszélt a szemmel nem látható különbségekről a szakember.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: