Az AlphaTauri elődje, a Toro Rosso sokáig kizárólag a Red Bull juniorcsapataként funkcionált: Sebastien Bourdais kivételével egészen Brendon Hartley szerződtetéséig egyetlen olyan pilótájuk sem volt, aki nem az energiaitalosok nevelőprogramjába tartozott – sőt, még Hartley is az ő növendékük volt, csak épp hosszú évekkel korábban.
Az viszont, hogy a faenzai istálló egyik autóját 2023-ra Nyck de Vries kapta meg, a változás első jele volt – még akkor is, ha ez a próbálkozás sikertelennek bizonyult. Ezt a csapat vezérigazgatója, a RacingNews365-nek nyilatkozó Peter Bayer is megerősítette, aki kifejtette a csapat új működési filozófiáját, melynek értelmében nem fognak két újoncot indítani egy szezonban.
„Biztosan nem leszünk B-csapat” – jelentette ki az osztrák sportvezető. „Úgy gondolom, hogy egyik stratégiai irányelvünkként továbbra is megpróbáljuk majd betölteni szerepünket a juniorfejlesztő programban, de egy kicsit másképp fogjuk csinálni. Nem fogunk többé két juniorral versenyezni, mindig lesz egy tapasztalt versenyzőnk, aki egy fiatalt a szárnyai alá vehet, és segíthet neki a fejlődésben.”
Ennek a filozófiának tökéletesen megfelel a jövő évi felállásuk, hiszen Daniel Ricciardo már a 14. szezonjában gördül majd pályára, amire idei szerződtetése előtt nem volt példa a Red Bull második csapatánál, míg Tsunoda a negyedik idényét kezdi meg náluk, s erre sem volt túl sok példa a csapat történetében.
Ezt Bayer is kifejtette: „Yuki már nem junior többé, de Danielhez képest az. Látjuk, hogy ez mindkettőjükre pozitív hatással van, látjuk, hogy Yuki mennyit tanulhat Danieltől, és azt is, hogy mi mennyit tanulhatunk Danieltől a beállításokat illetően, sőt még a stratégiát illetően is, néha az autóban ülve is előáll egy-egy ötlettel. Ahhoz, hogy versenyképesek legyünk, minden bizonnyal ez a jövő útja.”
A csapat célja a bajnoki 5. hely
Bayer azt is elárulta, hogy az irányváltás részint külső „nyomásra” következett be: „A részvényesek kérték, hogy koncentráljunk a versenyképességre, mert ez az üzleti kiegyensúlyozottságot is elősegíti, s így csökkenthetjük a tőkeinjekcióik mértékét.” Ez persze többtényezős folyamat, nem kizárólag a pilótafelállásra koncentrálódik:
„Ez a részvényesek által megszabott stratégiai irányokból is fakad, hogy az FIA által megengedett mértékben maximalizálni fogjuk a szinergiákat a Red Bull Racinggel az alkatrészek tekintetében. Hiba volt, hogy ezt idén nem tettük meg, s jövőre mindenképpen változtatni fogunk ezen” – mondta Bayer, aki reális, de ambiciózus célokat fogalmazott meg a csapat számára:
„A részvényesek célja nem a világbajnokság megnyerése, s ez nem is lenne reális, azt akarják, hogy az 5. helyért harcoljunk. Miközben a Red Bull Racing az első helyért fog küzdeni, a mi célunk az ötödik pozíció, ezt szeretnénk elérni, ami a versenytársakat tekintve komoly célkitűzés, s ahhoz, hogy ezt elérjük, egy ízig-vérig F1-es szintű csapatnak kell lennünk. Ezért is fektetünk be a létesítményeinkbe.”
A csapat a Minardival együtt 1985 óta íródó történetének legjobb bajnoki eredménye a 6. hely volt, melyet AlphaTauriként 2021-ben, Toro Rossóként pedig 2008-ban és 2009-ben sikerült megszerezniük – a Minardi legjobbja egyébként az 1991-es 7. helyezés volt.