Nehezen akart elindulni a szezon 14. versenye, az Olasz Nagydíj: az első felvezető kör során Yuki Tsunoda AlphaTaurija lelassult a hátsó egyenesben, műszaki hibával már a rajt előtt véget ért a japán versenye. Újabb felvezető körre indították el a mezőnyt.
A mentésre azonban nem volt elég idő, ezért a második felvezető kör végén sem indították el a futamot, az autók leparkoltak a rajtrácson, a szerelők visszatértek a célegyenesbe. Csúszás után, az eredeti rajt után 20 perccel (15:20-kor) indult el az 53-ról 51 körrel rövidített nagydíj harmadik felvezető köre – ezúttal végre tényleges rajttal a végén.
Nem kavarta meg a rajtsorrendet az indítás, Carlos Sainz megőrizte a vezetést, bezárva a kaput Max Verstappen előtt, a harmadik Charles Leclerc-t az első sikán belső ívén támadta George Russell, de sikertelenül. Az első helycsere a hatodik pozícióban történt, Oscar Piastri lerajtolta Alex Albont – de a Williams a második körben visszavette a helyet. Nico Hülkenberg három pozíciót is nyert eredeti rajthelyéhez képest, ezzel pontszerző helyre lépett fel.
Ahogy nyílhatott a DRS, jöttek a leggyorsabb körök az üldöző Verstappentól. A holland rövidesen támadási pozícióba került, a 6. körben ment be először a sikánban Sainz mögé, de ebben a körben még el kellett vennie, hogy meg ne ismétlődjön a Lewis Hamiltonnal történt 2021-es eset. A következő percekben nem került ilyen helyzetbe, a csapatrádióban jelezte is, nagyon nagy a Ferrari végsebessége, ami DRS-sel is megakadályozza az előzést.
Nem jött össze a könnyű előzés a másik Red Bullnak sem, Perez Russell mögé ragadt, pedig a Mercedes az egyenesben a mezőny leggyorsabb autója volt. A 14. körben vetődött be a mexikói, de mindkét autó átvágta a sikánt, vissza kellett adni a pozíciót.
Egy körrel később Verstappen lendült újra akcióba, kihasználta Sainz apró hibáját, egy elfékezést az egyes kanyarban. A két autó a Curva Grandéban fej fej mellé került, és bár a Ferrari előrébb kapaszkodott a padlógázas részen, a Roggia bejáratánál Verstappen kifékezte a spanyolt – a 15. körben átvette az Olasz Nagydíj vezetését!
A lendület átragadt a másik Red Bullra is, a következő körben végül Perez is megszerezte a negyedik pozíciót, igaz, ekkor már több másodperccel Leclerc mögé állt. Hátrébb Pierre Gasly megnyitotta a kiállások során, a pontszerző közül Alex Albon lépett először, a közepesek helyére kemény abroncsok kerültek fel.
A védekezés miatt Sainz gumijai gyorsan fogytak, Verstappen körök alatt három másodperccel vezetett, csapattársát pedig Leclerc érte utol. Muszáj volt lépni és kereket cserélni, a 20. körben hívták ki Sainzot.
Egy körrel később Verstappen és Leclerc jött, a monacói közvetlenül csapattársa mögé, a Ferrarik össze is csaptak a Roggia sikánban. Egyetlen kör erejéig Perez vezetett, majd kiállása után (ahonnan a Ferrarik mögé tért vissza) két McLaren került az élre, Oscar Piastri vezette futólag az Olasz Nagydíjat. A harmadik helyen Lewis Hamilton állt, aki a többséggel ellentétben fordított stratégiával a kemény abroncson rajtolt, így hosszú etapot lehetett várni tőle. Futólag ő is vezetett Piastri kiállása után – de csak rövid ideig, aztán Verstappen a pályán vette vissza az első helyet a 25. körben.
Volt némi fennforgás a kiállások idején: Russell a sikán átvágásával jogosulatlan előnyre tett szert, így öt másodperces büntetést kapott, a két McLaren pedig összekoccant ugyanitt, súlyosabb következmények nélkül.
