A Mercedes, a Ferrari és a Sauber is új koncepció szerint építi meg 2024-es F1-es autóját, és a várakozások szerint valamilyen mértékig mindegyik a Red Bull másolata lesz majd.
Az utóbbi két évben rengetegszer hallhatták, olvashatták az F1-es rajongók a „koncepció” szót, már ami az autók tervezését illeti, de továbbra is kevesen értik azt, hogy ez egész pontosan mit jelent – és hogy miért nem lehet igazán lemásolni.
„Őszintén szólva az embereket sokat beszélnek az autókoncepciókról, de lehet róla úgy beszélni, hogy oké, ez egy ilyen vagy olyan kialakítás, vagy úgy is, hogy ilyen vagy olyan kialakítás, lerajzolhatjuk, de az ördög a részletekben rejlik” – mondta Jody Egginton, az AlphaTauri technikai igazgatója.
Az autókoncepciók lényege most leginkább az, hogy milyen hasmagasságon működjön a rendszer, mert a futómű, a padlólemez, az oldaldobozok kialakítása, a diffúzor, a hátsó szárny, minden csak akkor jó, ha ezek össze vannak hangolva – azonban nagy sebességnél már nem ugyanaz a hasmagasság, mint „nyugalmi állapotban”.
A Red Bull sokat tárgyalt futóműve ezért ért rengeteget, mert sokkal könnyebbé tette a beállításokat, sokkal könnyebb volt minden helyzetre jól eltalálni a setupot – erről Adrian Newey is beszélt nemrég.
James Allison, a Mercedes szakembere pedig ugyanerre mutatott rá.
„Attól függ minden, hogy mit értékelsz, miről mondod azt, hogy az fog köridőt jelenteni. Mindenki azt mondja, hogy hát a leszorítóerő. Oké, de hol? 80 milliméteres hasmagasságon akarod ezt, vagy 30 milliméteresen? Legyen jó az autó keresztszélben, de milyen mértéknél, és mennyire legyen fontos ez? Ezek a koncepcionális döntések. Az oldaldoboz nem egy koncepció, ennél sokkal-sokkal-sokkal mélyebb döntésekről van szó” – mondta Allison.
Ami a másolást illeti: Pierre Wache, a Red Bull technikai igazgatója mutatott rá egy fontos dologra.
„Szerintem lehetséges másolni, de mint a világ minden technikai üzletágában, itt is csak egy aspektus az, hogy ’hogyan’, de a legfontosabb aspektus az, hogy ’miért’ csinál valaki valamit, miért úgy alakította ki az adott alkatrészét, mit akar vele elérni. És ha nem tudjuk a miértet, akkor bármit le lehet másolni, de jobb annál maradni, amit értünk is” – idézi az ő szavait az Autosport.
„Mi is másoltunk dolgokat, és talán a rossz dolgokat, de inspirációt is meríthetünk abból, amit másoknál látunk. Megnézzük, hozzáadunk valami saját ötletet, fejlesztjük, és a magunk erősségére fordítjuk.”