Ahogy az utolsó zavaró tényező, Hamilton is kikerült az egyenletből, a következő sorrend állt össze: Verstappen 6 másodperccel vezetett az egy csoportot alkotó Sainz, Leclerc és Perez előtt, ötödikként haladt Russell, mögötte Albon és a két McLaren, az első kanyaros incidens óta Norris vezetésével. Hamilton tizedikként, Alonso mögé tért vissza, de hamarosan megelőzte a spanyolt a kedvezőbb gumin – rajta kívül csak a mezőny végén voltak néhányan közepes keveréken. Érdemes megemlíteni a 11. helyen haladó versenyzőt is, Liam Lawson második nagydíján a pontszerző helyek mögött haladt.
A legérdekesebb csatát a második helyért küzdő pilótahármas szolgáltatta: Perez a füvet is megcsípte, hogy elkerülje az ütközést a védekező Leclerc-rel, de a 32. körben átvette a dobogós helyet a monacóitól.
Hátrébb további csaták bontakoztak ki: négyesfogat alakult ki Albon vezetésével, akit Norris többször támadt sikertelenül. A csoporthoz csatlakozó Hamilton Piastrit ostromolta, a második sikánban féktávon vágott elé, összeértek és kiszaladtak a bukótérbe. Mindketten folytatták, de a McLaren sérült első szárnnyal kiállt – ezzel a fordulattal Logan Sargeant jött fel pontszerző helyre. Hamilton öt másodperces büntetést kapott az incidensért.
Perez eközben továbbra sem tudta átlépni a második Ferrarit: kétszer is a bukótérben kellett elkerülni az ütközést, átvágnia az első sikánt és visszaadni a pozíciót. A 46. körben sikerült végül megszereznie a második helyet.
Öt kör maradt a futamból, és megélénkültek az események: Hamilton Norrist és Albont is megelőzte, a hatodik helyre lépett fel – gumielőnyben volt, de számolnia kellett a büntetéssel. Leclerc pedig a hazai dobogóra vágyott, többször is próbálkozott Sainznál az első sikánban, de a spanyol elfékezését sem tudta kihasználni. Még az utolsó kör kezdetén is előzni akart, egy óriási elfékezéssel éppen elkerülte a testvérautót, be kellett érnie a negyedik hellyel.
A két Red Bull végzett az első két helyen, a csapat zsinórban 15., Verstappen pedig rekordot jelentő 10. győzelmét szerezte. A házon belüli csatában Sainz legalább a harmadik helyen megmentette, a tifosi előtt állt idén először dobogóra. A két Ferrari mögött jött a két Mercedes, az öt másodperces időbüntetések nem változtattak a pozíciókon. Albon hetedikként beállította szezonja legjobbját, Norris és Alonso mellett végül Valtteri Bottas szerezte az utolsó pontot.
Az Olasz Nagydíj eredménye:
Versenyző | Csapat | Hátrány | |
1 | Max Verstappen | Red Bull/Honda RBPT | - |
2 | Sergio Pérez | Red Bull/Honda RBPT | 6.064 |
3 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 11.193 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 11.377 |
5 | George Russell | Mercedes | 23.028 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 42.679 |
7 | Alexander Albon | Williams/Mercedes | 45.106 |
8 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 45.449 |
9 | Fernando Alonso | Aston Martin/Mercedes | 46.294 |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo/Ferrari | 1:04.056 |
11 | Liam Lawson | AlphaTauri/Honda RBPT | 1:10.638 |
12 | Oscar Piastri | McLaren/Mercedes | 1:13.074 |
13 | Logan Sargeant | Williams/Mercedes | 1:18.557 |
14 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo/Ferrari | 1:20.164 |
15 | Pierre Gasly | Alpine/Renault | 1:22.510 |
16 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1:27.266 |
17 | Nico Hülkenberg | Haas/Ferrari | - |
18 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | - |
- | Esteban Ocon | Alpine/Renault | - |
- | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Honda RBPT | - |